براي كسب درآمد، تنها مايه اميد نابينايان را از ما گرفتند

ارسال در سایرعناوین

 

golbalورزش معلولین حساسیت های خاصی دارد. این ورزشکاران با توجه به احساسات متفاوت نسبت به سایر اقشار جامعه از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند به طوری که با کوچکترین کم لطفی، از ورزش گریزان می شوند اما از آنسو، در رشته هاي تخصصي خود موفق اند. گفتگوي فرصت با وطن دوست دبیر کم بینای هیأت ورزش نابینایان گویای نکات فوق است. پاسخ هاي او به سئوالات فرصت  را در ادامه بخوانيد.

 

- ورزش نابینایان در سال 81 به طور غیر رسمی در شهرستان شروع به فعالیت کرد. در حوالی سال 82 گلبال خمینی شهر به عنوان تیم اول استان معرفی گردید که خیلی زود به دلیل کمبود بودجه فعالیت گلبالیست ها ناقص ماند.

- خمینی شهر پتانسیل یکه تازی در ورزش استان را دارد به شرطی که شرایط توسط مسؤولین فراهم شود. ورزش نابینایان هم مثل همه ورزش ها نیازمند ورزشکار است اما اگر با نابینا برخورد صحیح نشود او ورزش را کنار خواهد گذاشت.

- ما به سختی مربی دو و میدانی آوردیم اما به دلیل کم توجهی و بعضی برخوردها گله مند شد و حتی از ادامه همکاری انصراف داد. با نگاهی به هزینه های هنگفت در شهرستان می بینیم که متأسفانه مردم برای ورزش ارزشی قائل نیستند. ما در حالی از علاقه به امام حسین (ع) حرف می زنیم و برای او هزینه می کنیم که خود امام، انسان دوست و آزاده و یاور ضعیفان بود اما فقط امام را می شناسیم نه رفتارهایش را.

- آن قدر به نابینایان وعده های پوچ داده شد که خود ما شرمنده آن ها هستیم. بسیاری از خواهران و برادران نابینای ما به دلیل از دست دادن روحیه در خانه نشسته اند. مهمترین راهکار زنده کردن روحیه از دست رفته آنها ورزش است. ورزش شور و شوق زندگی را در نابینا زنده می کند. آنقدر به سایر ورزشکاران و اقشار جامعه بها می دهند اما تاکنون چه تدبیری برای این نابینایان اندیشیده اند؟

- در طول سال همایشات و مراسم پر هزینه برگزار می شود، اما سهم ورزش معلولین از این شهر پرمخارج چقدراست؟

- اسفند سال گذشته از شورای شهر کمک مالی درخواست کردم و پس از هفت ماه یک سوم مبلغ درخواستی را به ما دادند. از شورای شهر ممنونم اما بعد از گذر تابستان این پول کمک زیادی به  ما نکرده بود.

- ما علی الهی را به عنوان افتخار آسیا و نابینایان می شناسیم. خانم امیرخانی نفر دوم پرتاب دیسک کشور است. خانم نیره صرامی نیز در شطرنج نفر اول نابینایان بود.

- در خمینی شهر نزدیک به 300 نابینا و کم بینا وجود دارند که از این بین 70 نفر قادر به ورزش هستند اما با این حال فقط 30 نفر ورزشکار نابینا داریم که خیلی از آنها قید ورزش را زده اند.

- البته خود معلولین نیز مقصرند چرا كه حق را باید گرفت. خیلی از این عزیزان متأسفانه روحیه خود را از دست داده اند و در خانه نشسته اند. از فرمانداری و تربیت بدنی می خواهیم توجه بیشتری کنند. من انتقاد را دوست ندارم و از مسؤولین می خواهیم به ما کمک کنند تا نابینایان و کم بینایان عزیزی که ناامید در خانه نشسته اند را به عرصه اجتماعی بازگردانیم. از مردم خواهیم با کمک های خود ما را در اهدافمان یاری کنند. ما برنامه های جنبي زیادی هم داریم مثل کلاس های کامپیوتر.

- مجموعه راغب اصفهانی در دستگرد را به عنوان تنها تفرجگاه و مجموعه تفریحی فرهنگی نابینایان از ما گرفتند و به یک دانشگاه غیرانتفاعی تبدیل کردند. متأسفم که برای کسب درآمد تنها امید نابینایان در این شهر تبدیل به ناامیدی شد. واقعاً امثال علی الهی برای گریز از این شهر حق دارند.

- از مسؤولین شهرستان تشکر می کنم و از آنها خواستار توجه بیشتر به ورزش معلولین هستم.