کارمند، ورزش

ارسال در سایرعناوین

varzesh_logoاز آنجایی که درصد بالایی از کارمندان دوایر دولتی و خصوصی و بانکها اصطلاحاً پشت میز نشین هستند و ساعت های طولانی بی تحرک سرجای خود در حال انجام کارهای محوله می باشند بنابراین از گروه هایی هستند که تحرک محدود داشته و چاقی و عوارض آن در صورت بی توجهی گریبان آنها را خواهد گرفت.

از طرف دیگر کارمندان معمولاً ارباب رجوع مستقیم داشته و شادابی و نشاط آنها سبب خواهد شد که پاسخگوی خوبی به ارباب رجوع خود باشند و کارها را با کیفیت انجام دهند، اما چگونه می توان از چاقی کارمندان جلوگیری نمود و نشاط آنها را سبب شد؟ این دو پرسش موضوع تحقیق بسیاری از پژوهشگران علوم مختلف بوده است که سعی می کنیم گزیده ای از آنها را مطرح سازیم.

اغلب تحقیقات نشان می دهد که راه حل ورزش است آن هم منظم و با برنامه، اما چگونه یک کارمند می تواند عملاً چنین کاری را انجام دهد علاوه بر برنامه های ورزشی روزانه یا هفتگی و شرکت در تیم های ورزشی ادارات که قاعدتاً تعداد محدود از آنها را پوشش می دهد، پژوهشگران راههای عملی دیگری را جهت جلوگیری از چاقی کارمندان و کسالت آنها پیشنهاد داده اند که مطرح می سازیم.

1-    در دسترس نبودن وسایل مورد نیاز:

برای اینکه یک کارمند تحرکی حتی جزئی داشته باشد، پیشنهاد شده است وسایلی مثل تلفن، فایل ها، لوازم اداری مورد نیاز مثل خط کش، ماشن دوخت و نیز رایانه به گونهای قرار گیرد که کارمند مجبور شود برای استفاده از آنها از جای خود بلند شود و حرکت کند تا ساعت های طولانی سر جای خود ننشیند.

 

2-    ایست ورزی:

یک سری حرکت های نرمشی اندامها می باشد که فرد پشت میز و حین انجام کار و فواصلی که به وجود می آید می تواند انجام دهد مثلاً بیست بار پای خود را همانطور که روی صندلی نشسته عقب و جلو ببرد یا دست های خود را به طرفین حرکت دهد و حرکاتی مشابه که ابتکاری هم می تواند باشد

 

3-    نرمش قبل از شروع کار:

در برخی از ادارات و مؤسسات که فضای مناسب دارند و کارمندانی که امکان برای آنها وجود دارد می توانند پانزده دقیقه ای قبل از شروع کار نرمش های مناسب انجام دهند، این کار به صورت انفرادی هم امکان دارد.

 

4-    ورزش در حین ساعات کار:

اما جدید ترین تحقیقات این که اگر در طول ساعات کار روزانه چند دقیقه ای کارمند برای ورزش از اطاق خود خارج شود و امکانات آن وجود داشته و البته مشکلی برای ارباب رجوع به وجود نیاید، کارایی آن کارمند افزایش یافته و حتی در صورت کار کمتر کیفیت بالاتر می رود.

 

چکیده:

  • بعضی از کارمندان ممکن است پشت میزنشین شده و تحرک نداشته باشند.
  • بی تحرکی کارمندان سبب چاقی و عواقب آن خواهد شد.
  • کارمند لازم است ورزش منظم داشته باشد و راه هایی برای این کار پیشنهاد شده است.
  • تحقیقات نشان می دهد ورزش کارمند سبب برخورد بهتر با ارباب رجوع می شود.