معیارهای طراحی میدان امام رضا(ع) چیست؟

ارسال در سایرعناوین

معیارهای طراحی میدان امام رضا(ع) و این نوع طراحی چیست؟

میدان امام رضا(ع) نقطه تلاقی محور باغبان با محور صدوقی است. محور باغبان یک محور شریانی (کمربندی) و صدوقی شریانی درجه یک محسوب میشود، که تلاقی اینها باید طراحی میشد. برای اجرای این طرح سه گزینه در شرایط فعلی و یک گزینه برای شرایط آینده مطرح شد.؛ طرح اول تقاطع چراغ دار، طرح دوم میدان گرد و آخر میدان به صورت بیضی شکل بود.


گزینه اول چون سطح موردنیاز بسیار وسیع بود مورد قبول واقع نشد، درطرح دوم که به صورت گرد بود مجبور به تخریب سطح وسیعی بودیم لذا رد شدوطرح سوم که به صورت بیضی بود انتخاب شد. در طرح جامع، تقاطع غیر هم سطح دراین میدان در نظر گرفته شده است که به صورت رو گذر، قبل از میدان شروع میشود و بعد از میدان به اتمام میرسد طرح سومی جای پایه های پل را تامین میکند و دیگر نیازی به آزادسازی نیست.


اولین اولویت ما این بود که بتوانیم جریان های این مسیر را از هم عبور بدهیم یعنی احجام حرکت کنند. در اینجا طول تداخلی برای ما بسیار مهم است، در گذشته هنگامی که رانندگان میخواستند از صدوقی به سمت باغبان حرکت کنند، ایمنی کافی وجود نداشت. پس حجم تلاقی برای ما حایز اهمیت بود.. نکته دیگری که در کنار آزادسازی ها برای ما مهم بود ، عبور حداقل تاسیسات شهری مثل ِکانال های فشار قوی، لوله های آب، تاسیسات مخابرات و....بود. از طرف دیگر در اینجا ارتباط منطقی بین سواره و عابر پیاده هم وجود نداشت که ما این نکته را نیز در نظر گرفتیم. در یک نقطه شهر نیاز به یک چشم انداز زیبا و با روح شهر داشتیم که این مسئله نیز در طرح مد نظر قرار گرفت. در این مکان تصادفات بسیاری داشتیم که گاهی منجر به مرگ میشد، این موضوع هم در ساخت میدان لحاظ شد. همچنین ِروشنایی این میدان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.


وقتی به شکل هندسی میدان نگاه بکنیم قطر بزرگ بیضی حدود 120 متر و قطر کوچک 28 متر است. حلقه داخلی 12 متر و 4 الی 5 متر پیاده رو مورد نظر است. قبل از هر ورودی به میدان هم دور برگردان وجود دارد، اما در محور صدوقی هنوز باند از میدان به سمت میدان امام حسین(ع) آزادسازی نشده بود که ما آنها را به هم وصل کردیم. از سمت اصغر آباد هم مجبور شدیم یک فاصله در حدود 100 متر را آزادسازی کنیم تا طرح متوقف نشود. این مسیر از دیدگاه بنده راه مناسبی است تا بتوانیم بار را از مرکز شهر به این قسمت بیندازیم. همچنین راه های دیگر در این مسیر را اصلاح کردیم که شامل میدان ابولبرکات، میدان فیض الاسلام و اتصال میدان نماز می باشد. امیدواریم در ادامه بتوانیم این راه را به نبوی منش، شهید فهمیده، کهن دژ و غیره متصل کنیم.


راه های دیگر چی؟
یکی از راه های دیگری که اتمام آن مد نظر است و به صورت میدان و زیر گذر دنبال میکنیم چهار راه دولت میباشد، و پس از میدان امام رضا به روی آن اقدام خواهیم نمود. هم اکنون مردم میتوانند از محور آزادگان وارد شهر شوند و سپس با ورود به میدان ابولبرکات و باغبان از آن استفاده کنند. یا از همین نقطه به طرف اصغر اباد بروند. امیدواریم بتوانیم مسیر اصغرآباد را نیز آزادسازی کنیم، تا این بلوار 36 متری از سمت میدان امام حسین(ع) تا میدان امام رضا(ع) شکل جدیدی به خود بگیرد. از نکات دیگر، میدان معلم (سه راه معلم) است، در حال طراحی میدان جدیدی روبروی امام زاده سید محمد هستیم که سرعت آزاد راه را کم کند. شروع شهر خمینی شهر یک کیلومتر قبل از میدان استقلال است.


از مطالب دیگر رینگ چهارم اصفهان به سمت خمینی شهر- درچه -کارخانه قند است که نیاز به اصلاح دارد تا مشکلی برای مردم نداشته باشد، و بتواند خروجی و ورودی های شهر به خصوص سه راه درچه را بی خطر کند که به صورت تقاطع غیر هم سطح باشد.


دیگری مسیر مترو است که از دو زاویه دنبال میکنیم یکی از سمت شاهین شهر به سمت دانشگاه صنعتی است که باید به خمینی شهر برسد و دیگری خط متروی که از سمت اصفهان به سمت کهندژ به شهر ما نیز برسد و ما خود را به شبکه ریلی برسانیم. نکته دیگر کمربندی جدید و قدیم و تلاقی این دو است. اقدامات مورد نظر دیگر مربوط به میدان شهید لری، دانشگاه آزاد، تقاطع های غیر همسطح، یک میدان سه قلو بزرگ، میدان دانش، شهرک برق و الکترونیک، مسکن مهر، ارغوان و اتوبوس رانی میباشد، همچنین طراحی گورستان مد نظر قرار گرفته است.