خیران خمینی شهری ماهانه چه مبلغی را صرف کمک به یتیمان می کنند؟

ارسال در سایرعناوین

پسرک را بر سر زانو نشاند، لقمه های غذا را آرام آرام در دهانش گذاشت، بر روی زانوها و دو دست خود راه رفت و صدای بع بع درآورد. وقتی توانست صدای کودک یتیم را به خنده بلند کند، آنقدر خوشحال بود که گویی روحش می خواست به پرواز درآید حتی خوشحال تر از آن موقع که توانسته بود در قلعه خیبر را از جا بلند کند...


می فرمود: «برهیچ چیزى مثل كودكان یتیم آه نكشیده €ام... اگر كسى یتیمى را، تا آنجا كه بى نیاز شود، سرپرستى كند خداوند به پاداش این كار، بهشت را بر او واجب مى گرداند.»
...و روزی که با دلی آکنده از درد و رنج بار سفر از این دنیا می بست این کودکان یتیم بودند که کاسه شیر به دست بر درگاهش صف گرفتند تا مرهمی بر زخم دل مهربان پدرشان بگذارند اما دریغ که آن ماه رمضان از راه رسیده بود تا شمشیری زهر آگین نه تنها بر فرق این پدر مهربان که بر دل این کودکان یتیم بنشیند.


اولین انجمن کمک به ایتام در خمینی شهر کی بنا نهاده شد؟
اولین انجمن ویژه کمک به ایتام در خمینی شهر سال 1354 در چهارشنبه بازار تحت عنوان «انجمن خیریه ولیعصر(عج) ویژه کمک به ایتام و مستمندان» بنا نهاده شد. این خیریه کار خودش را با پرداخت قبوض آب و برق و هزینه داروهای خانواده های یتیم و فقیر شروع کرد و اکنون که 40 سال از تاسیس آن می گذرد، موفق شده یک خیریه درمانی با ده هزار متر مساحت، متخصصین مجرب و تجهیزات پیشرفته راه اندازی نماید که نه تنها به نیازمندان که به همه شهروندان خدمات درمانی مطلوب ارائه بدهد. این انجمن که در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات درمانی به ایتام و مستمندان همچنان به ارائه مستمری به صورت ماهیانه به مددجویان تحت پوشش خود ادامه می دهد در طول این 40 سال سرمشق بسیاری از کسانی قرار گرفت که دوست داشتند به نیازمندان کمک کنند به گونه ای که به گفته مجیری مدیرعامل کانون خیریه های شهرستان، حدود 15 خیریه در شهرستان فعالیت می کنند که در حد و اندازه این خیریه اند و خدماتی مشابه آن به مددجویانشان ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به خیریه حضرت سجاد (ع) و خیریه محله هرستان اشاره کرد. جورکش از بنیانگذاران اولیه و یکی از اعضای هیات امنای خیریه ولیعصر (عج) به خبرنگار فرصت می گوید: در حال حاضر 300 خانوار تحت پوشش ما هستند که از این میان 100پرونده به خانواده های یتیم اختصاص دارد. به گفته این خیّر، خیریه ولیعصر ماهانه 10میلیون تومان به صورت نقدی به این خانواده ها کمک می کند.


43 خیریه ثبت شده در خمینی شهر فعال است
مجیری در اینباره می افزاید: از میان 43 خیریه ثبت شده ای که در خمینی شهر فعال است، حدود 20 خیریه در حد متوسط فعالیت دارند به گونه ای که می توان گفت هر ماه در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان به خانواده های یتیم تحت پوشش خود کمک نقدی ارائه می دهند. البته این به غیر از کمک هایی است که به دیگر خانواده های مستمند تحت پوشش خود پرداخت می کنند.


مدیرعامل کانون خیریه های شهرستان در ادامه سخنانش از خیریه هایی نام می برد که از سالیان پیش مشغول به فعالیت بوده اند و میزان کمک هایشان به افراد تحت پوشش پیشرفتی نداشته و در همان حد و اندازه اولیه باقی مانده است. مجیری تعداد این خیریه ها را در شهرستان حدود 10 باب برمی شمرد و می گوید: بر اساس تحقیقات ما میزان کمک ماهانه این خیریه ها به طور خاص به ایتام شهرستان حدود 500 هزار تومان می باشد.


وی در ادامه می گوید: البته در بسیاری از موارد این مبلغ به دلیل پیش آمدن شرایط ویژه مثل ارائه کمک هزینه های درمانی به یک خانواده خیلی از این بیشتر می شود. گذشته از آن این مبالغ فقط کمک های نقدی است که به خانواده ها ارائه می شود و کمک های غیر نقدی مثل سبدهای کالا و بن های خرید لباس که بیشتر در ایام خاص مثل عید نوروز و ماه رمضان و دیگر ایام سال به فراخور کمک هایی که خیران در اختیار خیریه می گذارند یا کمک هزینه ای که بابت جهیزیه به نوعروسان ارائه می شود، کمک هزینه های تحصیلی و درمانی که در اختیار مددجویان قرار می گیرد و... از این مقوله جداست.


مجیری همچنین از وجود حدود 20 خیریه دیگر در شهر خبر می دهد که یا خانوادگی است و یا در یک نقطه یا حوزه ای خاص فعالیت می کند اما فاقد دفتر و دستک است. وی همچنین می افزاید: به جز خیریه هایی که فعالیت شان به حوزه ای خاص اختصاص دارد مثلا تهیه جهیزیه یا تامین هزینه درمان بیماران خاص، باقی خیریه ها عموما در همه زمینه ها فعال هستند و هر طور که در توان داشته باشند به مددجویان تحت پوشش خود کمک می کنند.


هر یتیم حداکثر 6 حامی دارد
گذشته از خیریه هایی که ماهانه به ایتام کمک می کنند، نهادهای دولتی کمیته امداد و بهزیستی نیز بخش هایی را به صورت ویژه به ایتام اختصاص داده اند. البته تفاوت کار این دو نهاد در این است که کمیته امداد با اجرای طرح «اکرام ایتام» در چند ساله اخیر پای خیران بسیاری را به این ورطه کشاند و از مردم در جهت اجرای این طرح دولتی کمک خواست اما بهزیستی در اینباره بیشتر به اعتبارات دولتی وابسته است.


به گفته یزدانی رییس کمیته امداد خمینی شهر، 2 هزار و 459 حامی، تکفل 452 یتیم را به عهده گرفته اند و ماهانه به طور متوسط 60 تا 70 میلیون تومان به آنها کمک مالی ارائه می دهند.
وی می افزاید: حداقل دریافتی ماهانه هر یتیم که حداقل توسط 3 حامی حمایت می شود، 90 هزار تومان است و حداکثر دریافتی هر یتیم 180 هزار تومان می باشد و ناگفته نماند که هر خانواده ای که پدر خود را از دست داده مثل بقیه مددجویان این نهاد، از محل اعتبارات کمیته امداد نیز مستمری ماهانه دریافت می کند.


بهزیستی نیز که تعداد 200 خانواده یتیم (با احتساب هر خانواده به طور متوسط دارای 3 فرزند) و در واقع حدود 600 یتیم را تحت پوشش خود دارد ماهانه 14 میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی به آنها کمک مالی می نماید. البته به این مبلغ باید 175 هزار تومانی را نیز که ماهانه به 15 یتیم تحت پوشش خود که نه پدر دارند و نه مادر اما همراه با یکی از بستگان خود زندگی می کنند،
می دهد را نیز افزود یعنی کمک های مالی بهزیستی به ایتام تحت پوشش خود ماهانه حدود 17 میلیون تومان می باشد.
ناگفته نماند که چند حامی نیز داوطلبانه این 15 یتیم را حمایت می کنند و ماهانه در مجموع 450 هزار تومان به این افراد کمک نقدی ارائه می نمایند.


شاخص ترین مراکز کمک به ایتام در خمینی شهر
اما یکی از شاخص ترین مراکزی که در خمینی شهر خدمات شبانه روزی و همه جانبه به ایتام ارائه می دهد خانه هایی است که ویژه نگهداری از بچه های بی سرپرست یا بد سرپرستی است که شرایط زندگی همراه با خانواده یا بستگان برایشان فراهم نیست. سعیدی مدیرعامل خانه بهشت صبا که توسط خیرین اداره می شود، در اینباره می گوید: تعداد 12 کودک 2 تا 6 سال در خانه «بهشت صبا» زندگی می کنند که پدر و مادر 6 نفر از آنها در قید حیات نیستند. وی همچنین می افزاید: در دو خانه «گل ها» که ویژه نگهداری از بی سرپرستان و بد سرپرستان 6 سال به بالاست نیز 50 نفر زندگی می کنند که 25 نفرشان یتیم هستند.


به گفته وی برای هر کدام از کودکان 2 تا 6 سال با توجه به نیازشان به مراقبت های ویژه و آموزش، ماهانه یک میلیون تومان هزینه می شود و برای افراد 6 سال به بالا ماهانه 500 هزار تومان.
با این حساب در این مراکز ماهانه بالغ بر 18 میلیون تومان صرف نگهداری، آموزش، تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای این افراد می شود.
***
تا اینجا هر چه گفته شد مربوط به خیریه هایی بود که به طور عمده ایتام را تحت حمایت خود قرار می دهند اما قدر مسلم خیریه های دیگری نیز هستند که به صورت موردی به حمایت از ایتام
می پردازند. به عنوان مثال خیریه کارآفرین نرجس خاتون (س) که بیشتر فعالیتش در زمینه تامین و ایجاد شغل برای افراد بی سرپرست و بد سرپرست است و همچنین ارائه سبد کالا به مددجویان تحت پوشش خود از جمله فعالیت های مهمش است، موفق شده برای 30 خانوار بی سرپرستی که در این خیریه پرونده دارند 3 حامی پیدا کند که ماهانه از 80 هزار تومان تا 300 هزار تومان به هر خانوار کمک می کنند.
خانم حسینی مسوول این خیریه در همین زمینه می گوید: خیریه نرجس خاتون مدتی است به عنوان نماینده بنیاد کودک در خمینی شهر فعالیت می کند و 5 خانواده بی سرپرست خمینی شهری را به این بنیاد معرفی کرده است. این بنیاد کل هزینه های تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه فرزندان این خانواده ها را متقبل شده علاوه بر اینکه ماهانه نزدیک به 350 هزار تومان پول به حساب آنها واریز می کند و در طول سال آنها را دو تا سه بار به مسافرت می برد. به گفته وی حدود 12 کودک خمینی شهری تحت پوشش بنیاد کودک اصفهان قرار دارند.


در خمینی شهر ماهانه 300 میلیون تومان برای کمک به یتیمان هزینه می شود
در مجموع و به طور متوسط خیران خمینی شهری ماهانه مبلغ 300 میلیون تومان برای یتیمان هزینه می کنند. (بدون احتساب کمک های بهزیستی از ناحیه اعتبارات دولتی) البته ناگفته نماند که بی شک تعدادی خیریه بی نام و نشان و خیران گمنام دیگری نیز در شهرستان ما به سر می برند که بی سر و صدا از یتیمان دستگیری می کنند و بر کویر تشنه سینه هایشان سایبانی از محبت می گسترانند. گذشته از آن خیریه هایی نظیر «انجمن همیاران سلامت خانواده» در شهر فعالند که علاوه بر ایجاد شغل برای خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست به آنها خدمات رایگان معنوی نظیر مشاوره خانوادگی، تحصیلی و حقوقی و همچنین استفاده از کلاس های هنری ارائه می نمایند که به دلیل پراکندگی و نبود امکان احتساب، در این آمار نمی گنجند.


نکته قابل توجه دیگر در این زمینه این است که به گواه مسوولان خیریه ها و همچنین رییس کمیته امداد مواقعی مثل ایام نوروز میزان کمک های ماهانه خیران به یتیمان بیش از پیش می گردد.
از آنجا که خیریه ها به صورت متمرکز عمل نمی کنند و یک نیازمند مکن است برای پاسخگویی به نیازهای متعدد خود مجبور باشد خود را تحت پوشش چند خیریه قرار بدهد و همچنین این نکته که کمک به ایتام به صورت خانواری صورت می گیرد و تنها طرح اکرام ایتام کمیته امداد است که به هر یتیم به طور جداگانه مستمری می دهد، امکان احتساب سرانه کمک به ایتام در خمینی شهر وجود ندارد اما می توان به طور تقریبی گفت که خیران خمینی شهری روزانه مبلغ ده میلیون تومان برای کمک به یتیمان هزینه می کنند.