شهرستان ایمن با «جامعه ایمن»

ارسال در خبر و گزارش

کمیته فرابخشی جامعه ایمن در محل فرمانداری برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، سرپرست فرمانداری هدف از تشکیل این کمیته را بررسی حوادث و سوانح شهرستان و کاهش تلفات ناشی از آن ها برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم استانداردهای لازم در حوزه های مختلف رعایت شود.
مجتبی راعی تصریح کرد: مهم است برای حوادث جمع بندی و تحلیل داشته باشیم و با مشارکت دستگاه های اجرایی و نیز جلب همکاری مردم هماهنگی های لازم برای کاهش آن ها را به عمل آوریم.
ابراهیمی دبیر جلسه و نماینده شبکه بهداشت با اشاره به این که از نیمه دوم سال 87 هسته اولیه کمیته جامعه ایمن شکل گرفت، گفت: این کمیته فعالیت های موثر زیادی داشته است. یک نمونه اولیه آن کاهش تصادف خودروها با علمک های گاز به وسیله فسفری کردن آن ها بود.

 

خمینی شهر رتبه سوم استان در حوادث موتوروسواران را دارد
زارعی دیگر نماینده شبکه بهداشت با اشاره به این که خمینی شهر در حوادث موتورسواران بعد از اصفهان و نجف آباد رتبه سوم را دارد، اضافه کرد: رتبه شهرستان در تصادفات عابر پیاده دوم و در تصادفات خودروسواران یازدهم استان است. این در حالی است که در زمینه سقوط و ضربه رتبه دوم و در زمینه های برق گرفتگی، خودکشی و خشونت رتبه سوم استان را دارد.


زارعی افزود: در استان اصفهان بیشترین حوادث در کوچه و خیابان بوده ولی در خمینی شهر حوادث بیشتر در منزل اتفاق افتاده است و این موضوع قابل تامل است.
وی گفت: با مشخص شدن آمار اولویت های بررسی نیز مشخص می شوند و می توان در جهت کاهش آن ها گام برداشت.
نماینده شبکه بهداشت افزود: اگر چه جمعیت رو به افزایش است و سیستم ها مدام ارتقا می یابند ولی باز هم آمار ذکر شده برای خمینی شهر بالاست.

 

همه باید در طرح جامعه ایمن شرکت کنند
زارعی با توضیح این که بحث جامعه ایمن برای اولین بار در کشور سوئد مطرح شد، افزود: در سال 1975 در شهر فالکوپینک این کشور شروع به ثبت تمامی آسیب ها و حوادث کردند و بعد از 3 سال موفق به کاهش 27 درصدی حوادث شدند و این موفقیت چشمگیری به حساب می آید.
وی همچنین شروع بحث جامعه ایمن در ایران را سال 1374 اعلام کرد و با بیان این که در سال 1376 پنج استان تهران، گیلان، خراسان، مرکزی و بوشهر نامزد اجرای طرح بودند گفت: کاشمر اولین کاندیدای بین المللی جامعه ایمن در ایران بود.
زارعی تاکید کرد: همه باید در طرح جامعه ایمن شرکت کنند و مربوط به ارگان یا شخص خاصی نیست تا ایمنی و فرهنگ آن در کشور و جهان ارتقا یابد.
وی افزود: شهرنشینی، ازدیاد جمعیت و افزایش ظرفیت خطر باعث بالا رفتن آمار حوادث و سوانح شده است.

 

بررسی تصادفات موتورسیکلت و عابر پیاده
سرپرست فرمانداری با اعلام این که هر یک از موضوعات مطرح شده باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند موضوع جلسه بعد این کمیته را بررسی تصادفات ناشی از موتورسیکلت و عابر پیاده عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح هایی از قبیل جلوگیری از توقف خودروها در محور بلوار الغدیر، پایش تصویری خیابان ها، اجرای مانور توسط دستگاه های خدماتی و امدادی و نیز مشخص کردن نقاط حادثه خیز شهر می توان از حوادث به خصوص سوانح جاده ای کاست.