وام سخت، اشتغال سخت تر

ارسال در سایرعناوین

در جلسه اخیر کارگروه اجتماعی فرهنگی در فرمانداری در خصوص نقش اشتغال و توانمند سازی زنان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و چالش های عصر حاضر بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین مسؤول امور بانوان فرمانداری با اشاره به الگوی کشورهای دیگر مبنی بر بیمه زنان بدسرپرست و بی سرپرست گفت: در کشور ما بیمه سلامت وجود دارد ولی حمایت های این بیمه نسبت به قبل کمتر شده است. ما باید یک بیمه مخصوص این گونه بانوان درست کنیم.
نویدی نژاد افزود: ما خیرین مختلفی از جمله مسکن ساز، مدرسه ساز، بیمارستان ساز و ... داریم ولی هیچ خیّری تا کنون به سمت اشتغالزایی برای بانوان هدایت نشده است. از این رو پیشنهاد می دهم جلسه ای با خیرین برگزار شود و این موضوع مطرح شود.
وی در خصوص تسهیلاتی که بانوان سرپرست خانوار تعلق می گیرد گفت: این تسهیلات از طریق معرفی بانوان به قرض الحسنه ها تعلق می گیرد. علاوه بر این که تسهیلات مذکور باید ارزان قیمت باشد، سهل الوصول بودن آن ها هم مهم است. یک کارمند موقع وام گرفتن باید چک و کسر اقساط بدهد ولی یک زن بی بضاعت اگر چک داشت که نیازی نبود از این تسهیلات استفاده کند.
نویدی نژاد همچنین به توانمند سازی روانی این گونه زنان اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید در طول سال کارگاه های مستمر برگزار شود تا جدای از توانمندسازی اقتصادی از لحاظ روانی هم قوی شوند.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای از سوی خانم ابتکار معاون رییس جمهور با بانک مهر ایران مبنی بر پرداخت وام 3 میلیون تومانی به بانوان سرپرست خانوار توضیح داد: در شهرستان خمینی شهر 110زن بد سرپرست، بی سرپرست و خودسرپرست (زن مجردی که سرپرست خودش است و 40 سال به بالا دارد) به بانک مهر ایران معرفی و تسهیلات پرداخت خواهد شد. از بقیه ادارات هم می خواهیم این گونه افراد را معرفی نماید.
معاون برنامه ریزی فرماندار هم با بیان این که برخی از این زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند افزود: افراد تحت پوشش این دو نهاد می توانند از وام های آنها استفاده کنند و در طرحی که برای بانوان سرپرست خانوار اعلام شد می توانیم افردی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند را پوشش دهیم.
رییس کمیته امداد در خصوص وام های اشتغال برای زنان سرپرست خانوار گفت: وقتی بانوان این وام را می گیرند با توجه به این که توانایی رقابت در بازار را ندارند اکثرا به مشکل بر می خورند. همچنین بعضا برای ضمانت وام با پیشنهادهای ناشایستی روبرو می شوند.
قصری افزود: پیشنهاد می کنم به کارفرماهایی که می توانند کارگاه هایی ایجاد کنند تسهیلات داده شود و آن ها بانوان را به کار گیرند.
عضو شورای شهر درچه با بیان این که باید به این گونه زنان ماهیگیری را یاد بدهیم گفت: طبق گفته معاون مشاغل خانگی مبنی بر این که بیش از 80 درصد از وام های خوداشتغالی از طریق زنان و عمدتا این گونه زنان جذب شد است، بر آن شدیم که در کارگاه های مشاغل خانگی در باغ بانوان درچه برای زنان بی سرپرست و بدسرپرست برپا کنیم.
محمدی افزود: به نظر بنده باید در این زمینه سازمان های مردم نهاد تشکیل شود.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز گفت: همه چیز فقر و نداری نیست. امام علی (ع) می فرماید فقر بلاست ولی از آن سخت تر مریضی یا بیماری جسم و از آن سخت تر هم بیماری روان است. باید فکر این افراد را به کار بیاندازیم که بتوانند آسیب های اجتماعی را مدیریت کنند. اکنون بیشترین هجمه به نهاد حمایتی خانواده وارد می شود. هجمه تبلیغاتی دشمنان به سمت خانم ها افزایش یافته است.
نماینده دانشگاه آزاد نیز اختصاص بخشی از فروشگاه ها به فروش محصولات مشاغل خانگی را به عنوان راهکاری برای توانمندسازی شغلی بانوان عنوان کرد.