فرماندار: همه را که با داد و فریاد و برخورد و دستور نمی شود اصلاح کرد

ارسال در سایرعناوین

farhangفرصت در شماره قبل خود ضمن انتقاد از تعطیلی جلسات شورای فرهنگ عمومی، درخواست کرد تا این جلسات هرچه زودتر فعال شود.

چند روز پس از درج اين گزارش، جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور مسئولان شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد. در این جلسه به پیشنهاد امام جمعه، موضوع هیاتهای مذهبی و لزوم ساماندهی آنها در دستورکار قرار گرفت. البته دستور انتخاب شده براي نخستين جلسه كاري شوراي فرهنگ عمومي پس از يك سال و نيم تعطيلي و نيز بخش هايي از اظهارات برخي شركت كنندگان جاي نقد و بررسي بيشتر دارد. آنچه در ادامه مي آيد گزارشي است از اين جلسه كه البته انتشار مواضع برخي افراد و مسئولان در خصوص وضعيت هيئت ها در شهرستان به معناي تأييد اين مواضع نيست بلكه صرفاً اطلاع رساني است.

 

در ابتدای این جلسه امام جمعه به عنوان مقدمه گفت: ما در این شهرستان مداحان متدین و مقید زیادی داریم، در مقابل اینها، متاسفانه مداحانی هم داریم که فکر می کنند جلوی راهشان باز است و هر کاری که بخواهند انجام می دهند. یکی از رسالتهای شورای فرهنگ عمومی، جهت دهی به این گونه برنامه هاست. سازماندهی مسائل تعزیه خوانی هم جلسه ای جداگانه می طلبد تا به آن هم پرداخته شود.

رحیمی مسئول هیئآت مذهبی شهرستان و عضو مدعو این جلسه سخنران بعدي بود. وي به بیان گزارشی از وضعیت هیآت شهرستان پرداخت و گفت: در شهرستان خمینی شهر 350 هیات مذهبی وجود دارد که 230 هیات آن مجوزدار و بقیه بدون مجوز هستند. این تعداد هیات زیاد است. من پیشنهاد می کنم هرکس خواست هیاتی را راه اندازی کند درخواست خودش را به ما بدهد تا ما با همفکری سازمان تبلیغات درخواستشان را بررسی کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در زمینه هیئات مذهبی، نام برخی از این هیاتهاست. [...] یکی از این نامهاست که خواهران زیادی از این نام انتقاد کرده اند. [...] هم یکی دیگر از این نامهاست.

رحیمی پیشنهاد سومش را اینگونه بیان کرد: ما باید در هر هیاتی یک روحانی داشته باشیم و از سخنان او استفاده شود. وی دیگر مشکلات هیاتها را اینگونه برشمرد: مشکل بعدی ما سخنان خرافی است که برخی از روحانیون و مداحان می گویند. یکی دیگر از مشکلات ما ساعت برنامه های هیات هاست. گاه تا یک دو نیمه شب برنامه هیات ادامه می یابد و مردم معترضند. شورای هیاتها باید پشتیبانی محکمی داشته باشد تا اگر در هیاتی شرکت می کنند مورد احترام آن هیات باشند.

مسئول هیئآت مذهبی شهرستان افزود: بنرهایی که هیاتهای غیرمجوزدار در شهر نصب می کنند هم باید بررسی شود که به چه صورت باشد. موضوع دیگر اینکه باید برنامه ریزی کرد تا در هیاتها نام امام راحل و نام شهدا به صورت ثابت آورده شود. متاسفانه در برخی از هیاتهای ما هیچ نامی از شهدا و امام نمی آورند. [البته به نظر نمي رسد اجبار به چنين امري با ديدگاههاي مقام معظم رهبري همخواني داشته باشد.]

در ادامه حسن زاده مسئول کانون مداحان شهرستان گفت: وظیفه کانون مداحان تعیین ضوابط صنفی مداحان و نظارت بر آنان و همچنین حمایت و تغذیه فکری و آموزش آنان است.

وی افزود: وظیفه ما این است که از مداحان سالم دفاع و با مداحان متخلف بخورد کنیم ولی متاسفانه بخاطر نداشتن بودجه تاکنون این امر محقق نشده و جلسات ما صوری شده است. مشکل دوم ما این است که متاسفانه ارگانهای مربوطه حمایت لازم را از ما نمی کنند. ما افراد خاطی را به صورت مستند معرفی کرده ایم ولی برخوردی که باید صورت نگرفته است. مداحی که با سخنان بی اساس و روضه های خلاف موجب جریحه دار شدن مردم شده است عملاً برخوردی با او صورت نگرفته است.

مسئول کانون مداحان شهرستان تاکید کرد: مساله بعدی ساماندهی مجریان مراسمات ترحیم است. در این زمینه تلاشهای زیادی انجام شده است اما بخاطر عدم پشتیبانی تاکنون موفق نبوده است. ضمنا برخی از مداحان الفاظی مثل آیت ا... و فخرالمادحین را برای برخی بکار می برند که این افراد مناسب این الفاظ نیستند و این کار شرعا درست نیست.

انتظاری معاون شورای هیئآت مذهبی هم به اظهارنظر در اين جلسه پرداخت. وي با بیان اینکه ما برای اجرای برنامه هایمان نیاز به حمایتهای مادی و معنوی داریم که بجز موارد مقطعی متاسفانه تاکنون کمکی نشده است گفت: هیاتهای مذهبی از ما توقع دارند و ما پولی نداریم که هزینه کنیم. در عوض هیاتهای مذهبی مساله دار بودجه های هنگفتی دارند که از سوی دشمنان می رسد. برای جوانان قهوه خانه زده اند تا بعد از هیات قلیان بکشند. برخی از مساجد هم نیروهای جوان و انقلابی را طرد می کنند. متاسفانه برخی از روحانیون ما هم فقط نظاره گر این موضوع هستند.

در ادامه حجت الاسلام مرتضوی رئیس سازمان تبلیغات هم به موضوع قاریان مجالس ترحیم پرداخت و گفت: موضوع قاریان مجالس ترحیم موضوع مهمی است. اگر برخورد درستی با آنها نشود و مانند مداحان بدون پشتوانه با آنها برخورد شود اینها جری می شوند و تبعات زیادی برای شهر دارد. ما چهار سال است فریاد می زنیم ما پشتوانه نداریم. ما این موارد را معرفی کردیم ولی برخوردی با آنها نشد. نام [...] را دستور دادیم که بردارند نه تنها اجرا نشد بلکه الان دو تا هیات با نام [...] داریم. صرف جلسه و حرف زدن و اجرا نکردن آن سودی ندارد. در مورد هیاتهای غیرمجوزدار هم باید فکری کرد.

وی افزود: متاسفانه هیات رزمندگان ما تاکنون موفق نبوده است. اگر ما یک هیات بزرگ مانند هیات رزمندگان در شهر تشکیل دهیم هیاتهایی مانند [...] جایی نخواهد داشت.

در ادامه امام جمعه گفت: ما ضد عزاداری نیستیم، ضد نشاط نیستیم فقط می خواهیم آسیبهای این نوع عزاداری را کم کنیم. در برخی از مداحی ها نامی از امام و شهدا برده نمی شود. اینها ناجور است. الان هیاتهای غیرمجوزدار به راحتی فعالیت می کنند. اگر تریبون نمازجمعه و امکانات دولتی در اختیار آنها بود چه می کردند؟ الان مساجد [.....] کانونهای موید قمه زنهاست و علنا در شهر کار می کنند. الان مقلد آقای [...] مدیر کاروان حج شده و حاجیها را مکه می برد. مگر آدم خوب قحطی است؟ حزب اللهی ها باید بیکار باشند و اینها مدیر کاروان شوند؟! اگر این کارها انجام شود شورای هیئآت احساس بی پشتوانه بودن نمی کند. الان در برخی از مساجد قمه زنها عضو هیات امناء شده اند. از بین هفت نفر هیات امنا دو نفرشان قمه زن هستند و آن دو نفر طوری یقه این پنج نفر را گرفته اند که آنها تکان نمی توانند بخورند.

وی به موضوع حسینیه ها هم اشاره کرد و گفت: الان حسینیه ها رها هستند. امروز تابلو می زنند مسجد فردا تابلو می زنند حسینیه.

فرمانده سپاه شهرستان هم سخنران بعدي اين جلسه بود. وي گفت: از یکی دو سال پیش کانون بسیج مداحان تشکیل شد ولی موفق نبود چرا که اگر ما نتوانستیم دست برخی را قطع کنیم بخاطر این است که نتوانستیم بسیجیها را دور هم جمع کنیم. تفکر بسیج را باید ایجاد کنیم. ما باید جلسات منظمی داشته باشیم و آسیب شناسی کنیم. اگر نیاز است جو جدیدی را در محیط مذهبی شهر ایجاد کنیم. برای حل این معضلات باید ریشه را بخشکانیم و این کار هم فقط با کار فرهنگی میسر خواهد بود. اگر ما دویست بسیجی مداح دور هم داشته باشیم صدای مداحان مشکل دار بجایی نمی رسد ولی چه کنیم که آنها متحدند و ما فقط ناله هايمان بلند است.

حجت الاسلام اصغری مسئول رسيدگي به امور مساجد هم در ادامه جلسه به طرح ديدگاههاي خود پرداخت. وي گفت: متاسفانه در جلسات ما مشکلات گفته می شود در حالی که باید راهکارهای جدید اندیشید و اجرایی کرد. ما هم مشکل قانون داریم هم مشکل مجری قانون. مجری قانون نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستند که باید با هم هماهنگ پیگیر باشند. در زمینه راهکارها عرض می کنم که جلسه ما نیاز به چند کمیته دارد تا در این کارگروهها موضوع بررسی شود و نتیجه اش وارد این جلسه شود. در حالی که متاسفانه ما چنین کارگروهی تشکیل ندادیم.

وی افزود: راهکار دوم نشست با مجریان قانون است. مسئولان هیاتهای ما اگر پشتیبانی نشوند مثل سربازانی هستند که در قلب دشمن بروند ولی هیچ پشتوانه ای نشوند، اینها قطعا ذبح می شوند. اگر مسئولان هیاتهای ما در هیاتی رفتند و مسئول هیات یک احترام جزیی نگذارد و تحویل نگیرد این بزرگترین توهین به اینها و هم به رده های بالاتر آنهاست. اصلا کشک هم حساب نمی کنند و می گویند پشمی در کلاه اینها نیست. کم کم این موضوع باب می شود و بقیه موارد ما هم نادیده گرفته می شود. موضوع مالی هم بسیار مهم است. چرا باید دفتری که ما بعد از کلی دوندگی و تبلیغات زدیم تعطیل شود؟ این نشان می دهد حرفهایی که می زنیم خیلی سست است. ما باید راهکارهای مالی را بررسی و اجرا کنیم. در مورد حسینیه ها هم بگویم که ما مصوب کردیم که حسینیه ها را تحت امور مساجد پیگیر شویم و پرونده برایشان تشکیل بدهیم و اساسنامه ای برای آن تشکیل دهیم.

در ادامه اين جلسه فرماندار شهرستان ضمن برشمردن جایگاه شورای فرهنگ عمومی گفت: ترکیب شورای فرهنگ عمومی طوری تنظیم شده که مشکلات حل شود. هیات خوب است اگر بتوانیم سیصد هیات موجود را به چهارصد الی پانصد هیات افزایش دهیم خیلی خوب است. ولی همه باید تحت مجوز باشند. باید هیاتهایی که هنوز مجوز ندارند را دعوت کنیم تا مجوز بگیرند.

فرماندار افزود: ما باید با مسئولان هیاتها رفیق باشیم. باید یک جلساتی برگزار کنیم و در این جلسات توجیهشان کنیم. همه را که با داد و فریاد و برخورد نمی شود اصلاح کرد. خیلی از این قمه زنها متدین هستند باید توجیهشان کنیم، آنها هم قبول می کنند. اگر ما ارتباطمان را با هیاتها قطع کنیم و خواستیم یک طرفه برای هیاتها تصمیم بگیریم همین مشکلات پیش می آید. همه اش که نمی شود دستوری اقدام کرد.

مولایی مسئول اداره کتابخانه های شهرستان هم سخنران بعدي جلسه بود. وي ضمن انتقاد از برخی برخوردهای نسنجیده گفت: سال گذشته نیروی انتظامی مقداری شام و نهار بین مردم توزیع کرد و همین اقدام موجب تمسخر شد. ما برای همه هیاتها نمی توانیم یک نسخه بپیچیم. نمی توانیم با همه برخورد قانونی کنیم. با یک دستگاه اداری می شود برخورد قانونی کرد ولی چطور می خواهید با یک هیات برخورد کنید؟ ما باید مشوقهایی برای هیاتهای مجوز دار بگذاریم تا تشویق شوند.

شهبازی مدیر روابط عمومی شهرداری خميني شهر هم گفت: برخی اوقات سازمان تبلیغات توپ را در زمین شهرداری می اندازد. مثلاً به صراحت نمی گویند که فلان مداح و فلان هیات مجوز دارد یا نه و هیات امنا را با ما مواجه می کنند.

جزینی مسئول روابط عمومی شهرداری درچه هم گفت: مشکل برخی از هیاتهای ما نداشتن روحانی است. برای این موضوع باید تدبیر کرد. تجمع هیاتهای مذهبی بسیار مهم و موثر است. سال گذشته انجام شد و باید ادامه یابد. نکته دیگر اینکه در هر شهری از جمله درچه شورای فرهنگ عمومی برگزار شود.

در ادامه جلسه امام جمعه خميني شهر به بيان ديدگاههاي خود پرداخت. حجت الاسلام سالمي تاکید کرد: من به آقای صالحیان مسئول ائمه جمعه استان اصفهان هم گفتم هیاتی مثل [...] چند تا مشکل دارد اول اسمش است. دوم اینکه مروج قمه زنی هستند، سوم اینکه خودشان قمه می زنند. چهار هرچی سخنران می آورند ضدانقلاب هستند و حتی یک دعا برای امام و رهبری و شهدا نمی کنند، پنج اینکه مجوز ندارند. آقای صالحی با مسئولان این هیات صحبت کرد و متقاعدشان کرد. به من هم گفت که تحویلشان بگیر. من هم به سازمان تبلیغات معرفی کردم. آنها هم رفتند سازمان تبلیغات و آقای مرتضوی با آنها صحبت کرد و رفتند و دیگر پیدایشان نشد. آقای مهدی اکبری مداح حدوداً سال 68 در مشهد دو سه ماه درس سیوطی را پیش من خواند. بعد رفت سپاه و بعد هم آمد بیرون و مداح شد. پارسال به من زنگ زد و گفت پارسال هیات چهارده معصوم (ع) خمینی شهر من را دعوت کرد، من دو سه نکته علیه نیروی انتظامی گفتم و بد هم گفتم. بهش گفتم قول بده تکرار نشود و فردا هم اکبری در حضور مردم عذرخواهی کرد.

امام جمعه افزود: یک آقایی برگه های اجازه نامه اش در وجوهات شرعی اش را برای من فرستاده و پشتش نوشته قابل توجه افراد معلوم الحال! من معلوم الحالم یا شما؟ شما که طرفدار باند [...] هستید. البته این موضوع باعث شد تا ایشان هرچی مدرک داشت رو کند. باید جلوی اینها را گرفت. من دو سال پیش خدمت آیت ا... مکارم رفتم تا اجازه وجوهات برای یک نفر بگیرم. ایشان گفتند اگر فلانی اجازه وجوهات از رهبر انقلاب داشته باشد من هم بهش اجازه می دهم. یعنی تا این اندازه به اجازات رهبر احترام می گذارند.

در ادامه میردامادی سرپرست اداره ارشاد پیشنهاد داد: ما می توانیم مصوب کنیم اداره بازرگانی به اصناف چاپ و تکثیر ابلاغ کند که برای چاپ هر آگهی باید استعلام کنند. اینطوری می توان از چاپ الفاظ غلوآمیز مانند آیت ا... و فخرالمادحین جلوگیری کرد.

در پایان مصوبات جلسه به شکل ذیل اعلام شد:

  • سازمان تبلیغات هیاتهایی که مجوز ندارند را دعوت کند و شرایط دریافت مجوز را به آنها اعلام نماید. اگر شرایط را نپذیرفتند یا سه بار دعوت شدند و نیامدند اعلام کنید با آنها برخورد قانونی شود.
  • در روز جوان، از تعدادی از فعالان هیاتهای مجوزدار دعوت شود تا ضمن برپایی مراسمی، در جریان مصوبات شورای فرهنگی قرار بگیرند.
  • متقاضیان تاسیس هیاتهای جدید، باید ابتدا درخواست بدهند تا شورای هیئآت به همراه سازمان تبلیغات در خصوص درخواستشان تصمیم بگیرند.
  • با هیاتهایی که عنوان مناسبی ندارند محترمانه صحبت شود تا نام هیات را تغییر دهند.
  • در تمام هیاتها باید نام امام راحل و شهدا و رهبری آورده شود.
  • در کنار شورای فرهنگ عمومی، کمیته فرعی اجرایی در فرمانداری تشکیل شود.