سپاه آماده مشارکت با مردم ونهاد ها برای فعالیت عمرانی در ورزش است

ارسال در سایرعناوین

اشاره : تربیت بدنی سپاه نقش مهمی در ورزش شهرستان دارد. از یک سو در فعالیت های قهرمانی با تربیت و پرورش استعداد های ورزشی در قالب بسیج و از سوی دیگر فعالیت های عمرانی قابل توجه که در این یکی دو سال به اوج خود رسیده. کلنگ زنی و افتتاح سالن های ورزشی طرح صالحین یکی پس از دیگری و آغاز به کار ساخت سالن امام خمینی (ره) بهانه ای بود تا به سراغ سروان حیدری مسوول تربیت بدنی سپاه خمینی شهر برویم و با فعالیت های این ارگان بیش از پیش آشنا شویم.
به عنوان اولین سوال بفرمایید که مجموعه سپاه در چه زمینه های ورزشی فعالیت دارد؟
تربیت بدنی سپاه یا همان تربیت بدنی بسیج به طورکلی به سه بخش تقسیم شده ، بسیج ورزشکاران، سازمان ورزش بسیج و اماکن ورزشی سه بخش ورزشی هستند که هرکدام وظیفه خود را دارند.
وظیفه هر بخش چیست؟
مباحث مربوط به عضوگیری و امور فرهنگی و خدمات اداری و فعالیت های فرهنگی در ورزشگاه ها به عهده بسیج ورزشکاران است. بحث ورزش بسیج که کار تخصصی است و آموزش ها، مسابقات، کلاس های داوری و مربیگری و اینها را پیگیری میکند و چهارسال است که بنده این مسوولیت را به عهده گرفته ام.
ظاهرا حرکتی در ساخت سالن های هم اندازه شروع شده؟
در بحث اماکن یک نهضتی از سال89 در کل کشور شروع شد و در استان اصفهان 300 سوله صالحین برنامه ریزی شد.
سهم خمینی شهر از این پروژه ها چقدر است؟
در ابتدا برای خمینی شهر 4 سالن اختصاص داده شده بود که با پیگیری های جناب سرهنگ میرخانی توانستیم 4 سهمیه اختصاص داده شده را به 6 عدد برسانیم، این سالنهای 300 متری بیشتر برای تمرین و مسابقه والیبال است.
در چه مکان های این سالن ها تعبیه شد؟
اولین سوله کشور که با حضور سردار نقدی افتتاح شد همان سوله داخل مجموعه ورزشی سپاه است، دومین سوله کنار پارک علیمردان خان جوی آباد است که درصدد هستیم از آن به عنوان خانه کشتی بهره بگیریم. یکی از سوله ها کنار مسجد امام هادی در خیابان کهندژ ساخته شده و یکی از سوله ها هم در محله هرستان ساخته شده و به مرحله بهره برداری رسیده. همه اینها در عرض یکسال ونیم کامل شده، دو سوله هم داخل خود سپاه ناحیه در منطقه منظریه جایگذاری شده است.
ظاهرا با بعضی مساجد برای ساخت سالن همکاری دارید؟
بله، برای مثال سالن چند منظوره 900 متری 9دی در خیابان کهندژ. با همکاری هیئت امنا مسجد و محل زمینی به سپاه برای ساخت آن واگذار شد که امیدواریم این زمین تا پایان سال به مراحل مطلوبی برسد.
این فرصت برای بقیه مساجد هم فراهم است؟
بله، اگر مساجد یا مردم زمینی را داشته باشند که بخواهند کاربری ورزشی بدهند می توانند با استفاده از پایگاه بسیج محل در اختیار سپاه قرار دهند و ما این آمادگی را داریم که خیلی زود آن را تبدیل به سوله ورزشی قابل استفاده کنیم. در مرحله اجرا چون بسیج در بین مردم است مشکلی بوجود نمی آید، بسیاری از استفاده کنندگان از فضاهای ورزشی سپاه مردم عام هستند که بعد به عضویت بسیج در می آید. بهر حال درب کلیه اماکن ورزشی سپاه به روی عموم مردم عزیز باز است.

و سالن بزرگ امام خمینی (ره) هم که در حال ساخت است؟
درست است، سوله ای هم تحت عنوان حسینیه امام خمینی با متراژ3000 متر در نبش خیابان پاسداران در حال ساخت است و برنامه ما این است که از آن برای مراسمات مذهبی و اداری و برنامه های ورزشی استفاده کنیم. در حال حاضر این سالن در مراحل دیوارکشی است و برنامه داریم تا اردیبهشت سال آینده به مرحله بهره برداری برسانیم. من همین جا این نوید را می دهم که حسینیه بزرگ امام خمینی (ره) با کاربری دو منظوره و 3000 مترمربع زیربنا به زودی تکمیل و آماده ارائه خدمت به مردم شریف شهرستان می باشد.

سردار فرماندهی محترم سپاه استان نظر خیلی خوبی نسبت به خمینی شهر دارند و اعلام کردند اگر سالن را به مرحله کفپوش برسانیم بودجه کفپوش را تامین میکنند.
برای ساخت سالن های دیگر برنامه ای ندارید؟
بیشتر نظر ما روی مناطقی است که فضای ورزشی کمی دارند مثل مسکن مهر، اگر زمین در اختیار ما قرار بگیرد مراحل ساخت سوله را در کمتر از یکسال انجام می دهیم. به لطف خدا با حضور بسیج در عرصه عمرانی ورزش، طی کمتر از 2 سال بیش از 2200 متر به فضای ورزشی شهرستان اضافه شده.

می توانید جزییات ساخت استخری که پیگیر آن هستید را بیان کنید.
در زمان حضور سردار نقدی بحثی مطرح شده به عنوان نیازهای ورزشی شهرستان که سپاه می تواند کمک کند، دوسال پیش هم بحثی مطرح شد که سپاه حاضر شده بود پروژه های نیمه تمام ورزشی هر شهر را تکمیل کند که ما بحث استخر وازیچه را مطرح کردیم و چون فقط فنداسیون آن، آنهم سی سال پیش ریخته شده بود موافقت نشد.
نظر ما بیشتر ساخت یک استخر است که داخل خود سپاه ناحیه است و برای احداث استخر مشارکت مردمی را کم داریم.
ما درحدود 300 تا400میلیون برای شروع پروژه نیاز داریم و سپاه اعلام کرده اگر زیر سازی سوله انجام شود 70 درصد مابقی هزینه ها را پرداخت کرده و استخر را تکمیل می کند. هر شخص یا ارگان حقیقی یا حقوقی اگر بتواند آن 30درصد را مشارکت کند میتوانیم خیلی زود یک استخر به شهر اضافه کنیم.
این مشارکت در شهرهای دیگر صورت گرفته؟
در استان های دیگر این اتفاق افتاده و شرکت ها آمده اند طبق چهارچوب سپاه قرارداد بسته اند و مشارکت کرده اند.
ما از ارگانها شروع کرده ایم و از همین جا اعلام می کنیم که آمادگی مشارکت را داریم. بهرحال این پروژه می تواند درآمدزا هم باشد.
و اداره ورزش و جوانان؟
بعید است اداره ورزش بتواند در بحث مالی مشارکت کند اما به طور حتم در بحث فنی باید همکاری داشته باشد. بهرحال سپاه معتقد است راه حل اصلی رفع کمبودها و نواقص در ورزش شهرستان تعامل و استفاده از تمام ظرفیت هاست.

در بحث ورزش قهرمانی چه برنامه هایی اجرا کردید؟
براساس برنامه های بسیج و کمیته ملی المپیک قرار است مسابقاتی از سطح پایگاه ها شروع شود و ورزشکاران برتر در مسابقات المپیاد ملی بسیج شرکت کنند و درآنجا نفرات برتر استعدادیابی شوند. بیشتر تمرکز سازمان بسیج روی ورزش های رزمی وآمادگی رزمی بسیجیان است.
ساختار شما در رشته های ورزشی مختلف چگونه است؟
ما در چارت سازمانی خودمان هیئت های ورزشی داریم که در کنار هیئت های ورزشی شهرستان فعالیت می کنند. بسیاری از مسوولین هیئت های ورزشی با ما تعامل کامل دارند.
و ورزش بانوان؟
ورزش بانوان دارای چارتی مثل آقایان هستند که به موازات مسوول ورزش آقایان، مسوول ورزش بانوان هم داریم.
کلاس مربیگری والیبال بانوان را برگزار کردیم که زیر نظر فدراسیون بود و همه روند آن قانونی بود اما سعی کردیم با راهکارهای مختلف وکم کردن هزینه ها شهریه کمتری دریافت کنیم.
دوره مسابقات خاصی را هم برگزار کردید؟
مسابقات جام رمضان در رشته های والیبال و فوتسال برگزار کردیم و سعی میکنیم هماهنگ باشیم که موازی کاری انجام نشود.
در ورزش همگانی چه فعالیت هایی دارید؟
در بحث ورزش همگانی برنامه فتح قله ها را پایگاه رسول اکرم اجرا می کند،همایش های پیاده روی ، دوچرخه سواری و ورزش های همگانی را داریم که سعی می کنیم آنها را به نحواحسن اجرا کنیم.
در پایان اگر صحبت خاصی مانده بفرمایید.
فرماندهی محترم سپاه استان نظر ویژه ای نسبت به شهرستان دارند و برخلاف برخی ارگان ها، نگاه سپاه استان به ظرفیت های خمینی شهر واقع بینانه است . امیدواریم با همکاری اشخاص حقیقی یا ارگانهای دولتی و غیردولتی بتوانیم برای ساخت استخر اقدام کنیم. همه تلاش ما این است که این فرصت را از دست ندهیم و باید مردم در این زمینه با ما همکاری کنند.