سئوالات مردم و پاسخ مسئولان شهرداري
تغيير ساعات جمع آوري زباله از شب به روز، با نظرات مختلف و متنوع مردم روبرو گرديد و شهروندان زيادي در تماس با فرصت، نظرات خود را درباره اين اقدام مطرح كردند.
اغلب نظرات كساني كه انتقاداتي به اين شيوه وارد كردند مشابه است. در ادامه، تلفن هاي سه شهروند را مي خوانيم و سپس توضيح مسئولان مربوطه.
عليزاده يكي از شهرونداني بود كه در انتقاد از اين اقدام گفت: شهرداری که زباله ها را صبح ها جمع آوری می کند منظره بدی به شهر داده است. طرح شبانه خیلی بهتر بود. در شب انگار زباله ها به چشم نمی آیند.
يكي ديگر از شهروندان هم چنين اظهار نظر كرد: در مورد تغییر برنامه جمع آوری زباله، لطف کنند اول توضیح بدهند چرا صبح؟ ممکن است افرادی وارد شهر شوند كه با وجود زباله در سطح شهر، منظره نامناسب و زشت است. شهروندي به نام حاجيان هم ابراز عقيده كرد: باید به مردم اطلاع بدهید که مثلاً تاریخ بیرون گذاشتن زباله تاریخ های فرد است نه روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه) تازه همان تاریخ های فرد هم نمی آیند. حوالی امیرکبیر خیلی آشفته شده. اگر شب بیایند زباله ها را ببرند خیلی بهتر است.
اما پاسخ مسئولان.
برای اطلاع از این دلايل تغيير ساعات جمع آوري زباله ها به سراغ مهندس لطفی معاونت خدمات شهری شهرداری رفتیم و از او در مورد این تغییرات پرسیدیم. اين گفتگو را بخوانيد.
این تغییرات ساعت به چه صورت بوده است؟
قبل از اجرای این طرح، جمعآوری زباله به این شکل بود که شبها از ساعت 7 الی 11 شب صورت مي گرفت بطوريكه روزهای فرد هفته یعنی یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه، زبالهمناطق فرد جمعآوری میشد و روزهای زوج هفته مناطق زوج یعنی مناطق 2 و 4 و جمعهها سرویس دهی نمیشد. حالا با این طرح جدید اولاً از ساعت 7 الی 11 صبح جمعآوری صورت میگیرد و ثانیاً روزهای ماه به عنوان مبنا در نظر گرفته شده است. به این صورت که روزهای فرد ماه یعنی 1 و 3 و 5 و 7 و ... اختصاص دارد به مناطق 1 و 3 و روزهای زوج ماه به مناطق 2 و4 و روزهاي جمعه هم سرويس دهي مي شود.
چه لزومی داشت که این تغییرات را انجام دادید؟
این تغییرات به چند منظور انجام گرفت. یکی اینکه در شيوه قبلي عملاً جمعآوری در شب صورت نمیگرفت و کار از ساعت 5 بعدازظهر شروع میشد و مبنای شب هم این بود که ترافیک کمتر باشد و خودروهای جمعآوری زباله باعث ایجاد ترافیک نشوند. اما در عمل این گونه نبود چرا که ساعت 5 بعدازظهر ترافیک بیشتری در شهر بود و وجود خودروهای شهرداری ترافیک را تشدید میکرد. همچنین ساعت 10 و 11 شب خودروهای بیشتری در کوچهها و معابر پارک شده بود که این موضوع از سرعت کار کم میکرد. دوم اینکه با توجه به اینکه شب عمده نیروها سر کار نبودند، نظارت خوب و دقیقی بر آن صورت نمیگرفت. سوم اینکه بسیاری از اوقات شبها کار به صورت کامل انجام نمیشد و کارگران شهرداری مجبور بودند صبح باقیمانده کار شب گذشته را جمعآوری کنند و این دوباره کاری هزینه زیادی را بر شهرداری تحمیل میکرد. همچنین شبها قبل از مراجعه کارگران شهرداری، زبالهها مورد هجوم حیوانات موذی قرار میگرفت و یا اینکه بعضی از همشهریان زبالهشان را بعد از مراجعه کارگران بیرون میگذاشتند و کسی تا صبح این زباله را جمعآوری نمیکرد. و چهارم آنکه بر مبنای هفتگی جمع آوری زباله، جمعهها جمعآوری زباله صورت نمیگرفت که تقریبا 50 روز در سال سرویس دهی انجام نمیشد در حالی که در طرح جدید مبنا روزهای ماه است و تنها روزهای سی و یکم ماه که در کل سال فقط 6 روز است، سرویس دهی صورت نمیگیرد و لذا قبلاً ماندگاری زباله در منازل بیشتر بود چرا که اگر خانوادهای فراموش می کرد مثلاً روز پنجشنبه زباله خود را بیرون بگذارد باید زباله تا یکشنبه میماند. اما حالا این ماندگاری به حداقل رسیده است.
مطالعات کارشناسی خوبی در این زمینه صورت گرفته است. خمینی شهر خصوصیات خاص خودش را دارد. این نیست که بتوان نسخه ای واحد برای همه شهرها پیچید. خمینی شهر با تراکم جمعیتی بالا و بافت فرسوده نسبتاً زیاد مانند دیگر شهرها نیست که بخواهیم کارهای مشابه شهرهای دیگر انجام دهیم واز طرفی هم مانند شهرهای کوچک که جمعیت کمی دارند نیست.
محدوده طرح زوج و یا فرد به چه صورت است؟
اگر حد فاصل میدان قدس (فلکه استادیم) تا میدان الغدیر (سه راه آتشگاه) را یک محور در نظر بگیریم، قسمت شرق این محور مناطق فرد هستند و باید روزهای فرد ماه زباله خود را بیرون بگذارند و قسمت غرب این محور و همچنین شمال شهر (شمال بلوار آزادگان و خیابان جمهوری اسلامی) اختصاص به مناطق زوج دارد و روزهای زوج ماه، جمعآوری صورت میگیرد.
ما شاهد عدم هماهنگی بعضی از خانوادهها با این طرح هستیم. در مورد اطلاع رسانی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
پس از اینکه کارهای کارشناسی طرح انجام گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید این طرح را اجرا کنیم ضمن طرح موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر و نیز شورای معاونین شهرداری و اخذ تأییدیه طرح، با همکاری روابط عمومی شهرداری اقدام به نسب بنر در میادین اصلی و داخل محلات کردیم و همچنین اقدام به چاپ اطلاعیه در نشریه فرصت نمودیم. همچنین به تعداد خانوارهای شهر، اطلاعیه چاپ و به تفکیک مناطق درب خانهها توزیع کردیم. در آینده نیز در نظر داریم یکبار دیگر این اطلاعیه را چاپ و درب منازل توزیع کنیم.
درخواست ما از همشهریان این است که زباله را رأس ساعت 7 صبح در روزهای مقرر بیرون بگذارند تا کارگران شهرداری بتوانند آنها را به موقع جمع کنند. بیموقع گذاشتن زباله، سلامت خودشان را به خطر خواهد انداخت و آثار زیست محیطی بدی دارد.
در مورد خدمات شهرداری در این زمینه آیا کار مطالعاتی انجام گرفته مثلاً در شهرهای دیگر بررسی شده است؟
مطالعات کارشناسی خوبی در این زمینه صورت گرفته است. خمینیشهر خصوصیات خاص خودش را دارد. این نیست که بتوان نسخهای واحد برای همه شهرها پیچید. خمینیشهر با تراکم جمعیتی بالا و بافت فرسوده نسبتاً زیاد مانند دیگر شهرها نیست که بخواهیم کارهای مشابه شهرهای دیگر انجام دهیم و از طرفی هم مانند شهرهای کوچک که جمعیت کمی دارند نیست. اما میتوان با بررسی تجارب دیگر شهرها به طرحهای خوبی دست یافت. با توجه به اینکه خمینیشهر در کنار کلانشهری مثل اصفهان هست، میدانیم که در موارد عمرانی و خدماتی، اصفهان شهری به روز است بنابراین در مورد عمران و خدماتی که انجام میدهد، الگو گرفتن از اصفهان امری است منطقی. و لذا این معاونت پذیرای هرگونه نوآوری در خدمات شهری برای بهبود و ساماندهی امور شهر است . مثلاً ظرفهای 700 لیتری ابتکاری بود که در اصفهان هم انجام نشده بود. خوب شاید مسئولین اصفهان به این نتیجه رسیده بودند که در شهر اصفهان جوابگو نیست. اما مدیریت شهری در خمینیشهر به این نتیجه رسید که تمرکز در انظار عمومی جلوهای نامناسب دارد و با نصب ظرفها مي توان مشكل را حل كرد و همینطور هم شد و بسیار جوابگو بود. بنا داریم این طرح را گسترش دهیم که باعث میشود سلسلهوار دستگاههای جمع آوری زباله را هم مکانیزه کنیم و از شیوه های سنتی فاصله بگیریم. چرا که مخازن 700 لیتری ظرفهایی هستند که نمیتوان با دست آنها را تخلیه کرد و نیاز است که با دستگاههای مکانیزه صورت گیرد. انشاءا... بتوانیم با گسترش این طرح خودروها را نیز مکانیزه کنیم. در مورد منطقه 4 و بعضی از خیابانهای اصلی شهر نیز که خیابانکشی منظمی دارد، امید داريم که جمعآوری زباله را در قالب همین سطلهای 700 لیتری و به صورت مکانیزه ساماندهی کنیم.
اگر شهروندان هم طرحهای خوبی درنظر دارند میتوانند با استفاده از شمارههای تلفن های شهرداری به ما منعکس کنند. و یا با سیستم پيام کوتاه شهرداری که اخیراً فعال شده به ما منعکس کنند. ما هم ایدههای نو را در جلسات کارشناسی ارائه و مطرح و مورد بررسی قرار می دهیم.
در مورد مواد بازیافتی، همکاری مردم چگونه بوده است؟
همکاری مردم با این طرح بسیار خوب بوده است. با همکاری مردم امروز جمعآوری مواد بازیافتی به بیش از 200 تن در ماه رسیده است یعنی از 100 تن زباله روزانه، 6/6 تن آن به عنوان مواد بازیافتی تفکیک شده است و همکاری خوب مردم باعث شده که باز هم مقدار زیادی از حجم زباله کم شود و مواد بازیافتی افزایش پیدا کند که این امر کمک شایانی به حفظ محیط زیست خواهد کرد.
قرار بود که تا آخر امسال دو سکوی جدید احداث شود. با توجه به اینکه قرار است به زودی مسکن ادارات به بهرهبرداری برسد و نیاز است سکوی فعلی جمع شود، سکوهای جدید آماده بهره برداری هستند؟
دو سکوی جدید یکی در منطقه دو شاخ است که تا پایان بهمن ماه به بهرهبرداری خواهد رسید. تنها کف سازی مانده که پیمانکار قول اتمام آن را تا تاریخ یاد شده داده است. با بهرهبرداری از این سکو، سکوی فعلی برچیده خواهد شد و مشکلی از این لحاظ نداریم. سکوی دیگری هم در خیابان عماد سیادت ایجاد کردهایم که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و بیش از 60 درصد کار انجام گرفته. با احداث این سکو از نظر اقتصادی برای شهرداری و پیمانکاران جمعآوری زباله کاهش بارزی در هزینه های سوخت و استهلاک خودروها و زمان ماندگاری زباله در شهر ايجاد خواهد شد چرا که زمان حمل زباله تا سکو کاهش خواهد یافت و سرعت کار افزایش مییابد. سکوی عمادسیادت برای جمعآوری زباله مناطق فرد است و سکوی دو شاخ هم به مناطق زوج اختصاص دارد.
در مورد سیمیتریلر هم قبلاً دو دستگاه بود که به تازگی یک دستگاه دیگر نیز اضافه شده است. و انشاءا... چهارمی را هم به ناوگان اضافه خواهیم کرد . در حال حاضر با 3 دستگاه سیمی تریلر زبالهها به شرکت بازیافت انتقال داده میشود.
در مورد سد معبر همچنان شاهد گلایههایی از طرف مردم هستیم. چرا سد معبر در شهر ما این قدر زیاد است؟
مشکلی که ما در خمینیشهر داریم این است که هنوز فرهنگ استفاده صحیح از اماکن برای مغازهداران جا نیفتاده است. بعضی از این مغازهداران فکر می کنند اگر 12 متر مغازهای را اجاره کردهاند و یا در اختیار دارند، فضای روبروی این مغازه را نیز باید اشغال کنند. در صورتی که پیادهروها ملک عمومی هستند و طبق قانونی متعلق به شهرداری است و یک سانتیمتر آن هم نباید اشغال شود. متأسفانه در هنگام مراجعه مأموران مقاومتهایی از طرف مغازهداران صورت میگیرد و بعضاً افرادی نیز از مغازهدار متخلف حمایت میکند. چنانچه شهروندان خودشان تذکر دهند و از مأمورین شهرداری نیز حمایت کنند مسئله قابل حل است.