عسل 40 ساله تیرانچی در انتظار بازارچه محلی

ارسال در خبر و گزارش

اما هیچگونه برند مخصوص به خود ندارد و غالبا به صورت عمده و بدون بسته بندی خاصی به شهرستان های دیگر فروخته می شود و یا به فروش خانگی می رسد این در حالی است که زنبورداری و تولید عسل به صورت عمده در این روستا سابقه ای 40 ساله دارد. به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران خمینی شهر و تیرانچی، در اوایل دهه 50 شخصی به نام سید حسین امامی، باغی در تیرانچی خریداری کرد و بنای زنبورداری مدرن را در این روستا گذاشت. امامی که از اهالی اصفهان بود، با استخدام چند کارگر در تیرانچی به توسعه کار خود پرداخت و از آن پس زنبورداری به یکی از مشاغل اصلی اهالی تیرانچی تبدیل شد. اصغر سلطانی که خود از زنبورداران تیرانچی است، ادامه می دهد: «زنبور داری در این روستا در حد بسیار محدود و در خانه ها انجام می شد و شکلی سنتی داشت و مهاجرتی در کار نبود.»


سید حسین امامی بنیانگذار زنبورداری در تیرانچی
از وقتی که زنبورداری به طور جدی در تیرانچی رواج پیدا کرد، زنبورداران تیرانچی در سال سه بار مهاجرت می کنند. مهاجرت بهاره و مهاجرت پاییزه برای تولید عسل به مناطقی مثل چهارمحال و بختیاری، شهرضا، لرستان، سمیرم، میمه و مهاجرت زمستانی برای تولید و پرورش زنبور عسل به مناطق گرمسیری مثل استان فارس و بوشهر.


فرج اله سلطانی یکی دیگر از زنبورداران این روستا می گوید: «حاج قنبرعلی سلطانی یکی از اولین کارگران سید حسین امامی بود که پس از چند سال شاگردی اولین کسی بود که زنبورداری مدرن را راه انداخت و این شغل چنان در این روستا همه گیر شد که در اوایل دهه 60 حدود 70 درصد از اهالی این روستا به جمع زنبورداران پیوستند.»


زنبورداری چنان در تیرانچی رونق یافت که در حال حاضر برخی اهالی صاحب هزار کلنی زنبور هستند. امیری مسوول امور دام اداره جهاد کشاورزی در این باره می گوید: «تولید عسل در تیرانچی در سال هایی که رطوبت و بارندگی به اندازه کافی باشد و گرد و غبار زیاد نباشد به 150 تن نیز می رسد اما در چند ساله اخیر به دلیل افزایش گرد و غبار و کاهش شدید بارندگی تولید عسل در تیارنچی به 75 تن کاهش یافته است.» 


به گواه اهالی، تولید عسل در دوره هایی چنان در میان زنبورداران تیرانچی رونق پیدا کرد که از هر کلنی 17 کیلو عسل برداشت می کردند اما در چند ساله اخیر خشکسالی طوری بر این روند تاثیر گذاشت که برداشت عسل از هر کلنی به 3 تا 4 کیلو کاهش یافت. شکراله سلطانی می گوید: «بنده 33 سال است که عسل تولید می کنم اما در هیچ زمانی مثل 5 سال اخیر با کاهش تولید مواجه نبوده ام. وی امسال توانسته از هر کلنی 5 کیلو عسل برداشت نماید.»

 

بازارچه عرضه عسل در تیرانچی
شرکت تعاونی زنبورداران خمینی شهر و تیرانچی سال 64 در این روستا تشکیل شد. آن زمان نزدیک به 300 نفر به عضویت این تعاونی درآمدند که اکثریت قریب به اتفاقشان از اهالی تیرانچی و تعداد محدودی نیز از خمینی شهر، درچه، کوشک، اصغرآباد و... بودند. تغییر شرایط آب و هوایی، خشکسالی و... باعث شد که تعداد اعضای فعال این تعاونی اکنون به 120 نفر برسد اما نکته قابل توجه این است که عسل تیرانچی عسل 40 گیاه بوده و بسیار مرغوب و با کیفیت است. حاج حسن اسماعیلی یکی دیگر از زنبورداران تیرانچی می گوید: «بنده تنها کسی هستم که مغازه فروش عسل در تیرانچی دارم و عسل تولیدی خودم را بسته بندی کرده و با برچسب به فروش می رسانم. بقیه مغازه های بقالی و اغذیه فروشی روستا نیز عسل می فروشند اما نه به شکل مستقل.» وی می افزاید: «چند روز پیش نماینده مجلس به تیرانچی آمد و با زنبورداران جلسه ای تشکیل داد. ماحصل مذاکرات با نماینده این بود که ما زمینی به وسعت 2 هزار متر نزدیک بلوار الغدیر خریداری کنیم تا آقای صرامی به دنبال برندی برای عسل تیرانچی باشد و بازارچه عسل در این روستا راه بیفتد.» امیری کارشناس امور دام جهاد کشاورزی در این باره می گوید: «راه اندازی بازارچه به روند درست توزیع این عسل خیلی کمک خواهد کرد بنده هم سالهاست به زنبورداران پیشنهاد داده ام که یک کارخانه بسته بندی عسل راه بیاندازند اما آنها از این طرح استقبال نمی کنند. از مزایای راه اندازی کارخانه بسته بندی این است که علاوه بر اینکه بسته بندی ها علمی، بهداشتی و به روز  انجام می شود، کیفیت عسل نیز مورد آزمایش قرار می گیرد.» 


شکراله سلطانی در رابطه با حمایت مسوولان از پرورش زنبور و تولید عسل می گوید: «سال های 75 و 76 اداره جهاد کشاورزی به هر کلنی زنبور 4 کیلو شکر اختصاص می داد و داروهای مورد نیاز زنبور را نیز به صورت رایگان در اختیار ما می گذاشت اما سال هاست که دیگر از این حمایت ها خبری نیست.»


شرکت تعاونی زنبورداران خمینی شهر و تیرانچی نیز در سال های اخیر فعالیت چندانی ندارد. تنها حلب هایی مخصوص بسته بندی عسل را از کارخانه می آورد و به زنبورداران می فروشد و داروهای مورد نیاز زنبورداران را نیز عرضه می کند که چون تفاوت قیمتی با بازار ندارد سهامداران خود آن را تهیه می کنند.