تاکید امام جمعه بر جدی گرفتن آزمایشات ژنتیکی پیش از ازدواج

ارسال در خبر و گزارش

هفته بهزیستی و یک سالگی برجام دو موضوع مهمی بود که این هفته از جایگاه نماز جمعه مطرح گردید. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، آیت اله شیخ عباس رحیمی از مردم درخواست کرد که هر ازگاهی به مرکز محمودیه سر بزنید و مددجویانی که آنجا نگهداری می شوند، ببینید. بیشترشان از همین شهرند. بعضیهایشان احتیاج به مراقبت های ویژه روزانه دارند.
خطیب جمعه ضمن تبریک هفته بهزیستی گفت: یکی از وظایف بهزیستی رسیدگی به محرومان جامعه است که بیشتر معلولان هستند و احتیاج به مدد دارند. برخی از این معلولیت ها قابل پیش گیریست و یکی از کارهای سازمان بهزیستی همین است یعنی پیشگیری از معلولیت. وظیفه دیگر رسیدگی به احوال معلولان جامعه.


استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی 3 درصد جمعیت جهان معلول هستند. در شهرستان خمینی شهر قریب به 6500 معلول شناسایی شده است.


نماینده ولی فقیه تاکید کرد: اسلام نمی خواهد در جامعه معلول ایجاد گردد لذا به پدر و مادر دستور داده هنگام انعقاد نطفه خیلی موارد را مراعات کنند تا مبادا کودک معلول به دنیا آید.


رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان به جوانان هشدار داد و گفت: برخی معلولیت ها را می توان قبل از ازدواج جلوگیری کرد. فقط ازدواج فامیلی نیست که احتمال معلولیت ایجاد می کند ممکن است در ازدواج غیرفامیلی نیز ژن پنهانی در یکی از طرفین موجب معلولیت گردد. اگر با آزمایشات قبل از ازدواج مشخص شود ژن معلول وجود دارد، نباید صیغه ازدواج جاری گردد.


حاج آقا رحیمی خطاب به جوانان آمادخ ازدواج گفت: این مسائل را سرسری نگیرید. با «علم» جلوی معلولیت را بگیرید با «دل» نمی شود. اگر فرزند معلولی به وجود آید فقط پدر و مادر درگیر نیستند بلکه ضررهای آن دامن جامعه و دولت را نیز فرامی گیرد.


وی اظهار داشت: در شهرستان خمینی شهر چندین مرکز بهزیستی وجود دارد. باید قدردان خیرین شهر بود که به بخش عظیمی از آنها رسیدگی می کنند. به هر حال هم باید کمک کرد و هم اینکه مواظب باشیم معلولی به دنیا نیاوریم تا مصداق این حدیث رسول خدا با شیم که می فرمایند: «خَیرُ النّاسِ أنفَعَهُم لِلنّاسِ» بهترین مردم کسی است که برای مردم سودمندتر باشد، کسی که به مردم خدمت کند.


امام جمعه شهرمان توصیه کرد: افرادی که می خواهند پولی خیرات دهند یا نذر کنند، اقلا با فردی که با فقرا ارتباط دارد، مشورت کنند تا در محل مناسب و صحیح هزینه کنند و از پاداش بیشتری برخوردار شوند.


آیت اله رحیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به یک سالگی برجام گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مشکلات را باید از داخل کشور حل نمود. آنها می خواستند مشکل خودشان را حل کنند نه مشکل ما را. یقینا آنها دوست ما نیستند و دنبال منافع خود هستند.


امام جمعه خمینی شهر خطاب به مسوولان کشور گفت: حواستان را جمع کنید. همه تعاملات و روابط که نباید از طرف ما باشد و همیشه دولت کوتاه بیاید. چرا ضعف نشان دهیم؟ باید از موضع اقتدار سخن بگوییم. امام راحل(ره) اینطوری بود، مقام معظم رهبری نیز این گونه است.