کمک های خمینی شهری ها به زلزله زدگان به سه و نیم میلیارد تومان رسید

ارسال در خبر و گزارش

ارزش ریالی مجموع کمک های مردم شهرستان خمینی شهر به زلزله زدگان غرب کشور به مرز سه میلیارد و نیم میلیون تومان رسید. اهالی خمینی شهر خدمات خود به هموطنان آسیب دیده شان را از همان ساعات اولیه پس از وقوع زلزله آغاز کردند و در طول یک ماهه پس از زلزله بیش از 140 کانکس با کاربردهای مختلف از جمله مسکونی، بهداشتی، آموزشی و همچنین اقلامی از جمله پتو، چادر مسافرتی، پوشاک، لوازم بهداشتی، وسایل گرمایشی، اسباب بازی، انواع کنسرو، نان خشک، خرما، آب معدنی و... را در چندین نوبت چه از طریق هلال احمر و چه به صورت محلی روانه کرمانشاه نمودند. این کانکس ها همراه با دیگر اقلام غیرنقدی که در بالا به آن اشاره شد در قالب بیش از 65 دستگاه تریلی و 70 دستگاه کامیون راهی مناطق زلزله زده شد.
کمک های نقدی قابل محاسبه و تفکیک پذیر مردم به نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی نیز به 70 میلیون تومان رسید که صدالبته اگر وجوه واریزشده به حساب های سراسری هلال احمر، بنیاد مسکن و همچنین شماره حساب هایی که در این ایام از جانب اشخاص سرشناسی مثل نرگس کلباسی اعلام می شد را نیز می توانستیم محاسبه کنیم حتما با رقمی خیلی از این بیشتر مواجه می شدیم.


حضور امدادگران خمینی شهری در ساعات اولیه پس از زلزله در کرمانشاه
اما کمک های نقدی و غیر نقدی خمینی شهری ها به هموطنان آسیب دیده تنها بخشی از کمک هایی بود که ارائه شد. تعداد زیادی از متخصصان در رشته های مختلف نیز در این ایام روانه کرمانشاه شدند تا هر آنچه از دانش و تجربه اندوخته اند برای کمک به نیازمندان به کار گیرند.
اولین حضور رسمی خمینی شهری ها در مناطق زلزله زده بامداد 22 آبان ماه یعنی تنها چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اتفاق افتاد. رئیس فوریت های پزشکی شهرستان دراینباره می گوید: ساعت 2 نیمه شب بود که از مرکز استان تماس گرفتند و خواستار اعزام نیرو و آمبولانس شدند و ساعت 3 نیمه شب یک آمبولانس همراه با دو پرستار راهی اصفهان شد تا همراه با دیگر امدادگران اورژانس استان به یاری آسیب دیدگان بشتابند.
خانم دکتر طاهری می افزاید: مصطفی مهدیزاده و مجید رنجبر دو پرستاری که از اورژانس خمینی شهر راهی مناطق زلزله شدند در طول ده روز اقامت خود مرتبا در حال انتقال مصدومان به بیمارستان و همچنین کمک به کادر درمانی بیمارستان برای درمان مصدومان بودند.
اما این تنها گروهی نبود که از جانب شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر راهی مناطق زلزله زده شد، خانم پیمانی مسئول واحد کاهش خطر بلایای شبکه بهداشت می گوید: در روزهای پس از زلزله نیز یک گروه پزشکی متشکل از یک پزشک (دکتر حسن امینی)، یک ماما (پروین اعتصامی)، یک کارشناس مبارزه با بیماری ها (سعید صالحی) و یک کارشناس بهداشت محیط (حسن علی رواخواه) راهی ثلاث باباجانی شدند و در مدت استقرار هشت روزه خود در این منطقه خدماتی از قبیل مراقبت از زنان باردار در محل سکونتشان، واکسیناسیون زنان باردار، واکسیناسیون آنفلونزای گروه های آسیب پذیر، کلرزنی آب آشامیدنی، توزیع سموم و مواد گندزا بین خانه های بهداشت، بازدید از مدارس روستایی، توزیع دارو بین بیماران، کنترل و مراقبت بیماری های واگیردار، غربالگری بیماری های غیرواگیر و... را به هموطنان آسیب دیده ارائه دادند.
مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان نیز دراینباره می گوید: از روز 28 آبان که مدیریت منطقه ثلاث باباجانی به هلال احمرهای شمال غرب اصفهان از جمله خمینی شهر سپرده شد، دو گروه امدادی شامل یک گروه دو نفره ویژه حمایت روانی (محمد سلیمانی و مسعود شمس) و یک گروه هفت نفره امدادی (محمدرضا زیبنده پور، حاج ناصر ملکوتی، حبیب ملکزاده، جواد عظیمی، امید شریفیان، محمد هاشمی و علی غلامحسینی) با همراهی محمدعلی تاج دره رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان روانه این منطقه شدند و به مدت دو هفته به عملیات پشتیبانی از قبیل تحویل کانکس، مواد غذایی، چیدمان و مدیریت انبارها و... مشغول بودند. گروه دوم امدادی نیز همراه با یکی از محموله ها راهی ثلالث باباجانی شد و چند روز دیگر به خدمت پرداخت. گروه حمایت روانی (سَحَر) هم با هدف کاهش آلام پس از زلزله از طریق تامین وسایل بازی برای بچه ها و ایجاد فضایی شاد برای آنها مدتی به خدمت در این مناطق پرداختند.


مهندسان خمینی شهری نیز به یاری زلزله زدگان شتافتند
15 نفر از مهندسان خمینی شهری نیز در قالب دو گروه از جانب سازمان نظام مهندسی خمینی شهر به مدت دو هفته در مناطق زلزله زده مستقر شدند تا میزان خسارت های وارد شده به منازل را ارزیابی کنند.
این گروه مهندسان که به مدیریت مهندس مجتبی شمس رئیس سازمان نظام مهندسی خمینی شهر به این مناطق شتافته بودند در حوزه تخصصی خودشان به هموطنان زلزله زده کمک کردند.
این سازمان همچنین کمک های غیرنقدی خود شامل مقادیر زیادی خوراک و پوشاک در یک نوبت در قالب یک کامیون و در یک نوبت از طریق دانشگاه صنعتی به این مناطق ارسال کرد.
مسئول روابط عمومی هلال احمر نیز در رابطه با کمک های نقدی و غیرنقدی ارسال شده به مناطق می گوید: تا 10 روز پس از وقوع زلزله روزانه حدود 15 الی 20 چادر برای جلب کمک های مردمی در نقاط مختلف شهرستان نصب می شد که گاهی لازم بود چندین بار در روز تخلیه گردد.


پزشکی که در گونی ها را می دوخت
مرادیان از حضور اقشار مختلف مردم در هلال احمر برای تفکیک، بسته بندی و بارگیری کمک های اهدایی مردم خبر داد و افزود: به عنوان مثال کسی که در گونی ها را با نخ و سوزن می دوخت یک پزشک بود.
وی تعداد کانکس هایی را که جمعیت هلال احمر شهرستان به کرمانشاه ارسال کرد را 128 عدد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 30 تا از طریق کمک های مردمی که به هلال احمر ارائه شده تهیه و ارسال شد و 98 عدد دیگر از جانب مجمع خیرین ساعی، اتاق اصناف، اهالی کوشک، اهالی اصغرآباد و همچنین نمازگزاران یکی از مساجد محله اندآن تهیه و برای ارسال، توزیع و نظارت به هلال احمر تحویل داده شد.
مسئول روابط عمومی هلال احمر در ادامه میزان کمک های نقدی مردم را که از طریق صندوق های هلال احمر و همینطور مراجعه مستقیم مردم به این نهاد حمایتی تحویل داده شده را در مجموع 55 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: وجوه واریزی مردم به حساب 99999 نیز قابل محاسبه و تفکیک نیست چون به یک حساب سراسری واریز شده است.
مجموع کمک های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده توسط کمیته امداد خمینی شهر نیز برای زلزله زدگان به 485 میلیون تومان رسید. اسماعیلی معاون کمیته امداد شهرستان می گوید: با استقرار چهار پایگاه در چند نقطه شهرستان اقدام به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردم نمودیم و هدایای اهالی خونگرم خمینی شهر را از طریق هلال احمر شهرستان به مردم زلزله زده رساندیم.
وی ارزش ریالی کمک های غیرنقدی مردم شامل پتو و پوشاک نو، مواد خوراکی و... را بالغ بر 470 میلیون تومان اعلام کرده و گفت: کمک های نقدی جمع آوری شده نیز حدود 13 میلیون تومان بود.
بهزیستی شهرستان نیز در همان روزهای اول پس از زلزله کمک های غیرنقدی جمع آوری شده به ارزش شش میلیون تومان را همراه با نزدیک به دو میلیون تومان وجه نقد به کرمانشاه فرستاد.
اتاق اصناف شهرستان و اتحادیه های تحت پوشش نیز تعداد 21 دستگاه کانکس مسکونی به سرپل ذهاب ارسال کرد. رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه ارزش ریالی این کانکس ها یک میلیارد ریال است، می گوید: علاوه بر اینکه در ساخت این اتاق ها از مواد اولیه مرغوب استفاده کردیم، آنها را به امکانات مورد نیاز نیز مجهز نمودیم.
جوهری دراینباره می افزاید: علاوه بر این کانکس ها که در اندازه های 2.5 در 6 و 2.5 در 4 توسط 9 دستگاه تریلر به مناطق زلزله زده ارسال شد، 50 عدد کرسی، 120 عدد لوله بخاری، دو عدل لباس نو و یک قطعه فرش 3 در 4 نیز از طرف این نهاد به هموطنان زلزله زده اهدا شد.

 

آشپزی طلافروش های خمینی شهری برای زلزله زدگان
آنچه شاید بیش از همه مورد توجه قرار گرفت اقدام مبتکرانه تعدادی از فعالان صنف طلافروش خمینی شهر در کرمانشاه بود. تهیه و توزیع روزی سه وعده غذای گرم میان هفت هزار نفر از زلزله زدگان و همچنین نیروهای امدادی حاضر در منطقه به مدت یک هفته اقدام جالب توجه و هوشمندانه این خیّران خمینی شهری بود.
بنیاد مسکن کشور که بنا به وظیفه ذاتی خود مبنی بر بازسازی و تعمیر اماکن تخریب شده در حوادثی مثل سیل، زلزله و جنگ است از همان روزهای نخست پس از حادثه وارد عمل شد تا بعد از سر و سامان دادن اسکان موقت دست به کار بازسازی خانه ها بشود. رئیس بنیاد مسکن در خمینی شهر دراینباره می گوید: از آنجا که بنیاد مسکن استان اصفهان ستاد معین در سراسر کشور محسوب می شود بلافاصله پس از وقوع زلزله اعضای بنیاد مسکن خمینی شهر نیز با همراهی دیگر نقاط استان راهی سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی شدند.
مهندس صادقی همچنین افزود: مردم خمینی شهر همچنین از طریق واریزی وجوه نقد خود به حساب 100 امام در بانک ملی به تهیه کانکس و همچنین تامین هزینه های ساخت و ساز کمک کردند که چون این حساب سراسری است کمک های اهالی خمینی شهر قابل محاسبه جداگانه نیست.
وی از مردم خواست در صورتی که پولی به این حساب واریز می کنند در فیش مربوطه قید کنند که مربوط به زلزله کرمانشاه است.

 

کانکسی با 30 میز و نیمکت برای زلزله زدگان
اما جدای از دستگاه های دولتی مردم نیز از طرق مختلف کمک های خود را به هموطنان زلزله زده رساندند. مجمع خیرین بیمارستان ساعی را شاید بتوان اولین گروه مردمی دانست که با جمع آوری کمک های خالصانه مردم و ارسال از طریق هلال احمر گام بزرگی در مسیر این کار خداپسندانه برداشت.
ارسال 65 دستگاه کانکس در ابعاد مختلف از جمله دو دستگاه کانکس فوریت های پزشکی، سه دستگاه کانکس کلاس درس مجهز و پنج دستگاه کانکس سرویس بهداشتی مجهز و همچنین ارسال نزدیک به پنج هزار تخته پتو و زیرانداز، هزاران کیلو انواع مواد غذایی، صدها کیسه انواع پوشاک نو، صدها کارتن شیر خشک، مواد شوینده و بهداشتی و... کمک های این مجمع خیرین به هموطنان آسیب دیده بود.
اهالی آدریان نیز از قافله کمک عقب نماندند و با ارسال تعدادی کانکس و اجناس نقدی و غیرنقدی بر نوعدوستی و مهربانی خود صحه گذاشتند. یکی از اعضای هیئت امنای مسجد جامع این محل دراینباره می گوید: با وجوه اهدایی اهالی نوعدوست آدریان پنج کانکس مسکونی خریداری کرده و همراه با دو کانکسی که صندوق قرض الحسنه حضرت ابوالفضل (ع) آدریان و حسینیه ام البنین (س) آدریان خریداری کرد در مجموع هفت کانکس همراه با کمک های غیرنقدی مردم شامل برنج، کنسرو، پوشاک، پتو و... به شهرستان ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف ارسال شد.
رضایی همچنین از تهیه کانکس مدرسه ای خبر داد که صندوق قرض الحسنه مهدی موعود (عج) آدریان با کلیه امکانات آموزشی از جمله 30 میز و نیمکت تهیه و ارسال کرده است.
این عضو هیئت امنای مسجد جامع آدریان گفت: همراه با کانکس ها کمک های غیرنقدی را نیز بسته بندی کرده و در قالب بسته های خوراکی و پوشاکی میان هموطنان زلزله زده توزیع نمودیم.


550 کرسی و صدها بالش تحفه اصغرآبادی ها برای زلزله زدگان
اما اهالی باغ شهر زیبای اصغرآباد با طرحی مبتکرانه تصمیم گرفتند خانه های موقت زلزله زدگان را گرم کنند. دستان گرم و مهربان اصغرآبادی ها 550 کرسی ساخت و همراه با 500 بخاری برقی روانه مناطق زلزله زده کرد تا حال و هوای خانه های هموطنانش را در این سرمای سرد زمستانی گرم کند.
گلشادی یکی از دست اندرکاران دراینباره می گوید: به همت کارگاه های چوب بری اصغرآباد و با همکاری همه شهروندان 500 کرسی در عرض یک هفته ساخته شد و 500 بخاری برقی نیز خریداری شد.
وی در رابطه با همکاری مردم در این زمینه گفت: در این یک هفته از ساعت 8 صبح تا 10 شب یکسره کار می کردیم و هر روز حدود 30 نفر از کودک 10 ساله تا پیرمرد 70 ساله در ساخت کرسی ها همکاری کردند.
علیرضا گلشادی میزان چوب به کار رفته برای ساخت 500 کرسی را بیش از 10 تن اعلام کرد و گفت: بسیاری از مردم با اهدای پول، برخی با اهدای چوب و برخی با کمک در ساخت کرسی ها در این کار خیر سهیم شدند.
اصغرآبادی ها اما به همین هم بسنده نکردند و کامیون هایی با بار سه کانکس، صدها بالش، 20 لحاف کرسی و تعداد زیادی تخته پتو را نیز به صورت محلی پیشکش هموطنان نیازمندمان کردند.
اهالی نوعدوست و خونگرم کوشک نیز خود را به قطار عشق رساندند و با ارسال 11 کانکس مجهز به سرویس بهداشتی و وسایل گرمایشی به ارزش 500 میلیون ریال دین خود را به هموطنان نیازمند یاری ادا کردند.


ابتکار اهالی شهر درچه برای کمک به زلزله زدگان
شهروندان درچه اما در اثبات مردانگی و مهربانی خود پا را از این هم فراتر گذاشتند و با راه اندازی کارگاه کانکس سازی در سرپل ذهاب و استقرار دوهفته ای خود در این منطقه هر آنچه داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند و به هموطنانش تقدیم کردند.
تعدادی از اهالی شهر درچه همان روزهای اول پس از زلزله در اقدامی مبتکرانه ابزار کار خود را برداشته و راهی کرمانشاه شدند تا کارگاه کانکس سازی شان را همانجا سرپا کنند. این 14 نفر ابتدا به سراغ اداره کل فنی و حرفه ای کرمانشاه رفته و از آنها خواستند تا مکانی برای راه اندازی کارگاه در اختیارشان بگذارد. مسئول این گروه می گوید: ساختمان اداره فنی و حرفه ای شهرستان سرپل ذهاب در اختیار ما گذاشته شد و ما کار را آغاز کردیم. در گام بعدی به سراغ خیّران کرمانشاه رفته و از آنها خواستیم تا مواد اولیه را به ما برسانند و همینطور پیشنهاد دادیم تا نیروهایی را به ما معرفی کنند تا ما در حین کار به آنها نیز آموزش بدهیم.
اسحاقیان می افزاید: مواد اولیه در اختیار ما قرار گرفت و ما طی دو برنامه 10 روزه و 8 روزه در این کارگاه مشغول به کار شده و خانه های پیش ساخته را به نیازمندان اهدا کردیم.