خیریه ها باید به فکر ایجاد درآمد پایدار باشند

ارسال در خبر و گزارش

حدود 43 خیریه ثبت شده و 20 خیریه غیر رسمی در شهرستان فعالیت دارند. مدیرعامل کانون خیریه های شهرستان در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین افزود: کانون خیریه های شهرستان خمینی شهر با هدف شناسایی، ساماندهی و تمرکزبخشی به خیریه ها و همچنین هدایت خیریه ها به سمت شناسایی خیرین و نیازمندان به موازات هم، سال 90 به ثبت رسید و از آن زمان به مدت دو سال در دفتری واقع در فرمانداری مستقر بود. در این مدت به شناسایی خیریه ها پرداخته و پیگیر انجام مراحل ثبت خیریه هایی شدیم که هنوز رسمیت نیافته بودند. مجیری ادامه داد: از آنجا که برخی از مسوولان شهرستان عضو هیات امنای این کانون بودند نیازمندانی را که برای درخواست کمک به آنها مراجعه می کردند، به کانون معرفی می نمودند و این در حالی بود که کانون بیشتر جنبه حقوقی داشت و با هدف ساماندهی و نظم بخشی به خیریه ها تاسیس شده و به هیچ منبع مالی وابسته نبود و هیچگونه توانایی برای کمک به نیازمندان نداشت. مجیری می گوید: در مدت آن دو سال روزانه حدود 12 معرفی نامه از جانب مسوولان به دستمان می رسید و ما هم ناچار این افراد را به خیریه های محل خودشان می فرستادیم که در غالب موارد خودشان پیش از مراجعه به ما سراغ آنها رفته بودند. وی افزود: سال 92 فرمانداری اعلام کرد که اتاق را نیاز دارد و ما ناچار دفتر مذکور را تحویل داده و تا کنون نیز در محل معینی استقرار نداریم.


به گفته مجیری حاشیه نشینان خمینی شهر یکی از معضلات بزرگی هستند که خیریه ها با آن دست به گریبانند. خیریه های شهرستان که در غالب موارد محلی هستند و در واقع به جهت تسلطی که
می توانند روی اهالی محل از نظر شناخت طبقه نیازمند داشته باشند، ترجیح می دهند به اهالی محل خود خدمت کنند، همواره خصوصا در ایام خاص سال با سیل مددجویان غیر بومی مواجه می شوند که نه تنها شناختی از آنها ندارند بلکه هیچ راهی هم برای تحقیق در مورد صحت و سقم گفته های آنها وجود ندارد.


حاج اکبر مجیری افزود: یکی دیگر از واقعیت های شهر ما این است که تعداد خانواده های بدسرپرست در سال های اخیر بیشتر از خانواده های بی سرپرست شده و از آنجا که خیرین تمایل چندانی به ارائه کمک به کسانی که غالبا به دلیل اعتیاد قادر به تامین معاش خانواده خود نیستند، ندارند، خیریه ها در پاسخگویی به خانواده های این افراد دچار سردرگمی می شوند.


وی در ادامه با تاکید براینکه بیشتر خیریه های ما از منابع درآمدی پایدار بی بهره اند و به کرایه دادن تاج گل و تفت و همچنین توزیع صندوق جمع آوری کمک در محل وابسته هستند گفت: بهتر است خیریه ها برای کمک رسانی بیشتر و گسترده تر به قشر نیازمند به فکر ایجاد درآمد پایدار برای خود باشند. مجیری در این باره به خیریه درمانی ولیعصر (عج) اشاره کرد و گفت: انجمن خیریه ولیعصر(عج) ویژه کمک به ایتام و مستمندان به عنوان قدیمی ترین خیریه شهرستان با تاسیس این درمانگاه ضمن خدمت رسانی بیشتر به نیازمندان و همه همشهریان برای خود درآمد پایداری ایجاد کرده است.