آنفلو آنزای موتوری

ارسال در سایرعناوین

motoriدر مقاله های قبل، مقدمه، راههاي انتقال و انتشار علائم باليني، رفتارشناسي و تبعات مالي و اقتصادي آنفلوآنزاي خوكي و موتوري را با هم مقايسه كرديم و اينك به بحث انگيزترين قسمت يعني مقايسه راه­هاي پيش­گيري آنها مي­ پردازيم.

 

راه­هاي پيشگيري:

در مورد آنفلوآنزاي خوكي اين روشها براي پيش­گيري اعلام شده است.

- پوشاندن بيني و دهان با دستمال كاغذي هنگام عطسه و سرفه و انداختن آن در سطل زباله

-خودداري از دست دادن و ديده­بوسي و دست گذاشتن به سطوح احتمالاً آلوده

- ترك عادت دست زدن به بيني و چشم به دليل انتقال ويروس از اين راه­ها

- شستن مرتب دستها با آب و صابون حدود 20 ثانيه به ويژه قبل از خوردن و آشاميدن و پس از رسيدن به منزل

- ماندن در خانه به مدت 7 روز در صورت ابتلاء و رعايت فاصله حداقل دو متري با افراد سالم و خودداري از فعاليت­هاي طبيعي شامل كار، حضور در مدرسه، مسافرت، خريد و شركت در اجتماعات مثل مسجد، عروسي، ديدوبازديد، ميهماني، سينما، كتابخانه و غيره.

در مورد آنفلوآنزاي موتوري گرچه هيچ تحقيق و گزارش رسمي براي پيشگيري از اين خطر در دسترس نيست ولي بر اساس گفته­ها و شنيده­ها، حدسيات و توهمات و فرضيات و واضحات روشهايي به نظر مي­رسد:

- در خانه ماندن دائمي و استفاده از روش­هاي ارتباطي نوين مثل خريد اينترنتي و دريافت و پرداخت با تلفن، گوشي همراه و اينترنت و ...

- پوشيدن لباس­هاي آهنين - شبيه آنچه شواليه­هاي قرون وسطي مي­پوشيدند - هنگامي كه براي كاري از خانه خارج مي­شويد.

- ايجاد خطوط تله كابين: اين پيشنهاد كه به شدت مورد تشويق و علاقه شركت­هاي چيني قرار گرفته راه برون­رفت و جلوگيري از خطر آنفلوآنزاي موتوري را احداث راه­هاي دور از دسترس موتورها مي­داند. در اين راهکار؛ راه­هاي هوايي از جمله تله كابين را مورد نظر قرار داده است و بر این اساس، مسیرهای بام سبز به كوه سيد محمد و چشمه لادر به كوه آتشگاه اصلي بوده و فرعي­های آن هم به تمام محلات و خانه­ها پيش­بيني شده است.

- الگو برداري از زندگي حيوانات: دانشمندان و متخصصين و كارشناساني كه در برخي كشورها در حال مطالعه روي زندگي حيواناتي مثل مورچه براي يافتن راه حلي مناسب مسئله ترافيك و الگو گرفتن از آنها هستند، جهت يافتن راه پيش­گيري از خطر آنفلوآنزاي موتوري مطالعه روي زندگي حيواناتي مثل گربه را كه هيچ گزارشي از ابتلاء آن وجود ندارد پيشنهاد داده­اند.

- راه حل­هاي فرهنگي و آموزشي: صاحبان فكر و قلم و هنر و انديشه و ديگر طرفداران اين دسته راه حل­ها، اطلاع رساني، آگاهي دادن، آموزش، آگاه­سازي، شفاف­سازي، ارشاد و امر به معروف عاملين انتقال بيماري را مؤثر و اساسي و زيربنايي و سازگار با طبيعت بشر و تكريم وي دانسته و توصيه به پيش­گرفتن سياست گفت و گو مي­كنند. در اين رابطه طرح آموزش قبل از خريد موتور و نيز آموزش اجباري خاطيان را ارائه داده­اند و اميدوارند در كنار هر موتورفروش يك آموزشگاه تعليم قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي دائر و ليسانسه­هاي بيكار و مستندسازان و توليدكنندگان كارتن­ها يا پويانماها دعوت به همكاري شوند.

فرمانده محترم نيروي انتظامي در مصاحبه خود با فرصت اعلام كرده­اند كه ما در اين مانده­ايم كه با وجود آگاه بودن برخي به اعمال خلاف خود، چگونه مي­شود كه باز افراد خلاف مي­كنند؟ براي يافتن جواب نظر ايشان ديگر متحيران شهر را به يك اصل علوم دارويي يعني اصل مقاومت عوامل بيماري­زا در مقابل داروها جلب مي­كنم كه بر اساس آن؛ مصرف بي­مورد، بي­جا و ناشيانه دارو عامل بيماري را به آن مقاوم مي­كند و مقاومت دارويي ايجاد شده و ديگر جواب نمي­دهد كه اين همان اصل «دنده پهني» خودمان مي­باشد.

- راه حل­هاي خشن: بر اساس نظريه مكتب­داران قديمي و میرزاها از زماني كه بساط چوب و فلك از مدارس برچيده شد، بچه پررو شده و اين مشكلات بروز كرده و بايد مجدداً چوب و فلك در مدارس احياء شده تا شاهد حل معضلاتي از اين گونه نباشيم.

- راه حل شرطي: طرفداران جناب پائولوف روسي و قانون معروف به اصل شرطي شدن معتقدند كه هر خلافكاري را بايد به شدت با باطوم زد و در سر چهارراه و ميادين و ورودي پارك­ها و غيره آدمهايي با باطوم گذاشت تا موتور­سواران با ديدن آنها با توجه به اصل شرطي شدن به فكر كتك خوردن و تنبيه افتاده و مغز آنها دستور عدم خلاف صادر نمايند.