ورزش باستانی مظلوم تر از همیشه

ارسال در سایرعناوین

bastaniبه نظر شما واژه هایی نظیر تیر و کمان، گرز، سپر، جنگ و واژه هایی از این نوع چگونه با واژه هایی نظیر پهلوان، رخصت یا علی مدد و گلریزان پیوند می خورند؟

 

ورزش باستانی، ورزشی است که از قدمت و فرهنگ یک ملت نشأت می گیرد. در سالهای نه چندان دور زورخانه یا همان باشگاه ورزش باستانی محل اجتماع بزرگان، ورزشکاران و ریش سفیدان یک شهر بود که در کنار رخصت گرفتن از امام اول شیعیان به ورزش و سلامت جسم خود می پرداختند. ورزش باستانی به واقع هم سلامت روح است و هم سلامت جسم.

با گذشت زمان این ورزش به کشورهای دیگر نیز صادر گردید به نحوی که امروز کشورهای زیادی روی به گود زورخانه آورده اند. در خمینی شهر نیز همانند سایر شهرها ورزش باستانی از قدیم الایام شروع شده بود به حدی که تا همین چند سال پیش تمامی مقام های قهرمانی استان در تسخیر باستانی کاران خمینی شهر قرار داشت.

با گستردگی این ورزش و استقبال استان های مختلف از آن نیاز به حرکت همگام با پیشرفت این ورزش در کشور به شدت احساس می شد. اتفاق و انتظاری که تا الان نیفتاده و ورزش باستانی خمینی شهر با همان امکانات کم به کار خود ادامه داده است. زورخانه پوریای ولی سالیان سال است که مرکز اجتماع باستانی کاران خمینی شهر محسوب می شود که البته همین زورخانه از کمترین امکانات ممکن بهره می گیرد. حاجیان رئیس هیأت ورزش باستانی خمینی شهر ضمن گلایه از بودجه کم این ورزش گفت: متأسفانه تعداد باستانی کاران شهر به 150 نفر هم نمی رسد و این آمار به دلیل کم توجهی مسؤولان است. حاجیان با بیان این نکته که حتی خود زورخانه پوریای ولی از داشتن یک گود متناسب با جمعیت ورزشکاران و میل های باستانی شایسته آن ها محروم است در خصوص سایر زورخانه ها گفت: در محله آدریان نیز علاقمندان به این ورزش از حوض حمام عمومی شهر به عنوان گود بهره گرفته و اقدام به تأسیس زورخانه با هزینه شخصی کرده اند و حتی در محله جوی آباد نیز مردم با کمترین امکانات و باز هم با هزینه شخصی زورخانه ای را تأسیس کرده و با علاقه به ورزش در آن می پردازند.

ختم کلام اینکه خمینی شهر پتانسیل سرآمدی در ورزش باستانی در استان اصفهان دارد اما برخی کم توجهی و بی مهری ها باعث شده این ورزش تغییر نسل نداشته باشد. تا حدی که هنوز برخی از پیشکسوتان این ورزش به عنوان پیشگامان و قهرمانان این رشته محسوب می شوند. در حالی که قول هایی در خصوص تأسیس و راه اندازی زورخانه آدریان و اندآن داده شده و به نظر می رسد مسؤولان اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.