یک پیشنهاد برای شهرداران خمینی شهر و چند شهر مجاور

ارسال در سایرعناوین

ستایش کنم ایزد پاک را که گویا و مینا کند خاک را


...و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید. (سوره اعراف آیه 56)


بترسید از خدا در مورد بندگان و سرزمین هایشان، شما در مورد زمین ها و چهارپایان نیز مسوول هستید. (نهج البلاغه خطبه 166)

 

پیشنهادی برای شهرداری های شهرهای نجف آباد، تیران و کرون، خمینی شهر و برخوار و میمه

قمیشلو در شمال غربی شهر اصفهان و محدود به شهرستان های نجف آباد، تیران و کرون، خمینی شهر و برخوار و میمه یکی از مناطق مهم استان و کشور است. سابقه حفاظت حیات وحش و استفاده از آن در بازه زمانی خاصی از سال در این منطقه، سابقه چند صد ساله دارد.


پارک ملی و پناهگاه وحش قمیشلو طی چند سال اخیر مورد تجاوز قرار گرفته و تخریب شده است. این همه بی اعتنایی به بافت زیست محیطی قمیشلو وحشتناک است. منقول است پیامبر اسلام(ص) از جایی می گذشت مشاهده کرد افرادی حیوانی را نشانه گرفته و با سنگ می زنند بسیار بر افروخته شد و خطاب به آنان فرمود: آنان کیانند که رحمت خداوند از آنان دور باد. (مستدرک الوسائل ج 8،ص 303)


به واسطه احداث کنار گذر غرب و شهرک صنعتی بزرگ اصفهان زیستگاه زمستانه حیات وحش منطقه قمیشلو از بین رفته است. منطقه قمیشلو یکی از ویژگی های عمده و اصلی اکوسیستم تنوع چشمگیر و فراوان انواع جمعیت های وحوش نظیر پلنگ نادری، یوزپلنگ، کاراکال، گربه وحشی، پالاس، گرگ، شغال، روباه، کفتار، عقاب طلایی،
سارگپه وگرگ خاکستری بود.


قوچ تیزپای قمیشلو در سطح پناهگاه وحش قمیشلو هنوز نیز قابل مشاهده است و در فصل جفت گیری به مبارزه با یکدیگر پرداخته و چنان با شاخ به هم می کوبند که صدای ضربه از کیلومتر ها به گوش می رسد. قوچ ها با لکه سفید زینی شکل بر ناحیه کمر و با شاخ هایی که به طرف گردن خمیدگی دارد بر فراز صخره های خاکستری رنگ خودنمایی می کنند. دست و پا و پوزه این قوچ ها سفید است و میش ها اغلب بدون شاخ هستند.


از دیگر وحوش این منطقه آهوی نادر ایرانی است که نر آن دارای شاخ هایی زیبا که طول شاخ های آن در منطقه قمیشلو به 51 سانتی متر می رسد و معمولا ماده آهوها فاقد شاخ هستند.

 

البته در موارد خیلی جزیی شاخ های ضعیف و کوتاهی نیز دارند که طول آن ها به بیش از7 سانتی متر نمی رسد. پلنگ زرد قمیشلو با خال های کوچک و بدنی عضلانی حدود 90 کیلو وزن داشته است و حتی در حافظه تاریخی مردم خمینی شهر داستان هایی از درگیری چوپانان این منطقه با پلنگ زرد با آرواره های قوی گزارش شده است.


علاوه بر این منطقه قمیشلو دارای نگاره های صخره ای و تاریخی و نیزغارهای تاریخی نظیر غارقهرمان بوده که اهمیت این ناحیه را از دیدگاه باستان شناسی دوچندان می کند.از طرف دیگر قمیشلو با داشتن کوه ها و غار هایی بی نظیر می تواند در امر ورزش کوه نوردی فواید زیادی در افزایش سلامتی جسم و روان مردم و بازدیدکنندگان داشته باشد.


بنابراین پیشنهاد می شود با اجرای برنامه های مشارکتی شهرداری های این مناطق و با برنامه ریزی دقیق نسبت به احیای پارک ملی حیات وحش قمیشلو اقدام شود اجرای چنین برنامه ای می تواند الگویی جهت نشان دادن چگونگی هم زیستی با طبیعت در سطح ملی مطرح شود. ضمنا به شهردار محترم خمینی شهر و نجف آباد پیشنهاد می شود با توجه به این که منطقه ی حیات وحش قمیشلو دارای تنوع جانوری می باشد علاوه بر مجسمه قوچ تیزپای از سایر حیوانات این منطقه از گروه گربه سانان و سگ سانان که در راس زنجیره ها و هرم اکولوژیک قمیشلو قرار دارند نیز برای هرچه زیباتر نمودن طبیعت در لادر و پارک سنگی نجف آباد بهره برداری شود.