اتوبوسرانی
لابد هر كدام از شماها حداقل يكبار سوار اتوبوسهاي شركت واحد خمينيشهر، درچه، كوشك، اصغرآباد و ديگر نواحي وابسته شده و از لذت و رنج سفرهاي درونشهري و برونشهري با اتوبوس برخوردار شدهايد! حتماً اگر از شما بپرسند محاسن و معايب عبور و مرور با اتوبوس بهجاي خودروي شخصي يا تاكسي چيست، پاسخهاي فراواني داريد.
اين روزها همه جا از آلودگي مفرط هوا، مصرف بالاي بنزين، ترافيك زجرآور در خيابانها و... سخن ميگويند و به استفاده از وسايط نقليه عمومي تشويق ميكنند. در خمينيشهر ما مهمترين مصداق اين وسايل نقليه اتوبوس واحد است. البته اگر در صد سال آينده متر به خمينيشهر هم برسد –كه قرار است برسد- آنوقت مترو مهمتر ميشود(!)
بيش از 10سال است كه در خمينيشهر اتوبوسهاي واحد راه افتادهاند. –دقيقاً 17سال- و در اين 17سال خيلي چيزها تغيير كرده است. هم وضعيت و كيفيت اتوبوسها و نحوه سرويسدهي به شهروندان بهتر شده و هم از آن طرف فرهنگ استفاده از اتوبوس عمومي ارتقا پيدا كرده است. البته هنوز هم استثنائاتي وجود دارد!
در اين گزارش، درصدد برآمديم مرور كوتاهي بر وضعيت شركت واحد خمينيشهر، نحوه سرويسدهي آن به مردم و برخي مشكلات بپردازيم و براي غناي بحث، پاي صحبت مردم، مسؤولان و رانندگان زحمتكش اين شركت نشستهايم.
تاريخچه اتوبوسراني در خمينيشهر
در آذرماه سال1370 سازمان اتوبوسراني خمينيشهر و حومه تأسيس و با خريد چهار دستگاه اتوبوس بنز302 در دو خط خمينيشهر-اصفهان و خمينيشهر-درچه شروع به سرويسدهي به شهروندان نمود. ظرف مدت دو سال از سال تأسيس، تعداد اتوبوسها به 25اتوبوس افزايش داده شد. افتتاح انبار لوازم و قطعات اتوبوسها و اضافه شدن خطوط هفتصد دستگاه و منظريه به خطوط قبلي از جمله فعاليتهاي اين شركت در سال1374 بوده است. همچنين افزايش خطوط دستگرد، اصغرآباد، نبويمنش در سال1378.
پايانه اميركبير در سال1379 افتتاح و سال1381 پايانه قدس راهاندازي شد.
در سال1382 با خريد 21دستگاه اتوبوس روند سرويسدهي به شهروندان سرعت و شتاب بيشتري گرفت و 20دستگاه اتوبوس بنز302 از رده خارج شد. در همين سال خط جويآباد و طرح شبانه در دو مسير خمينيشهر-اصفهان و ميدان امام(ره)- هفتصددستگاه و منظريه افتتاح گرديد. جالب است بدانيد براساس آمار، در سال82 بيش از 18ميليون مسافر توسط اتوبوسهاي واحد خمينيشهر جابهجا شدهاند.
در سال1384 با خريد 7دستگاه اتوبوس تعداد اتوبوسهاي سازمان به 114اتوبوس رسيد. در همين سال اتوبوسهاي355 كنار گذاشته شد.
در سال1386 11دستگاه اتوبوس پيشرويدك كولردار محور سرويسدهي به شهروندان شد. نمودار رشد مسافر نشاندهنده رشد تعداد مسافر در ده سال گذشته از 6267060نفر در سال1376 به 17920828نفر در سال1385 ميباشد و اين رشد به مرحلهاي رسيده كه ديگر تصور خمينيشهر بدون اتوبوس ممكن نيست.
***
گفتگو با راشدفر مسوول روابط عمومي و محمدي مسوول امور اداري و بازرسي سازمان:
* درحال حاضر چند دستگاه اتوبوس كار سرويسدهي به شهروندان را به عهده دارد؟
اين سازمان در كل 131دستگاه اتوبوس دراختيار و در مرحله واگذاري دارد و 82دستگاه اتوبوس فعال كه از ساعت 6صبح تا 12شب(طرح شبانه) كار سرويسدهي به شهروندان را بر عهده دارند.
* رانندههاي اين سازمان چگونه گزينش ميشوند؟
سن آنها 35سال و حتيالامكان ديپلمه باشند. حداقل يك سال از اخذ گواهينامه ايشان گذشته و مهمتر از همه عدم اعتياد آنها به اثبات رسيده باشد. در امتحان مهارت كه توسط سرهنگي از نيروي انتظامي از آنها گرفته ميشود شركت نموده و باز با توجه به اخلاقيات گزينش ميگردند. افراد قسمت فني نيز به همين ترتيب انتخاب ميشوند.
* آيا اينكه در بعضي از مواقع اتوبوسهاي از رده خارج اصفهان در خمينيشهر به كار گرفته ميشوند، صحت دارد يا خير؟
خير! چنين چيزي اصلاً واقعيت ندارد. سازمان اتوبوسراني خمينيشهر يك سازمان مستقل است درحالي كه اتوبوسراني اصفهان شركتي است.
* تبليغات پشت بليط و روي اتوبوسها چگونه مديريت ميشوند؟
در سالهاي قبل 60% از تبليغات در بخش خصوصي واگذار شده و 40% متعلق به شركت بود ولي درحال حاضر به صورت100% رايگان در اختيار نيروها، ارگانها و نهادها قرار دارد.
تبليغ بر روي اتوبوس فقط دودرصد جوابگوي هزينههاست.
* آيا دخل سازمان با خرجش همخواني دارد؟
خير! هزينه جابجايي يك مسافر 120تومان است درحالي كه بهاي بليط 30تومان است و كسري آن را 50% شهرداري و 50% وزارت كشور از طريق اعتبارات بر عهده دارد.
* چگونه به شكايات مردم رسيدگي ميشود؟
شكايات يا تلفني است يا حضوري؛ اگر مسأله حاد نباشد و شكايت تلفني باشد، به راننده تذكر داده ميشود ولي اگر مشكل حاد بود و شكايات حضوري دو طرف خوانده ميشوند تا مقصر شناخته شود كه اگر راننده مشكلساز و با سابقه بود به كميته انضباطي معرفي ميگردد تا تنبيه و توبيخ شود.
* آيا خود شما با اتوبوس شركت واحد مسافرت ميكنيد؟
در ماه 8-7روز و در خيلي از مواقع به صورت نامحسوس پرسنل را زير نظر ميگيريم حتي خود مدير.
* به نظر شما تعداد دكههاي فروش بليط كافي است؟
خير! جهت رفع اين مشكل سازمان درنظر دارد تا كار فروش بليط را به بخش خصوصي واگذار كند.
* اگر صحبتي داريد بفرماييد.
انتظارات بيشتر از حدتوان اين سازمان است از طرف مسوولان به اندازه اهميت حمل و نقل اين سازمان براي پاسخگويي نيازهاي مردم نگاه نميشود. استانداري همكاري لازم جهت مجوز پذيرش نيرو با سازمان را ندارد. مشكلات مالي زياد است. با توجه به اينكه روزانه 60هزار مسافر جابجا ميشوند و كمبود نيرو با مرخصي رانندگان موافقت نميشود و اين خود مشكلساز است. سازمان با كمبود محل اداري وفني روبروست.
***
پاي صحبت پرسنل و رانندگان
* از شغلي كه داريد راضي هستيد؟
خير! نه خيلي زياد. چارهاي نيست بايد ساخت.
* از حقوقتان؟
نسبتاً خوب است. الحمدلـ... راضي هستيم.
* به نظر خود شما برخوردتان با مسافران خوب است؟
بستگي به برخورد خود مسافر دارد. يك سلام يا خسته نباشيد در روحيه ما خيلي اثرگذار است. اگر رانندهاي هم احياناً برخورد بدي با مسافر دارد، انعكاس رفتار خود مسافر است. ما نيز خود از همين مردم هستيم و خواستار كمي احترام.
* از مشكلاتتان بگوييد.
مسير طولاني، ايستگاهها زياد و وسيله نقليه كم است. صندليهاي رديفي ميان اتوبوس (بين قسمت زنانه و مردانه) با توجه به اينكه مسافران زن بيشترند مشكل ساز است. اگر احياناً تصادفي صورت بگيرد سازمان هيچ گونه همراهي نميكند و خود راننده بايد دنبال تمامي كارها باشد. در پايانه هم هيچگونه امكانات رفاهي خوبي وجود ندارد. اتاق رانندهها بسيار كوچك و با شيرواني پوشيده شده، در تابستان گرم و در زمستان سرد است. دستشويي مناسب و نمازخانه در پايانه وجود ندارد و امكانات زير صفر است.
در آخر يكي از رانندهها البته خيلي آرام گفت: سبد كالاي ماه مبارك رمضان ما را هنوز پرداخت نكردهاند.
***
مسافران چه ميگويند؟
ديرآمدن اتوبوس، كمبود باجه بليط و اتوبوس، شلوغي زياد بالاخص در ساعت تعطيلي مدارس، نديدن مسافر و درافتادن راننده با مسافر حرف بيشتر مسافران بود.
البته پيشنهادهايي نيز شد كه از آن جمله ميتوان به نصب نقشه شهر و مسيرها و خيابانها روي باجههاي فروش بليط، مطلع بودن مأموران فروش بليط از مسيرها.
يك مسافر خانم گفت: صبحها برخورد رانندهها بهتر است. خودم را جاي راننده ميگذارم تا منصف باشم. الان ساعت12:45، 25دقيقه است كه روي نيمكت ايستگاه اتوبوس نشستهام ولي هنوز از اتوبوس خبري نيست. چرا؟!
***
خطوط اتوبوس واحد در خمينيشهر و حومه:
خط1: خمينيشهر-اصفهان، تعداد اتوبوس 15دستگاه، ميزان مسافر روزانه نزديك به 30هزارنفر.
خط2: خمينيشهر-درچه، تعداد اتوبوس 3دستگاه، ميزان مسافر روزانه 3هزار نفر.
خط3 (هفتصد دستگاه): تعداد اتوبوس 10دستگاه، ميزان مسافر روزانه 11هزار نفر.
خط4 (منظريه): تعداد اتوبوس 9دستگاه، ميزان مسافر روزانه 12هزار نفر.
خط5 (دستگردقداده): تعداد اتوبوس 4دستگاه، ميزان مسافر روزانه 5هزار نفر.
خط6 (اسلامآباد): تعداد اتوبوس 4دستگاه، ميزان مسافر روزانه 4هزار نفر.
خط7 (اصغرآباد): تعداد اتوبوس 3دستگاه، ميزان مسافر روزانه 2500نفر.
خط8 (نبويمنش): تعداد اتوبوس يك دستگاه، ميزان مسافر روزانه 300نفر.
خط9 (ارغوان): تعداد اتوبوس 3دستگاه، ميزان مسافر روزانه 3هزار نفر.
خط10 (دانشگاه آزاد): تعداد اتوبوس 3دستگاه، ميزان مسافر روزانه كمترين 450نفر بيشترين 1500نفر.
خط11: خمينيشهر-كوشك، تعداد اتوبوس 2دستگاه، ميزان مسافر روزانه يكهزار نفر.
خط جديد12 (دانشگاه صنعتي): تعداد اتوبوس 2دستگاه، ميزان مسافر روزانه 600نفر.
خط جديد13(جويآباد): تعداد اتوبوس يك دستگاه، ميزان مسافر روزانه يكصد نفر.
طرح شبانه (داخل خمينيشهر): تعداد اتوبوس يك دستگاه، ميزان مسافر 150نفر.
طرح شبانه خمينيشهر-اصفهان: تعداد اتوبوس يك دستگاه، ميزان مسافر يكصد نفر.
روزنامه فرصت از سال 13 کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر خبر های خود را به صورت آنلاین نیز ارائه میکند