پيشرفت هاكي خميني شهر در سالهاي اخير چشمگير بوده است

ارسال در سایرعناوین

شاید از هر کسی درمورد ورزش هاکی سوال شود در نگاه اول به عنوان یک ورزش نوپا از آن یاد می کند اما درست برخلاف این اعتقاد، هاکی ورزشی است با قدمت چند هزار ساله که از دل مردم عادی برخاسته است. هاکی در زمان قدیم درست در نقطه مقابل چوگان قرار داشته و مرفهین به دلیل دارا بودن امکانات کافی نظیر اسب سواری، چوگان بازی می کردند و مردم عادی به تقلید از آنان و بدون اسب هاکی بازی می کردند و نکته جالب دیگر این که این ورزش برخلاف چوگان که به دلیل غفلت مسئولین توسط کشور آذربایجان به عنوان مبدع آن ثبت شده توسط ایران در فهرست میراث های ملی ثبت شده است. هاکی به 3 روش روی یخ، روی چمن و داخل سالن قابل اجرا است که البته در ایران تا چند سال پیش تنها در سالن اجرا می شد و در چند ساله اخیر روی چمن هم اجرا می شود که البته به گفته رییس هیات هاکی شهرستان این ورزش در خمینی شهر تنها در سالن انجام می گیرد. بازیکنان در دو تیم 5 نفره شامل یک دروازه بان و 4 بازیکن در دو سِت 20 دقیقه ای و در زمینی به مساحت 44 در 22  بازی می کنند. دروازه ها شبیه دروازه فوتسال است. لباس بازیکنان یک دست لباس ورزشی ساده است همراه با یک چوب اما دروازه بان به غیر از چوب احتیاج به کلاه، دستکش، سینه بند و پد پا دارد. توپ هاکی مثل توپ هفت سنگ است با این تفاوت که تو پر است. این توپ 175 گرمی از جنس کائوچو می باشد.

 

هاكي در خميني شهر
تاسیس هیات هاکی در خمینی شهر به 5 سال پیش بر می گردد. قدیمی، دبیر فعلی هیات هاکی خمینی شهر در این باره گفت: "سال 87 با پیگیری بعضی علاقه مندان و با کمک آقای کمالیان رییس وقت اداره موفق به کسب مجوز فعالیت در خمینی شهر شدیم اما هاکی خمینی شهر قدمت 40 ساله دارد و آقای اکبری رییس فعلی هیات شنا به عنوان پایه گذار هیات هاکی استان محسوب می شود. وجود امثال ایشان و خانم مردانی نشانگر پتانسیل بالای هاکی در شهرستان است."وی در مورد روسای هیات هاکی افزود: "در زمان تاسیس، خانم مردانی که بازیکن تیم هاکی استان بود به عنوان رییس انتخاب شد اما به دلیل تراکم کاری وي، از سال 89 آقای قاسم زاده رییس اسبق هیات ووشو به عنوان رییس جدید انتخاب شد. زمانی که هیات راه اندازی شد فقط 8-7 بازیکن داشتیم و در پارک بهشت و پیروزی تمرین می کردیم حتی تا سال گذشته لباس دروازه بانی هم نداشتیم اما بالاخره با پیگیری توانستیم دو دست لباس دروازه بانی از  هیات هاکی استان بگیریم. از ابتدا تصمیم به سرمایه گذاری در رده های پایه گرفتیم و در حال دستیابی به اهدافمان هستیم."
وی پیرامون حضور بانوان در این رشته افزود: "از سال 90 بخش بانوان را با نایب رییسی خانم رضایی فعال کردیم و توانستیم در مسابقات لیگ استان که به میزبانی خودمان برگزار شد مقام سوم را کسب کنیم."
اصغر قدیمی پیرامون دستاورهای هاکی خمینی شهر گفت: "ما علاوه بر مقام سومی بانوان مقام سومی نوجوانان و امید را هم کسب کردیم. یک دیدار دوستانه هم با تیم ملی عمان برگزار کردیم که تجربه بسیار بزرگی محسوب می شد. یک دوره کلاس توجیهی آموزشی هاکی برای کارمندان ادارات، کلاس آموزشی مربیگری هاکی ویژه معلمین ورزشی آموزش و پروشی که با مساعدت های آقای میردامادی صورت گرفت و علاوه بر این ها با پیگیری های مداوم توانستیم میزبانی مسابقات بانوان را هم کسب کنیم. علاوه بر آن حدود 40 نفر آقا و خانم در حال تمرین داریم."
وی درباره مشکلات هاکی شهرستان گفت: "خوشبختانه با محبت ها و کمک های آقای محمدی مشکل زمین تمرین ما با در اختیار قرار دادن سالن شهدای جوی آباد حل شد ولی بزرگترین مشکل ما عدم آشنایی مردم با ورزش هاکی است. در این مدت سعی کردیم مردم و علاقه مندان را به طرق مختلف به این ورزش دعوت کنیم ولی به دلیل عدم اطلاع کافی مردم از این ورزش چندان موفق نبوده ایم البته در این چند سال تربیت بدنی آموزش و پرورش کمک های زیادی به ما کرده اما هاکی ورزشی است که حتما باید تجربه کنید تا از هیجان آن لذت ببرید. ما حتی کلیه امکانات هم در اختیار
 علاقه مندان قرار داده ایم و امیدواریم بتوانیم ورزش هاکی را در شهرستان گسترش دهیم چون پتانسیل آن را داریم برخی هاکی را با اسکیت هاکی که تیم مهر آریا در آن فعالیت است اشتباه می گیرند اما ورزش اسکیت هاکی با هاکی متفاوت است."