"سین" هایی که باید بیاید و "سین" هایی که باید برود...

ارسال در سایرعناوین

و می بایست سرلوحه کار و تلاش زندگی خود قرار دهند سر سفره هفت سین گرد می آوردند، نمادهایی از کشت و کار، تولید، خورد و خوراک و ...
با این نگاه اگر بخواهیم سفره هفت سین شهر خودمان را برای همه از شهروندان تا مدیران و مسؤولین بچینیم سین های پرمعنایی درآن می یابیم .


1- سازندگی:
اگر این سین اساس و سر لوحه همه ساکنین و مدیران و مسؤولین شهر قرار گیرد چه اتفاق ها که در شهر نمی افتد ،چهره شهر زیبا می شود مشکلات و معضلا ت و فاصله طبقاتی کاهش می یابد وکسی فرصتی برای هرز رفتن و خلاف پیدا نمی کند .


2- سرمایه گذاری:
اگر بخواهیم سازندگی صورت بگیرد باید سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، لاجرم فکر ها در جهت جذب سرمایه گذار سوق داده می شود و مدیران با باور این اصل موانع را برطرف خواهند کرد و سرمایه گذاران آستین ها را برای رونق شهر و دیار خود و کاهش بیکاری و عوارض آن بالا می زنند.


3-ساماندهی:
لازمه زندگی روان شخصی و مدیریتی و در کل شهری ساماندهی امور است به معنی جامع و کامل آن در حوزه شهرداری و مدیریت کلان شهری ساماندهی مشاغل مزاحم برخورد با سد معبر و ساماندهی ورودی های شهر و نمای شهری و نظم و انضباط در آمدو شد اتوبوسها و تاکسی ها و ترافیک شهری و فضای سبز از مطالباتی است که در این سین نفس گیر جای دارند.
در حوزه ادارات شهر پاسخگویی مناسب و با نظم و قاعده به مراجعه کنندگان و تسهیل امور برای آن ها به گونه ای که نیازی به مراجعات مکرر نباشد
در حوزه بهداشت و درمان برخورد با بیمار به عنوان یک فرد بیمار و محتاج کمک و احترام گذاشتن به وقت مردم و بالا بردن کیفیت خدمات و به روز رسانی آ نها و توسعه خدمات و آوردن تجهیزات و امکانات جدید در شهر
در حوزه شخصی، سر و سامان دادن به سر و وضع و ظاهر و پوشش و کلام این( سین) را برای خودمان و دیگران دل انگیز می کند.


4-ساده زیستی:
سینی است که آموزه های دینی وتوصیه های بزرگان به ما می آموزد و سبک زندگی معصومینو مردان بزرگ بر پایه آن قرار داشته است و زیبا خواهد بود اگر جامعه به آن توجه کند در این صورت معضلات و مشکلاتی که ناشی از چشم و هم چشمی ها و خروج از دایره ساده زیستی است از بین نخواهد رفت.


5-سلام:
سینی از بهشت، با بو و عطر بهشتی، اگر در سفره هفت سین شهر جای بگیرد مفهوم آن این است که قرار است همه با هم دوستانه و مسالمت آمیز زندگی کنند قوانین و مقررات را رعایت کرده و به حقوق دیگران احترام بگذارند و به حق خود راضی بده و نقش خود را در پیشرفت شهر بازی کنند یعنی این که شهروندی مسلمان و امروزی باشند شهروندی که به همه سلام می دهد یعنی او را می بیند و برای او حق قائل است پس کاری نمی کند که مشکل برای دیگران ایجاد کند.


6-سرسبزی:
این سین از همان ابتدای تولد سفره هفت سین در ایران باستان همیشه میهمان سفره ایرانیان بوده است که نشان از توجه و اهمیت اجداد و نیاکان ما به سر سبزی و محیط زیست و طبیعت و زیبایی های آن دارد عاملی که از نیاز به آن نه تنها کاسته نشده بلکه به شدت با گسترش شهرها بیشتر شده است.
توجه به فضای سبز، درختکاری، حفظ محیط زیست، آلوده نکردن محیط زندگی و کار ، خودداری از زباله پراکنی، کاشت درختان و نگه داری از آن و فضای سبز وسط خیابان ها و بوستان ها و پارک ها و صدمه نرساندن به آن ها، تغیییر ندادن کاربری اراضی کشاروزی در صورتی که سین سرسبزی در سفره شهر قرار گیرد سرلوحه برنامه های ساکنان این دیار خواهد شد.


7-سلامت روان:
هفتتمین سین سینی در صورتی که سین های پیش گفته شده سر سفره شهر قرار گیرد خود به خود به سر سفره بدون هیچ چک و چانه و تک و تعارفی خواهد نشست چرا که اگر مردمان شهری چنین انتخاب های ظریف و عمیقی برای سفره هفت سین شهرشان داشته باشند، یعنی این که انسان های سالم و نیک اندیش و پاک سرشتی هستند که چون فکر سالم داشته اند انتخاب های درستی انجام داده اند .برای رسیدن به چنین سالم اندیشانی بی شک آموزه ها و برنامه های که به سلامت روان افراد جامعه کمک می کندلازم است در دستور کار متولیان فرهنگی، عمرانی، اقتصادی قرار گیرد.


سین هایی که باید از شهر ما رخت برکنند
سر سفره مردم شهرستان سین های آزار دهنده ای گذاشته شده است که خواه ناخواه بایستی از این دیار رخت برکنند بخصوص که سال نو می شود و 92 می رود و 93 می آید تا فضا برای زیستن و نفس کشیدن و ماندن در این شهر کهن و پر افتخار مناسب شود غبار از چهره شهر پاک شود همان گونه که از جهره خانه ها و نیز دل ها پاک می شود، سین های زشت رفتنی و دور انداختی شهر ما عبارتند از:


1 -سوء مدیریت:
این سین چه بلا ها که به سر این شهرستان نیاورده است و چه فرصت ها را که به هدر نداده است آنقدر دیار ما از سوء مدیریت ها چوب خورده است که باور کنید دیگر نای و توان برایش و ادامه آن ندارد، اینجا دیگر جای مدیران ضعیف و بی برنامه و باری به هر جهت و روزمره نیست مدیران کارکشته و کاربلد و جسور و شجاع و خوش فکر و متعهد می خواهد تا موتور شهر را به حرکت وادارند.


2 -سیاست بازی:
این سین فضای شهر را تیره و تار می کند و جرات کار و تلاش و نوآوری را از همگان می گیرد و بر هر حرکت و تلاش تعبیر و تفسیر زاده فکر و محدودیت های ذهنی خود می گذارد چه خوب است به جای سیاست زدگی و سیاست بازی سین سیاست آنهم برای منافع عموم و کل شهر بر سر سفره هفت سین مردم شهرستان بنشیند تا فضا برای تلاش و سازندگی باز شود.


3 -سرو صدا:
این سین چند چهره که یک چهره اش آلودگی های صوتی ناشی از بوق و بلند گو و موتور و ماشین است و چهره دیگرش جنجال آفرینی و هو و بزرگنمایی بیمار گونه اخبار در بسیاری از امور از جمله برخی ناهنجاری ها و حوادث به هر تقدیر این سین آسایش و آرامش روحی و روانی را از شهر می گیرد و چهره نامطلوبی از شهر می سازد.


4-سوء استفاده و سودجویی:
بهره برداری به نفع خود و یا جریان وابسته و تعبیر و تفسیرهای منفی از حرکت ها همیشه گریبان مردمان یک جامعه را می گرفته و می گیرد این سین نشسته بر سفره شهر سبب می شود که منافع عموم نادیده و منافع شخصی بر آن ترجیح داده شود و چنان خسارتی به مردمان وارد کند که برای جبران آن توان بسیاری گرفته شود اندیشیدن به منافع شخصی و سوء استفاده از موقعیت اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی گناهی نابخشودنی و خسارتی عظیم به جامعه است.


5 -سرگردانی:
آسیب وارده ازجانب این سین به جامعه و افراد آن ابعاد گسترده ای دارد که از اقتصاد تا روان انسان ها را در بر می گیرد چرا که بلاتکلیفی و بی برنامگی منابع مالی و مادی انسان ها و شهر را به هدر می دهد و به دنبال آن خمودگی و رخوت و ناامیدی به بار می آورد بنابراین باید با برنامه ریزی ها منسجم در مدیریت شهری و ادارات و نهادهای مختلف از جمله فرهنگی کاری کرد که هیچ کس سرگردان نباشد.


6-ساخت و ساز های غیر مجاز:
خسارات ناشی از رعایت نکردن قوانین و مقررات در تمامی ابعاد مثل رانندگی، تولید و شاخصه های بهداشتی و ساخت و سازها دودش مستقیم به چشم همه ساکنین و در نهایت شهر می رود و پیآمد های ناگوار اقتصادی و زیست محیطی برایمان به ارمغان می آورد و نسل آتی را با کوهی از مشکلات مواجه خواهد کرد چه خوب می شود اگر این سین به عنوان نمادی از رعایت نکردن قوانین و مقررات و شلختگی از سفره شهر به زباله دان تاریخ برود.


7 -سد معبر:
یکی دیگر از مظاهر نامطلوب و ضد حقوق شهروندی و منافی زندگی امروزی بشری است که تجاوزی آشکار به حریم ،رفاه و آسایش دیگران است به گونه ای که حتی امکان راه رفتن و قدم زدن را از ساکنین می گیرد
امیدواریم نود و سه سالی باشد که سین ها زیبا بر سفره شهر ما بنشیند و سینی های زشت دور ریخته شوند تا شهر ی درخور زیستن وبالندگی ورشد وتکامل ساکنین داشته باشیم.