مروری بر جایگاه و تاریخچه برخی مساجد خمینی شهر

ارسال در سایرعناوین

مساجد از ظهور اسلام تا کنون مهمترین جایگاه برای تمامی عرصه€Œهای مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و جهادی بوده است. مساجد در دوران مبارزات علیه دیکتاتوری 2500 ساله و قبل از بهمن 57 و در دوران دفاع مقدس نقش ویژه و منحصر به فردی داشتند.


تاریخ شهرستان نشان می دهد که هرگاه تجاوزی به منطقه صورت می گرفته مثلا در حمله مغولان وافاغنه ومبارزات دوران مشروطیت و تهاجم روس ها در جنگ جهانی اول و قیام 15 خرداد 42 مردم با تجمع در مساجد محلات مختلف شهر برنامه های خود را طراحی و اجرا می کرده اند. در دوران مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی نیز مساجد مختلف شهر مانند ولی عصر (عج) خوزان، مسجدالمهدی (عج) گاردر، مسجد زاغ آباد، مسجد اعظم و ملاحیدر فروشان از پایگاه های مبارزان به حساب می آمد و از طرف دیگردر نیم قرن گذشته پایه گذاری خیریه ها و صندوق های قرض الحسنه درهمین مساجد سطح شهر صورت گرفته به شکلی که مسجد هر محلی با جمع آ وری کمک های خیرین و ساماندهی آنها و در عین حال شناسایی نیازمندان محلی، مجری توصیه های قرآن مجید در انجام عمل صالح باشد.


مساجد شهرستان خمینی شهر
این شهرستان به دلیل قدمت زیاد ونیز تراکم جمعیت مساجد متعددی دارد که برخی از آنها تاریخی به ثبت ملی رسیده اند که به برخی از آنها مختصر اشاره می شود.

 060520111099

مسجد جامع خوزان
زیباترین و کهن ترین مسجد خمینی شهر است. این مسجدچهار ایوانی، در محله ای به همین نام(خوزان) که در قرن 8 هجری بر روی آثار دوره سلجوقی در زمان ابلخانان مغول بنا گرید است. در دوره صفوی (1068 هجری) تعمیرات و الحاقات بسیاری در این بنا انجام شده است.

 masjed11

مساجد محور دوشنبه بازار
مساجد جامع فروشان وسرپل وملاحیدرعلی در محور تاریخی دوشنبه بازار در محله فروشان خمینی€Œشهر قراردارند. کـتیبـه هـای نوشـتـه شده بـر سـتـون€Œهـای سنگی مسجد جامع فروشان، حکایت از بـیش از 200 سال عمر مسجد دارد. این مسجد در دوشنبه بازار فروشان دراواخر دوران حکومت آقامحمد خان و آغاز زمامداری فتحعلی شاه ساخته شده است و با 4 هزار مترمربع مساحت، دارای شبستانی با ستون های سنگی و محکم، طاق و چشمه های استوار، دو درب ورودی، دو محراب نفیس با گچ بری و کاشی کاری های زیبا است.

 09062006008

مسجد تاریخی آقاعلی اکبر گاردر
در کنار نهر گاردر مسجدی به نام آقاعلی اکبر، هنرمند و تاجر بزرگ عهد قاجار بنا شده است. ساخت این مسجد با چهارایوان عظیم به سبک مساجد دوره قاجار در زمستان 1205 شمسی به پایان رسیده است.


گفتنی است 30 مرداد سال 1348 مسجدالاقصی به دست صهیونیست€Œها به آتش کشیده شد، سال€Œها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی€Œامین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی «مسجد» نامگذاری شد.