گفته ها و ناگفته های هندبال خمینی شهر

ارسال در سایرعناوین

«هومر» تاریخ نویس مشهور یونان در کتاب معروف خود ادیسه، از ورزش هندبال با نام «اورانیا» یاد کرده است. نقش های مربوط به این بازی که در سال 600 قبل از میلاد روی یکی از دیوارهای آتن حجاری شده بود، در سال 1926 کشف شده است.
در خمینی شهر رشته هندبال در دهه 1350 توسط امیر آقاجان دبیر ورزش مدارس پایه گذاری شد. وی از اولین دبیرهای ورزش در سطح کشور بود که هندبال را اندکی پس از ورود به کشور، همراه هفت نفر دیگر نزد فردی فرانسوی تعلیم دید. رشد استعدادها در رشته هندبال در خمینی شهر به حدی بود که در سال 69 تیم جوانان خمینی شهر توانست در مسابقات جوانان شهرستان های کشور که در ورزشگاه آزادی و با شرکت 74 تیم برگزار شد به مقام قهرمانی ایران برسد.(سال شمار و روزشمار خمینی شهر، محمدعلی شاهین) از آن زمان تاکنون هر ساله شاهد افتخارآفرینی جوانان هندبالیست شهرمان در مسابقات هستیم. در این شماره فرصتی پیش آمد تا خدمت یکی از فعالان عرصه هندبال برسیم تا از داشته ها و نداشته های ورزش هندبال شهرمان بیشتر بدانیم. سید مجتبی میردامادی یکی از بزرگان هندبال استان اصفهان و شهرستان خمینی شهراست. این معلم ورزش که سالها در عرصه ورزش هندبال خاک میدان خورده ،عناوین مختلفی را از جمله ریاست هئیت دانش آموزی، کارشناس مسوول تربیت بدنی پسران استان، مسوول انجمن هندبال مدارس استان، ریاست هیئت هندبال شهرستان خمینی شهر و از ابتدای سال جاری نیز به عنوان دبیر هئیت هندبال استان منتخب شده است. در ادامه گفتگوی فرصت را با این مسوول هندبال در استان و شهرستان می خوانیم:

لطفاً خودتان را به €Œطور کامل معرفی کنید و سوابق کاری خود را توضیح دهید.

سید مجتبی میردامادی متولد 1356 هستم. از نظر تحصیلات در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در خمینی €Œشهر تحصیل کردم سپس رشته€Œ تربیت€Œ بدنی دانشگاه اصفهان قبول شدم و فارغ€Œالتحصیل تربیت€Œبدنی از دانشگاه مذکور شدم سال 93 در رشته€Œی مدیریت ورزشی فارغ€Œالتحصیل کارشناسی ارشد در همان دانشگاه شدم.
در سال 78 در آموزش€Œ و پرورش در قسمت تربیت€Œ بدنی به€Œ عنوان معلم استخدام شدم و هنوز هم به این شغل مشغولم. از سال 80 به مدت دو سال کارشناس تربیت€Œ بدنی و از سال 83 تا 94 کارشناس مسوول تربیت€Œ بدنی آموزش€Œ وپرورش بودم و هم€Œاکنون در اداره کل آموزش€Œ و پرورش استان اصفهان در قسمت تربیت €Œبدنی خدمت می€Œ کنم.


چطور وارد ورزش هندبال شدید؟
دهه شصت کلاس سوم ابتدایی در مدرسه باقر صدر بودم که آقای آقاجان رییس اداره تربیت بدنی و رییس هئیت هندبال با حضور در مدرسه ما به€Œعنوان استعداد یاب ، من و چند تن از دانش آموزان دیگر از جمله آقایان مرحوم علی شاهین که بعداً در سانحه تصادف فوت کردند، احمد علیرضایی، سبحانی و... را انتخاب کردند و ازاینجا وارد عرصه€Œی ورزش هندبال شدم.
در فعالیت €Œهای هیئت حضور داشتم تا اینکه وارد دانشگاه شدم و به€Œعنوان بازیکن دانشگاه چندین دوره در مسابقات کشوری شرکت کردم. در سال 74 مربی€Œگری خود را گرفتم . وقتی در آموزش€Œ و پرورش استخدام شدم نیز به€Œعنوان مربی در خدمت تیم€Œهای استان و شهرستان بودم. هم€Œاکنون نیز پس از برگزاری انتخابات هیئت ورزش دانش€Œآموزی در سطح استان در خرداد 95 با کسب 16 رأی از 18 رأی به€Œعنوان رییس این هیئت مشغول به کار شدم، از طرفی به€Œعنوان کارشناس مسوول تربیت€Œبدنی پسران استان، مسوول انجمن هندبال مدارس استان، ریاست هیات هندبال شهرستان خمینی شهر و از ابتدای سال جاری نیز به عنوان دبیر هیات هندبال استان مشغول هستم.
در طی سال€Œ های خدمتتان در خمینی€Œشهر چه اقداماتی برای پیشبرد این ورزش انجام دادید؟
من به€Œعنوان یک خمینی€Œشهری همیشه این اعتقاد رادارم که پتانسیل ها در همه زمینه €Œها به€Œخصوص ورزش در شهر ما زیاد است و ما باید در راه شکوفایی این پتانسیل ها فعال باشیم. من به€Œعنوان رییس هیئت هندبال مجدانه پیگیر بودم که ورزشکاران ما در حد استان و کشور بدرخشند.
در آموزش€Œ وپرورش توانستیم افتخار دریافت رتبه عالی فعالیت€Œهای تربیت€Œبدنی مدارس سطح استان در سال€Œهای 91، 92 و 93 را برای شهرمان به ارمغان بیاوریم. اما افسوس که از نظر فضای ورزشی، خمینی€Œشهر قابل قیاس با اصفهان، نجف€Œآباد و فلاورجان نیست چرا که آمار سالن€Œهای ورزشی اصفهان، نجف€Œ آباد و فلاورجان بیش از ده سال است، درحالی€Œکه تعداد سالن های ورزشی خمینی€Œشهر اندک است.
لازم به ذکر است در سال 91 با اعزام 28 تیم هندبال به استان 80 درصد آنها حائز رتبه گردیدند، در سال 92 با کسب 76 درصد رتبه و در سال 93 با کسب 72 درصد رتبه، شهر خمینی€Œشهر توانست رتبه عالی فعالیت€Œهای تربیت€Œبدنی مدارس سطح استان را کسب کند. این در حالی است که یک پنجم اعزام تیم های کشوری از استان را تیم€Œهای خمینی€Œشهر مشمول می شود. همچنین در سال 94 حدود 13 مربی خمینی€Œشهری از استان جهت مسابقات کشوری اعزام شدند.
آیا در زمینه هندبال ساحلی نیز در خمینی شهر فعالیتی داشته اید؟
آقای افتخاری به عنوان رییس کمیته ساحلی کشور در فدراسیون در رونق دادن ورزش€Œهای ساحلی نقش مؤثری داشته اند. در رشته هندبال اصفهان میزبان مسابقات قهرمانان نوجوانان کشور در اردیبهشت ماه 95 بود. خمینی€Œشهر نیز با توجه به نداشتن زمین ساحلی و نداشتن هیچ€Œگونه امکانات ورزشی با تمرین در سالن€Œهای ورزشی به€Œصورت ساحلی یک تیم به مسابقات نکوداشت اصفهان رده سنی نوجوانان اعزام کرد و توانست قهرمانی نوجوانان کشور را کسب کند.
لازم است توجه ویژه€Œای به ورزش€Œهای ساحلی در خمینی€Œشهر شود زیرا من نویدبخش این را می€Œدهم که قهرمانی€Œهای متعدد در رشته€Œهای هندبال، والیبال و فوتبال ساحلی خواهیم داشت و به قطع یقین در آینده با توجه به پتانسیل در این زمینه ما می€Œتوانیم در ورزش€Œهای ساحلی هم موفق باشیم، این یک زنگ خطر است که ما هنوز در شهرستان خودمان نتوانسته€Œایم با این پتانسیل امکانات ساحلی داشته باشیم.
طی مصاحبه قبلی شما با فرصت شما گفته بودید که قصد دارید بین هیئت و آموزش€Œ و پرورش ارتباط و توازن بیشتری برقرار کنید، چقدر در این زمینه موفق بوده اید ؟
از زمانی که کارشناس مسوول تربیت€Œ بدنی بودم اعتقاد داشتم در تمامی رشته€Œها باید آموزش €Œوپرورش و مسوولین هیئت ها ارتباط نزدیکی باهم داشته باشند. فعالیت€Œهای ما به چند دلیل در یک راستاست و برای استعداد سنجی و پیشرفت نیاز به یکدیگر داریم لذا آموزش€Œوپرورش می€Œتواند نیروی انسانی لازم را تهیه کند و هیئت هم می€Œتواند آموزش€Œهای لازم را انجام دهد. تلاش کردیم جلسات ماهیانه ای بین انجمن€Œها و مسوولین هیئت باشد. در هندبال این امر محقق شد و هدف هیئت و آموزش پرورش یکی شد. رمز موفقیت هندبال در شهرستان حضور فرهنگیان متخصص در هیئت است و از نتایجش می€Œتوان به میزبانی خمینی€Œشهر در مسابقات هندبال دانش€Œآموزی استان در چند سال گذشته، برگزاری جشنواره جوانه€Œها، برگزاری دوره€Œهای مربی€Œگری ویژه فرهنگیان و حضور آن مربیان در مدارس اشاره کرد. بر خود لازم می€Œدانم از عوامل آموزش€Œوپرورش به€Œخصوص مدیریت محترم آن جناب آقای بدیحی و کارشناس مسوول تربیت€Œ بدنی فعلی آقای پناهی تشکر کنم.
سطح ورزش هندبال را در شهرستان چطور ارزیابی می€Œکنید؟
از زمان اوایل انقلاب هندبال خمینی€Œشهر در استان و کشور زبانزد بود. متأسفانه چند سالی این فعالیت کم €Œرنگ شده بود ولی با تلاش همه جانبه توانستیم هندبال را از ریشه و زیربنا بسازیم و این امر با کمک آموزش€Œ و پرورش انجام شد. اکنون هندبال خمینی€Œشهر به مرحله€Œی کشوری رسیده است و هندبال برندی برای خمینی€Œ شهر است.


چقدر توانسته€Œاید به اهدافتان در این رشته برسید؟
بنده به€Œعنوان مسوول بارها به بازیکنان و مربیان گفته€Œام که هیچ€Œوقت برای رسیدن به اهداف بالاتر خسته نخواهم شد. با وجوداینکه همواره مشکلات زیادی برسر راه اهداف وجود دارد اما نباید ناامید شد.
اهداف من در امر هندبال خمینی€Œشهر حدود 80 درصد برآورده شده ولی با توجه به گستردگی نیروی انسانی، فعالیت€Œهای شبانه€Œروزی و اعزام€Œهای زیاد در مسابقات در این رشته ورزشی وسعت کار افزایش€Œیافته و توانایی مالی ما کم شده است به همین جهت نیازمند کمک€Œمربیان، اعضای هیئت و مسوولین شهرستان در این زمینه هستیم تا به اهداف بالاتری برسیم.
به نظر من ما باید در امر ورزش بتوانیم فرهنگ نذر ورزش را رونق دهیم همان€Œطور که در امر مذهبی، فرهنگی، مدرسه€Œسازی و.... نذر می€Œکنیم باید بتوانیم نذر ورزش را هم بین خانواده€Œها رونق دهیم. البته با وجود انجمن خیرین ورزش یار فعالیت€Œهایی انجام€Œشده اما امیدواریم بتوانیم نذر ورزش را بیشتر گسترش دهیم همچنین از اصحاب رسانه نیز خواهانم این امر را به€Œعنوان سفیر این فرهنگ گسترش دهید.


برنامه €Œها و اهداف پیش روی شما در هیئت هندبال استان چیست؟
در سال€Œهای گذشته هدف ما از مسابقات پسران حضور و در صورت امکان کسب مقام بود، در سال 92 پیشرفت خوبی به دلیل داشتن کانون هندبال در آموزش€Œوپرورش و فعالیت€Œهای هیئت هندبال توسط روسای قبلی هیئت ازجمله آقای آقاجان و آقای عرشی انجام€Œگرفته است.
خواهران هم همانند برادران در هندبال در حد کشور زبانزد هستند و توانسته€Œاند در طول مدت دو سال گذشته مقام€Œهای خوبی کسب کنند.
در سال گذشته هیئت هندبال خمینی €Œشهر توانسته جز سه هیئت برتر استان در کنار اصفهان و نجف€Œآباد معرفی شود.
شهرستان خمینی€Œشهر این افتخار را دارد که در سال گذشته در 2 رده و در سال جاری در 5 رده توانسته است سهمیه کشوری بگیرد. در سال 94 در رده نونهالان تیم€Œهای شهرداری خمینی€Œشهر و سپاهان اصفهان حضور داشتند که تیم خمینی€Œشهر قهرمان کشور شد. لازم به ذکر است در سال جاری تنها شهرستانی که در کشور توانسته در تمام مقاطع سنی پسران در مسابقات کشوری نماینده داشته باشد شهرستان خمینی€Œشهر می€Œباشد. در دوره نوجوانان و جوانان 14 تیم بودند که دو تیم از استان حق ورود به مسابقات را دارد، تیم شهرداری خمینی€Œشهر و سپاهان اصفهان جواز حضور را یافتند.
در یک جمله ما در هندبال خمینی€Œشهر ثابت کردیم که اگر سرمایه€Œگذاری درستی بین تعاملات آموزش و پرورش انجام شود، یقیناً در رشته€Œهای دیگر نیز در کشور پیشرفته€Œهای چشمگیری خواهیم داشت همان€Œطور که هندبال خمینی€Œشهر اکنون به نقطه اوج هندبال کشور رسیده است.


وضعیت هندبال در استان چگونه است؟
قطب هندبال کشور اصفهان است. اکنون در سال 95 هندبال استان اصفهان در دستان شهرستان€Œهاست. هندبال اصفهان هنوز زنده است و هنوز قدرت خود دارد. البته فقدانی در بین بزرگسالان داریم که متأسفانه با کسری سرمایه€Œگذاری در رشته هندبال توسط باشگاه€Œ هایی مثل سپاهان، ذوب€Œآهن و... داریم و نتوانسته€Œایم در بزرگ€Œسالان جایگاه همیشگی خودمان در مسابقات کشور و حتی جام باشگاه€Œهای آسیا را داشته باشیم که انشااله در قضیه باشگاهی و لیگ برتر، اصفهان بتواند به جایگاه اصلی خود برگردد.
آینده هندبال استان را چگونه ارزیابی می€Œکنید؟
با حضور آقای افتخاری و عوامل و دوستان بزرگوار در کمیته€Œی مختلف و همکاری خوب آموزش€Œوپرورش استان به نظر من هندبال استان در چندین سال آینده به دوران اوج خود می€Œرسد و به زمان استکی ها، برخورداری€Œها و صادقی€Œها خواهد رسید. تصور من این است چه درزمینه ورزشکاران و چه در زمینه داوران آینده بسیار درخشانی خواهیم داشت. همان€Œطور که اکنون حرف اول هندبال کشور را استان اصفهان بیان می€Œکند در آینده هم به همین€Œگونه خواهد بود.


مشکلاتی که این رشته و هیئت با آن دست€Œوپنجه نرم می€Œکند چیست؟
با توجه به گستردگی کار و پرجمعیت شدن نیروی انسانی در این رشته نیازمند فضا و مکان بیشتری جهت تمرینات هستیم. اگر بتوانیم از فضای بیشتری برخوردار باشیم بهتر می€Œتوانیم کارکنیم. مشکل دیگر ما نبود یک هماهنگی و همکاری در حد فعالیت€Œهای هندبال در شهرستان است. بنده به€Œعنوان یک مربی تا آخرین لحظه اعزام هنوز باید از دغدغه چگونگی اعزام رنج ببرم زیرا فعالیت€Œهای گسترده€Œای داریم و اعتبار اندک که نبود اعتبار کافی باعث شده تا آخرین لحظه اعزام به مسابقات کشوری یا استانی بنده شبانه€Œروز برای تأمین اعتبار کافی به سازمان€Œها و خیرین رو بزنم. اما با همه این مشکلات امیدوارم فعالیت€Œهای هندبال ازنظر معنوی توسط روابط عمومی اداره ورزش، اصحاب رسانه و مدیریت محترم آموزش€Œوپرورش حمایت شود همچنین طالب کمک€Œهای فکری دوستان هستم و با آغوش باز استقبال می€Œکنم. من از مربیان و بازیکنانی که بدون هیچ چشمداشت مالی همیشه درصحنه هستند و حائز رتبه می€Œشوند تشکر می کنم همچنین از خیرین و جامعه تربیت€Œبدنی شهر خواهان کمک مالی با اطلاع کامل از برنامه€Œها و با شناخت از فعالیت ها هئیت هستم.
آیا این رشته در بخش بانوان نیز در سطح شهرستان فعال است؟
بله، ما با قرار دادن کمیته€Œهای مختلف در قسمت بانوان و پیگیری مسابقات در رده€Œهای مختلف در بخش خواهران توانسته€Œایم بستر فعالیت بانوان را محیا کنیم و نوید می€Œدهم در این بخش افق بسیار روشنی در آینده خواهیم داشت. در سال گذشته در بخش بانوان، شهرستان خمینی€Œشهر توانسته سه رتبه استانی کسب کند و در سال جاری یک مقام چهارمی در نوجوانان، یک مقام دومی در خردسالان و حضور در جشنواره مینی هندبال استان از موفقیت€Œهای هندبال بانوان خمینی€Œشهر بوده است. لازم به ذکر است در جشنواره مینی هندبال استان در خردادماه سال جاری خمینی€Œشهر با چهار تیم پسر و دو تیم دختر حضور بسیار چشمگیری داشت.


انتظار شما از مسوولین شهر
انتظار من از ورزشی€Œهای شهر، اعضای هیئت€Œها، اداره ورزش، نماینده محترم، فرماندار محترم و شهردار خمینی€Œشهر این است که همدل و در یک راستا به فکر ورزش شهر باشیم و اتاق فکری در این زمینه تشکیل شود تا از چند بعد فنی، حامیان مالی، فکری و معنوی بتوانیم پتانسیل های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. انتظارم از خودم به€Œعنوان مسوول، همفکری و داشتن اطلاع صحیح از ورزش شهرستان است که این نیازمند داشتن جلساتی به€Œعنوان جلسات شورای ورزش به€Œصورت ماهانه است تا هیئت€Œهای مختلف گزارش فعالیت€Œهای خود را بدهند و فعالین عرصه سیاست شهر از روند ورزش شهر خبر داشته باشند و همچنین اصحاب رسانه آن را منعکس کنند و لازمه€Œی آن تشکیل شورای ورزش و داشتن روابط عمومی بسیار قوی در اداره ورزش است.


سخن آخر
درست است که هندبال خمینی شهر در اوج است اما من نگران حفظ این امر هستم. هندبال با همه خوشحالی€Œها که برای شهر به ارمغان آورده روزهای سختی را پشت سر می€Œگذارد . اکنون ما به مشکلات مالی برخورده ایم و نیازمند حمایت€Œهای ویژه مالی هستیم.
در آخر از همه€Œکسانی که ما را حوصله کردند، نماینده محترم، شهردار، اداره ورزش و جوانان و مسوولین نشریه فرصت کمال تشکر رادارم.