وجود 4هزار و 600 بی سواد در شهرستان

ارسال در خبر و گزارش

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره آموزش و پرورش در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی که در فرمانداری تشکیل شد با تاکید براینکه به فرموده مقام معظم رهبری بیسوادی تا پایان امسال باید محو شود از وجود 4 هزار و 600 بی سواد زیر 50 سال در شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، شاملی در ادامه جلسه با بیان اینکه امکانات و بودجه لازم و همچنین نیروی آموزش دهنده فراهم است از مسوولان و نمایندگان ادارات حاضر در جلسه تقاضا کرد که در زمینه جذب بی سوادان، آموزش و پرورش را یاری نمایند.
در ادامه جلسه رییس شبکه بهداشت شهرستان تعداد آمار بی سوادان شهرستان را بر اساس سرشماری صورت گرفته 20 هزار نفر اعلام کرد و گفت: البته این آمار با احتساب بیسوادان بالای 50 سال می باشد.


فرماندار خطاب به مسوولان برخی ادارات: این جلسات نباید تبدیل به استراحتگاه بشود
فرماندار به عنوان رییس این شورا رقم 20 هزار بی سواد در شهرستان را فاجعه دانست و ادارات ذیربط خصوصا آموزش و پرورش را موظف دانست که در زمینه ریشه کنی بی سوادی مجدانه کار کنند.


رضوانی با گلایه از آموزش و پرورش و مسوولان برخی ادارات دیگر که وظیفه خود در این زمینه را با جدیت پیگیری نکرده بودند گفت: اگر قرار باشد جلسات تبدیل به استراحتگاه بشود که مشکلی در این شهر حل نخواهد شد. 


وی با تاکید بر اینکه با همه مسوولان شهرستان مثل برادر هستم، گفت: اما در زمینه کار و خدمت به مردم با هیچ کس رودربایستی ندارم. فرماندار در ادامه از بروز تغییر و تحولاتی در مدیران شهرستان در آینده نزدیک خبر داد.


نمی توان یک کشاورز را برای سوادآموزی تحت فشار قرار داد
در ادامه جلسه رییس اداره جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تا کنون بیش از صد بی سواد در میان کشاورزان شناسایی کرده ایم گفت: به هیچ عنوان نمی توانیم کشاورزان را برای باسواد شدن تحت فشار بگذاریم بلکه باید در این زمینه از روش های تشویقی استفاده کنیم.


پیشنهاد استفاده از ظرفیت مذهبی شهرستان برای ترغیب به سواد آموزی
استفاده از ظرفیت مذهبی شهرستان برای جذب بی سوادان زیر 50 سال برای باسواد شدن نیز پیشنهاداتی بود که از جانب مسوولان ادارات تبلیغات اسلامی و اوقاف مطرح شد. رییس اداره تبلیغات اسلامی گفت: خواهران مبلّغ که در طول سال جلسات خانگی بسیاری را اداره می کنند می توانند بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص بدهند. استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی برای شناسایی بی سوادان پیشنهاد دیگری بود که حجت الاسلام کوچکی مطرح کرد.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیز گفت: اگر کارشناسان خبره ای باشند که بتوانند به محو بی سوادی کمک کنند ما آمادگی داریم که جلسات سنگین و شلوغی که در جوار امامزاده ها برگزار می شود را به این موضوع اختصاص بدهیم. حجت الاسلام قربانی همچنین گفت: اگر کلیپ هایی نیز در این زمینه تهیه شود آمادگی داریم که در تلویزیون شهری امامزاده سیدمحمد پخش نماییم.


هر کس سواد بیاموزد سفر به مشهد جایزه می گیرد
یزدانی رییس کمیته امداد نیز با توجه به اینکه با قشر محروم سر و کار دارد از در نظر گرفتن جایزه سفر به مشهد مقدس برای بی سوادان زیر 50 سالی که اقدام به سوادآموزی کنند خبر داد. محمودی شهردار درچه نیز گفت: برای اطلاع رسانی به شهروندان در این زمینه بنرهایی را در سطح شهر نصب کرده ایم.


قمی معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تا کنون توانسته ایم 64 درصد از کودکان زیر 12 سال بازمانده از تحصیلی را که شناسایی کرده ایم جذب نماییم پیشنهاد داد که مرکزی مشخص شود تا به این کودکان کمک مالی ارائه بدهد. وی همچنین بر لزوم کمک های مرکز مشاوره برای ترغیب این افراد به سواد آموزی تاکید کرد و گفت: طی تحقیقاتمان به این نکته پی برده ایم که اکثر این کودکان توسط پدرشان از تحصیل بازمانده اند.


نماینده بهزیستی نیز در این جلسه گفت: بیسوادان تحت پوشش بهزیستی یا مشکل ذهنی دارند و تربیت پذیرند که باید به مراکز توانبخشی معرفی شوند و یا مشکل ذهنی ندارند اما از لحاظ جسمی معلولیت شدید دارند به گونه ای که نمی توانند سر کلاس حاضر شوند. وی همچنین گفت: در میان زنان بدسرپرست یا بی سرپرست مددجوی بهزیستی نیز بی سواد نداریم.


موحدی نیا رییس اداره کار نیز گفت: از میان 955 مستمری بگیر بیمه بیکاری در شهرستان 5 درصد بی سواد یا کم سواد هستند. 

زمانی رییس اداره فنی حرفه ای با اشاره به اینکه در میان متقاضیان اخذ گواهینامه مهارت در رشته های صنایع ساختمانی و قالیبافی به افراد کم سواد یا بی سوادی برمی خوریم که از آنها تنها امتحان عملی می گیریم، ارائه مهلت چند ماهه یعنی از زمان اخذ کارت مهارت از فنی حرفه ای تا بیمه شدن را از جانب اداره تامین اجتماعی اهرمی برای ترغیب آنها به سوادآموزی دانست.


جایزه فرماندار
در ادامه فرماندار ضمن تشکر از رییس اداره فنی و حرفه ای به عنوان تنها عضو شورای پشتیبانی سواد آموزی که طبق قرار جلسه قبل به موقع به معرفی نماینده ای برای کمک به محو بیسوادی اقدام کرده است یک سفر سه روزه به مشهد مقدس به وی هدیه کرد.