برنامه هاي مديريت استان براي حل مشكلات خميني شهر

ارسال در سایرعناوین

esmaeeliesmaeeli1دکتر اسماعیلی را همه می شناسیم؛ معاون سیاسی-امنیتی استاندار و مرد بانفوذ استان. در آستانه ماه محرم فرصتی فراهم شد تا اصلی ترین مسایل شهرستان را با او در میان بگذاریم و البته کمی صریح و نسبتاً بی پرده.

البته صریحتر از این هم می شد سوال کرد مثلاً اینکه چرا پارسال از 40-30 میلیارد بودجه فرهنگی استان فقط 105 میلیون تومان به خمینی شهر داده شد؟ چرا اصفهان و شهرضا و کاشان و نجف آباد به صورت مازاد بر سهمیه هم بودجه گرفتند و ... چرا؟ گفتیم در گام اول همین حد کافی است. دکتر هم البته سعه صدر نشان داد.

 

در ميان مسئولان استان، دكتر اسماعيلي نگاهي روشن و واقع بينانه به خميني شهر دارد. او در جريان وقايع امسال هم، از معدود مسئولاني بود كه به دفاع از خميني شهر پرداخت و از بزرگنمايي برخي وقايع و جفا در حق مردم متدين خميني شهر انتقاد كرد.

اين گفتگوي صريح و صميميانه را با هم می خوانیم.

  • اگر موافق باشید با بحث بودجه های فرهنگی شروع کنیم. دولت در سال گذشته مبلغ 80 میلیارد تومان بودجه فرهنگی به استان اصفهان اختصاص داد و قرار شد این بودجه به بهترین طرحهای ارسال شده اختصاص یابد. نیمی از این بودجه هم وصول شد. امسال هم به همان روش سال گذشته بودجه تقسیم می شود؟

امسال این بودجه به همان روش تقسیم می شود منتها با دو تفاوت؛ اولا مجلس دستورالعملی در این باره صادر کرده و استانها را به پرداخت این بودجه در سرفصلهایی مشخص، مقید و محدود کرده است. نکته دوم اینکه امسال به شهرستانها اختیارات بیشتری داده شده است، به عبارت دیگر براساس میزان جمعیت، محرومیت و ... این بودجه بین شهرستانها تقسیم می شود و اختیار با خودشان است.

  • سهم خمینی شهر مشخص شده است؟

در بین شهرستانهای استان، شهرستان اصفهان رتبه اول را کسب کرده و خمینی شهر به همراه کاشان رتبه دوم را دارا هستند و بودجه قابل توجهی به خمینی شهر اختصاص داده می شود.

  • چه رقمی؟

یک معادله ای دارد. بر اساس این معادله 33 الی 34 درصد اعتبارات به شهرستان اصفهان، 7 درصد به خمینی شهر و 7 درصد هم به کاشان اختصاص یافته است.

  • رقم کل این بودجه چقدر است؟

رقم کل بودجه 79 میلیارد تومان است که تا به حال 30 درصدش ابلاغ شده است.

  • این بودجه عمرانی است یا نرم افزاری؟

بیشتر نرم افزاری است تا عمرانی.

  • بحث کاشان را مطرح کردید. براساس گفته فرماندار کاشان، برای امسال 10 میلیارد تومان اعتبار فرهنگی به کاشان اختصاص داده شده است. این تبعیض نیست؟

از بودجه های فرهنگی چنین رقمی به این شهرستان اختصاص داده نشده، به نظرم این رقم اشتباه است. اگر با آقای جوادی فرماندار کاشان مصاحبه کنید خواهد گفت. احتمالا منظورشان مواردی غیر از بودجه فرهنگی دولت است و کانال های دیگر هم به این مبلغ اضافه شده است. البته این عدد غیر معقول است، کل اعتبارات کاشان در این حد نیست، چطوراین مقدار به فرهنگ این شهر تعلق می گیرد.

  • جزییات این 10 میلیارد هم مشخص شده مثلاً 9 میلیارد آن برای رادیو کاشان و یک میلیارد برای مصلی کاشان.

شاید ریال باشد.

  • نه! چندین مرتبه در مصاحبه های مختلف رقم 100 میلیارد ریال تکرار شده است.

کل مصوبه رادیو کاشان دست ماست. این مصوبه دور سوم سفر است، کل بودجه آن 4 میلیارد است که ما و صداوسیما باید به صورت مشترک بپردازیم. امسال هم کاشان باید بودجه فرهنگی اش را در قالب همین 7 درصد مدیریت کند، مثل خمینی شهر. شاید این رقم 10 میلیارد به عنوان تکالیف مصوباتی بوده که جمع کرده اند.

  • این رقم برای کار فرهنگی رقم زیادی نیست، حرف ما این است که چرا چنین رقمهایی به خمینی شهر اختصاص نمی یابد، اگر موافق باشید اسناد این اعتبارات را خدمتتان فکس می کنم.

بفرستید تا بببینم.

  • یکی از پروژه های مهم خمینی شهر جاده کمربندی است و طبق مصوبه ریاست جمهوری قرار بود تا بهمن 1388 افتتاح شود. در مورد آخرین وضعیت جاده کمربندی بفرمایید.

پیگیر این موضوع بودیم که به مشکلات اخیر برخورد. این موضوع حل شده است. اگر مشکل خاصی پیش نیاید ما در هفته هاي آتي در محل حاضر خواهیم شد و ادامه پروژه با اجرای مراسمی شروع می شود.

  • همه اختلاف سرِ یک و نیم میلیارد تومان پول بود، بالاخره اداره کل راه کوتاه آمد یا سپاه؟

نظر سپاه یک و نیم میلیارد بود که برای اداره کل راه پرداخت چنین هزینه ای مقدور نبود. البته این پروژه به خاطر پول متوقف نشد. محور کار سلامت مردم است. در مورد عدد، توافقی شد که چون هنوز رقمش قطعی نشده است اعلام نمی کنم ولی ما با فرمانده سپاه در استانداری به توافق رسیدیم. آقای استاندار تاکید داشتند که این پروژه به هر نحو ممکن باید تکمیل شود.

  • هم استاندار قبلی و هم استاندار فعلی آقای دکتر ذاکر بارها تاکید داشته اند که شرایط خمینی شهر به خاطر وجود مشکلاتی از جمله تراکم بالا، درآمد پایین، کمبود زمین و... ویژه است. خود شما هم معتقد هستید که باید به خمینی شهر به صورت ویژه نگاه کرد، برنامه شما برای حل این مشکل چیست؟

از نظر من ویژه به این معنا نیست که خدای ناکرده خمینی شهر اشکالاتی دارد. خمینی شهر یک شهر تاریخی و ویژه به لحاظ ارزشها، سابقه فرهنگی طولانی، تعداد قابل توجه شهدا و ایثارگران، مردم خوب و .... است. بله! بارها گفته ام خمینی شهر یکسری مشکلاتی دارد که باید حل شود. این مشکلات هم شاید بیش از جاهای دیگر باشد. خمینی شهر به خاطر همجواری با اصفهان بسیار پرجمعیت شده و همین باعث بروز مشکلاتی شده است. من همیشه خمینی شهر و اصفهان را به شهرری و تهران تشبیه می کنم. بخشی از مشکلات تهران وارد این شهر می شود در عین حال كه شهرری یک شهر تاریخی و مذهبی است.

  • برای حل مشکلات خمینی شهر چند طرح مطرح شده که الحاق به اصفهان از جمله آنهاست. آقای دکتر ذاکر استاندار هم در سفرشان به خمینی شهر اعلام کردند که برای بررسی این موضوع یک تیم کارشناسی را مسوول می کنند و تا پایان سال 1389 نتیجه مشخص می شود، بعدا هم در برخی جلسات اعلام کردند که نظرشان در مورد الحاق مثبت است ولی مخالفت برخی از مسوولان شهر مانع شده، به طور کلی موضوع الحاق به کجا رسید؟

سیاست ما عدم الحاق است. البته این سیاست همیشگی نیست چون نمی شود یک تصمیم را برای همیشه گرفت، جمع بندی امروز ما این است که خمینی شهر فعلاً به همین نحو ادامه بدهد تا مشکلاتش حل شود. البته دیدگاه قوی ای در خمینی شهر در این مورد وجود دارد، هم طرفداران الحاق استدلالات جدی اي دارند و هم طرفداران عدم الحاق. البته اگر زمانی به این نتیجه برسیم که الحاق به نفع مردم خمینی شهر است پیگیرآن خواهیم بود.

  • موضوع الحاق که در دستور کار مسوولان استان نیست، چه راه حلی را به عنوان حل مشکلات شهر پیش بینی کرده اید؟ توسعه سرزمینی یا راه حلی دیگر؟

توسعه سرزمینی یک بحث حاشیه سازی است. مشکل خمینی شهر فعلاً توسعه سرزمینی نیست. قبول دارم خمینی شهر بعد از تهران و کرج تراکم بسیار بالایی دارد ولی کرج را از تهران جدا کردند و توسعه سرزمینی هم اتفاق نیفتاد. فکر نمی کنم توسعه سرزمینی بحث جدی ای باشد. آنچه امروز در دستور کار ماست بحث ادامه وضع موجود است و حل مشکلات. توسعه سرزمینی حاشیه هایی ایجاد می کند که به نفع استان نیست.

  • ولی همین توسعه سرزمینی به صورت معکوس در مورد خمینی شهر اجرا شد. در دهه 60 بخشهای زیادی از زمینهای مرغوب و درآمدزا از خمینی شهر جدا گردید و هیچ حاشیه ای هم پدید نیاورد. به این ترتیب استانداری برنامه خاصی برای خروج خمینی شهر از این وضعیت ندارد، درست است؟

به ازای هر مشکلی در خمینی شهر ما به ازایش کار شده است. من قبول دارم که مشکلات خمینی شهر زیاد است اما در مقابل نگاه استان هم ویژه است. مشکلاتمان زیاد است، مباحث حاشیه ای هم زیاد است.

  • یکی از امتیازاتی که دولت نهم برای حل مشکلات شهرهای پرجمعیت تدبیر کرد، "فرمانداری ویژه" است.  خمینی شهر شرایط لازمی را که وزارت کشور برای کسب فرمانداری ویژه اعلام کرده داراست، البته برخی از شهرها مثل طبس این شرایط را هم نداشتند ولی سالهاست فرمانداری ویژه گرفته اند.

موضوع فرمانداری ویژه برای خمینی شهر در دستورکارمان هست و فعلاً در حال بررسی است، هرموقع به جمع بندی برسیم اعلام می کنیم.

  • تا کی مشخص می شود؟

می دانیدکه این موضوعات نزدیک به انتخابات متوقف می شود تا بعد از انتخابات. امیدواریم در ابتدای سال 1391 این موضوع را در دستور کار داشته باشیم. من منعی در این باره نمی بینم ولی طبیعتاً باید جوانب کار سنجیده شود. علی القاعده هم مشکل خاصی وجود ندارد.

  • نظر خودتان مثبت است؟

بله، فقط شرایطی مثل نزدیکی اش به اصفهان باید بررسی شود تا ایجاد مشکل نکند. البته شرایط اصلی را دارد.

  • آقای دکتر! ورامین هم در نزدیکی تهران قرار دارد و فرمانداری اش ویژه است، به هر حال امیدواریم این موضوع به عنوان یک مُسکّن هر چه زودتر اجرایی شود. یکی از مصوبات سفر قبلی استاندار به خمینی شهر، موضوع حل مشکلات شهرداری با سازمان مسکن و شهرسازی بود. آقای استاندار در آن جلسه تاکید داشتند با توجه به اینکه خمینی شهر مشکل کمبود بودجه دارد در این اختلاف ما نگاهمان بیشتر به سمت خمینی شهر است. به نظر می رسد امروز این اختلاف گره خورده و کار به بن بست رسیده است و به جز اتلاف وقت مسوولان نتیجه ای به همراه نداشته است.

معاونت عمرانی استاندار پیگیر این موضوع است و بنده در جریان آخرین تحولاتش نیستم. ولی من هم پیگیری می کنم. در این جریان هم علی القاعده نباید خیلی مشکلی وجود داشته باشد.

  • در مورد عوارض آلایندگی، خمینی شهر خیلی روی این عوارض حساب باز کرده است. این عوارض یکبار پرداخت شد و بعد یکدفعه قطع شد، دلیل خاصی داشته؟

لغو نشده است، ببینید چون بحمدلله استانداری اصفهان در همه زمینه ها پیشرو است در این زمینه هم تا این قانون به ما ابلاغ شد بلافاصله ما کارهای کارشناسی را شروع کردیم و قرار شد طبق جدولی این عوارض بین شهرهای واجد شرایط تقسیم شود. در ادامه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری بخشنامه جدیدی را صادر کرد. ما هم در حال بررسی این بخشنامه هستیم تا طبق آن به تقسیم عوارض بپردازیم.

  • در واقع فرمولهای جدیدی را تعیین کردند.

بله.

  • معوقاتش چه؟ پرداخت می شود؟

بله، طبق برنامه پنجم اجرا می شود.

  • از چه زمانی مجددا پرداخت می شود؟

این موضوع حل شده و تا مدتی دیگر از سر گرفته می شود.

  • ما در 10 ماه اخیر شاهد موج گسترده ای از تغییر مدیران شهرستان بودیم به طوریکه در همین مدت، 17 نفر از مدیران شهرستان تغییر کردند. علت خاصی داشته است؟

یک بخش از آن به توانمندی مدیران خمینی شهری برمی گردد که در دیگر نقاط خواهان زیادی دارند. بخشی از تغییرات هم ناگزیر است و در جاهای دیگر هم به چشم می خورد. به هر حال پستهای مدیریتی زیاد است و جابجایی هایی صورت می گیرد.

  • یعنی در مدت 5 سال چهار فرماندار طبیعی است؟

البته در حوزه سیاسی این اندازه تغییرات مورد نظر ما نبود، با عوامل قهری مواجه بودیم مثلاً فرماندار سابق خمینی شهر درخواست بازنشستگی کرد یا معاون فرماندار به علت اینکه شرایط استخدامی اش حل شد به لحاظ قانونی مجبور به تغییر محل مأموریت شد. قبول دارم که در خمینی شهر ثبات کافی وجود نداشته است ولی به طور کلی وضعیت خیلی خاص و ویژه نیست، البته تلاش می کنیم دیگر این اتفاقات رخ ندهد.

  • در این تغییرات، به جز یک نفر، همه مدیران منصوب شده غیربومی هستند. سیاست خاصی اعمال می شود؟

خمینی شهر با اصفهان در هم ممزوج هستند. بحث الحاق هم به خاطر همین همجواری مطرح می شود. در شهرهای بزرگ این بحث بومی و غیربومی تقریباً حل شده است. مثلاً ما می توانیم مدیر خارج از استان را غیربومی بخوانیم ولی امروز خیلی از اصفهانی ها خودشان را بومی خمینی شهر تلقی می کنند مثلاً فرماندار فعلی به گفته خیلی از مسوولان خمینی شهر از خیلی خمینی شهریها بومی تر است. شاید مثلا در مورد گلپایگان و اصفهان مدیران غیربومی به چشم بیایند ولی بین خمینی شهر و اصفهان که یک خیابان بیشتر فاصله نیست این بحثها موضوعیت ندارد و فکر می کنم ممکن است حاشیه هایی برای کار مدیران ایجاد کند.

مهم تسلط بر کار است، ما می توانیم به تسلط بر کار اشکال بگیریم.

  • خیلی از این مدیران که اصلاً اصفهانی هم نیستند و اهل استانهای دیگرند.

یک موردش را شما مثال بزنید.

  • مثلا بخشدار.

او چند سال است در اصفهان و در استانداری فعالیت کرده است. الان هم دانشجوی دکترای سیاسی است.

شناخت لازم را دارد. البته اگر یک گزینه بهتری وجود داشته باشد و به حوزه خمینی شهر نزدیکتر باشد بدمان نمی آید جایگزین کنیم.

  • به طور مثال در نجف آباد که به اصفهان نزدیک است نسبت مدیران بومی و غیربومی مثل خمینی شهر هست؟

الان آقای محمودی فرماندار نجف آباد، سمیرمی است. نجف آبادی ها با اشتیاق از او استقبال کردند. فرماندار قبلی شان آقای جوادی هم اصفهانی بود. همه جا به همین صورت است. فرماندار فعلی شاهین شهر، فلاورجانی است، معاون فرماندار اصفهان چادگانی و فرماندار کاشان اصفهانی است.

  • 85 درصد از روسای ادارات هم در این شهرها مثل خمینی شهر غیربومی هستند؟

اندازه گیری نکرده ام که ببینم چقدر است ولی به لحاظ کاری این یک اشکال جدی نیست. دیده ام که در نشریه تان هم خیلی به این موضوع پرداخته می شود ولی از سایر مسوولان خمینی شهر چیزی نشنیده ام.

  • آقای دکتر! چقدر فرصت را مطالعه می کنید؟

دوستان برای من می آورند، نشریه واقعا خوبی است. کمتر شهرستانی در استان هست که چنین نشریه خوب و متناسب با مشکلات مردم داشته باشد، ممکن است جاهایی ایراد هم داشته باشد ولی اینکه این اندازه در مسائل خمینی شهر دقیق می شود امتیاز خوبی است برای همین چندمین بار است که با شما مصاحبه اختصاصی می کنم.

  • ظاهرا مسوولان شهر خیلی از ما پیش شما گلایه و شکایت می کنند، درست است؟

این چیزها مهم نیست، نشریه باید وظیفه اش را انجام بدهد. یک نشریه خودش را در معرض قضاوت مردم قرار می دهد. نشریه تان نویسنده های متعددی دارد و به هر حال ممکن است یک جاهایی خود شما هم به این نتیجه برسید که مثلاً ای کاش فلان مطلب را بهتر کار می کردیم، اینها طبیعی است. فضای کار باید اجازه بدهد نشریه منتقدانه باشد. اصلاً نشریه ای که انتقاد نکند نمی تواند نشاط و پویایی داشته باشد. الان خود شما در سؤالات تان با ادب و متانت انتقاد کردید. به هر حال اگر نشریه می خواهد زبان گویای مردم باشد باید مطالبه کند. ما مسوولان هم باید فضای پرسش را برایشان فراهم کنیم تا احساس نکنند که مثلاً معاون سیاسی-امنیتی یک خط قرمز است. باید مردم را در جریان این حرفها گذاشت. شاید به خاطر مصالح مردم نتوانیم یک بحثهای خیلی خاصی را مطرح کنیم ولی این موارد خیلی نادر است. اگر قرار باشد نشریه از وعده های اجرا نشده سوال نکند، چه کسی باید بپرسد؟

  • همان بحث مطالبه گری از مسوولان که مقام معظم رهبری تاکید دارند.

بله، ما این روند کار شما را می پسندیم و دوستان مطبوعاتی اصفهانی هم باید از شما یاد بگیرند و یک مقدار منتقدانه تر حرف بزنند.

  • با تشکر از شما که با سعه صدر به سوالات ما پاسخ دادید.