ریخته گری ها و سمّی که به کام هوا می ریزند/ آبی بر آتش کوره های ریخته گری

ارسال در خبر و گزارش

رابطه آلودگی هوا با بیماری ام.اس

اگرچه تا پیش از این آلودگی هوا در اصفهان و شهرستان های اطراف از جمله خمینی شهر غالبا در زمستان رخ می نمود اما امسال دامنه این آلودگی به قدری ادامه یافت که دامن تابستان را هم گرفت به گونه ای که اصفهان در تیرماه هیچ روز پاکی را تجربه نکرد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، هوا در برخی روزهای این ماه برای گروه های حساس (بیماران، کودکان و سالمندان) ناسالم گزارش شد و حتی در روز 23 تیرماه وضعیت هوا را «قرمز» یعنی ناسالم برای عموم اعلام کردند.


رییس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری€Œهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با تاثیر آلاینده های موجود در هوا بر سلامتی به تسنیم گفت: آلودگی هوا در کاهش جذب اشعه مفید نور خورشید و درنتیجه کاهش تولید ویتامین D در پوست مؤثر است. کمبود ویتامین D علاوه بر عوارض استخوانی، با بروز بسیاری بیماری€Œها از جمله بیماری€Œهای قلبی عروقی، پرفشاری خون، برخی بیماری€Œهای بدخیم و اختلالات خودایمنی از جمله بیماری ام.اس. ارتباط دارد.


کلیشادی با اشاره به ارتباط آلاینده€Œهای هوا با عوامل مؤثر بر شروع تصلّب شرایین اظهار کرد: تحقیقات انجام شده روی کودکان ساکن در شهر اصفهان نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده€Œهای هوا در همان دوران کودکی با اختلال عملکرد لایه€Œهای داخلی سرخرگ€Œها و هم€Œچنین افزایش استعداد به تشکیل لخته در رگ€Œها است که این عوارض با انجام بررسی€Œهای تشخیصی تخصصی از جمله سونوگرافی€Œهای خاص و آزمایش خون به تأیید رسید.

 

ریخته گری ها و سمّی که به کام هوا می ریزند

بر اساس همین گزارش، از آنجا که چاه های ذغالی و ریخته گری ها آلاینده ترین واحدهای صنعتی فعال در خمینی شهر هستند، در هنگام تصمیم گیری برای کاهش آلاینده ها بیش از دیگر آلاینده ها مورد توجه قرار می گیرند.


به گفته مسوولان اداره محیط زیست خمینی شهر، حدود 109 واحد ریخته گری دارای مجوز به طور پراکنده در خیابان های نبوی منش، بسیج، منطقه دوشاخ و شهرهای درچه و کوشک به فعالیت مشغول هستند و از آنجا که غالبا از سوخت مازوت و گاز استفاده می کنند آلاینده ای جدی برای هوا به حساب می آیند. این واحدهای کوچک و بزرگ که در چند ساله اخیر به دلیل رشد آلودگی هوای اصفهان بیشتر به چشم آمده اند مشمول قوانین و مصوبات زیادی شده اند که هر کدام از این مقررات تهدیدی جدی برای ادامه حیات این صنعت زیربنایی و غیرقابل انکار و همچنین امرار معاش این قشر ضعیف و البته پرتلاش به حساب می آید. رییس اداره محیط زیست شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما در اینباره گفت: پس از تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوای اصفهان مبنی بر ممانعت از فروش سوخت به ریخته گری های استان، ما نیز در خمینی شهر جلسه ای با حضور مسوولان فرمانداری، شهرداری، شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و اداره صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم تا این مصوبه در خمینی شهر به اجرا دربیاید. ابراهیم زاده افزود: این مصوبه از اواسط تیرماه اجرایی شده و سهمیه سوخت به این واحدها تعلق نگرفته است.


بر اساس همین گزارش، اگر تعداد واحدهای ریخته گری بامجوز و بدون مجوز خمینی شهر به 150 واحد برسد و در هر واحد به طور متوسط 3 کارگر مشغول به کار باشد با اجرایی شدن این قانون حدود 450 کارگر از کار بیکار شده و متعاقب آن 450 خانواده گرفتار فقر خواهند شد از سویی دیگر ادامه کار این واحدهای آلاینده با نفت کوره و گاز تهدیدی جدی برای محیط زیست به حساب می آید. گذشته از آن سلامت کارگرانی که مستقیم با این آلاینده ها در ارتباط هستند نیز همواره در خطر است. یکی از راهکارهایی که در چند ساله اخیر به صاحبان این صنعت ارائه می شود خرید زمین در منطقه صنعتی علویجه و همچنین کار با کوره هایی است که با برق صنعتی کار می کند این در حالیست که خرید 250 متر زمین در این منطقه در حدود 170 میلیون تومان قیمت دارد و خرید کوره های برقی هر کدام از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که عملا برای این قشر ضعیف امکانپذیر نیست.

 

آبی بر آتش کوره های ریخته گری

اگرچه سیاست کلی اداره کل محیط زیست استان بر انتقال ریخته گری ها به شهرک های صنعتی استوار است اما رییس اتحادیه صنف ریخته گرها می گوید: در حال حاضر بهترین راهکار استفاده از فیلتر است. اگر ریخته گری ها از گاز به عنوان سوخت استفاده کنند و فیلتر نیز نصب نمایند دیگر آلایندگی ایجاد نخواهد شد. مدنی می افزاید: خرید و نصب هر فیلتر حدود 15 میلیون تومان هزینه دربردارد که البته پرداخت آن باز هم در توان ریخته گرها نیست و پیشنهاد بنده به رییس اداره محیط زیست این است که به هر واحد ریخته گری وامی برای خرید فیلتر ارائه بشود. مدنی می افزاید: تنها یک واحد ریخته گری در حال حاضر در خمینی شهر از گاز و فیلتر استفاده می کند.


وی در ادامه می گوید: تعدادی از ریخته گری ها از سوخت های قبلی شان استفاده می کنند، تعدادی گاز کشیده اند و تعدادی نیز به خاطر نداشتن سوخت بیکار هستند.
رییس اتحادیه ریخته گرها می افزاید: از دو سال پیش تا کنون علیرغم اینکه با حدود 8 مورد تقاضا برای صدور مجوز روبرو بوده ایم اما برای هیچ واحد ریخته گری مجوز فعالیت صادر نکرده ایم و تنها به تمدید مجوز کسانی که از قبل کار می کرده اند، می پردازیم. مدنی همچنین از تعطیلی داوطلبانه چند واحد ریخته گری نیز خبر داد و گفت: یکی از ریخته گرهایی که ماهانه 8 میلیون برای پرداخت حقوق کارگران، اجاره بهای کارگاه، سوخت و برق نیاز دارد در حال حاضر به سختی قادر است ماهانه دو میلیون تومان درآمد کسب کند.


به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، اگرچه استفاده از فیلتر، وجود ریخته گری ها را تا حدود زیادی از لوث آلایندگی پاک می کند اما تنها می توان در حد یک راهکار موقت به آن نگاه کرد چراکه طبق استانداردهای جهانی واحد های صنعتی دیر یا زود باید از دل بافت های مسکونی بیرون رفته و به شهرک های صنعتی منتقل شوند که صدالبته بدون حمایت دستگاه های دولتی خروج مشاغل آلاینده به خصوص کارگاه€Œ های ریخته€Œگری از اصفهان و شهرهای همجوار امکان پذیر نیست زیرا بیشتر شاغلان این صنف در کارگاه€Œ های اجاره€Œای مشغول به کار هستند و توان مالی خوبی برای این امر ندارند. گذشته از آن ریخته گری ها از آنجا که چرخه اول تولید هستند و بخش زیادی از قطعات صنایع غذایی، نساجی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و حتی تجهیزات کارخانجات بزرگ در همین کارگاه€Œهای تنگ و تاریک تولید می€Œشود، دولت موظف به یاری جدی آنهاست.