ضرورت های احداث سرای سالمندان در خمینی شهر

ارسال در سایرعناوین

یکی از اتفاقاتی که اخیرا در شهر رخ داد و واکنش های متفاوتی را در پی داشت، کلنگ زنی سرای سالمندان فرزانگان بود. این واکنش ها وقتی پر رنگ تر شد که شهردار نیز قول هایی برای کمک به پیشرفت این طرح عمرانی داد. یکی از نشریات شهر با لحن اعتراض آمیزی خطاب به شهردار نوشت: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. برخی نیز ساختن چنین مکان هایی را مساوی با عدم تکریم سالمندان و مغایر با آموزه های دینی می دانند و معتقدند راه اندازی مکانی برای نگهداری از سالمندان در خارج از محیط خانه تن دادن به فرهنگ غربی و غالب کردن آن بر فضای شهرستان است. این در حالیست که ضرورت وجود چنین مکان هایی آن هم با امکانات تخصصی و متمرکز در یک نقطه، برای پاسخگویی به تمامی نیازهای سالمندان به دلایل متقنی که ذکر خواهد شد، به خوبی احساس می شود.


نیم نگاهی به آینده نشان می دهد که جمعیت جوان کشور ما به زودی رو به میانسالی و سالمندی خواهد گذاشت و از آنجا که سالمندان نیازهای متعددی دارند که پاسخگویی به همه آنها در زندگی های امروزی امکانپذیر نیست لازم است تدابیری اندیشیده گردد که نیازهای این قشر از جامعه در عین تکریم شخصیت شان، به بهترین شکل ممکن مرتفع گردد. علاوه بر رشد جمعیت میانسالان و سالمندان در سال های آتی تغییرات فرهنگی نیز مزید بر علت شده تا ضرورت وجود چنین مکان هایی برای نگهداری و مراقبت از سالمندان بیش از پیش روشن گردد که ترویج زندگی آپارتمان نشینی از جمله آنهاست. تغییرات فرهنگی و همچنین کمبود زمین و گرانی مسکن خانواده ها را به سمت زندگی آپارتمانی سوق داده و بدیهی است که زندگی مشترک سالمندان با روحیات حساس و نیازهای خاص خود در کنار کودکان امروزی که ادعاها و توقعات جورواجورشان گوش فلک را کر می کند آن هم در فضایی محدود بسیار مشکل ساز خواهد بود. از طرفی دیگر اشتغال زن و مرد در بیرون از خانه به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده، فرصت نگهداری از سالمندان را که بعضا به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند، سلب می کند. بدیهی است که در چنین شرایطی هم نشینی با گروه همسالان که به گفته روان شناسان از جمله عوامل تامین کننده سلامت روان است، برای سالمندان بهترین راه حل خواهد بود البته به شرطی که مکان مورد نظر از استانداردهای لازم برخوردار باشد.


گذشته از همه اینها ترافیک رو به رشد در شهر پر جمعیت و مهاجر پذیر ما تبدیل به یکی از معضلات شهری شده و قطعا تجمیع همه امکانات مورد نیاز یک گروه در نقطه ای خاص علاوه بر تسهیل در رفت و آمد و کاهش ترافیک از افزایش آلودگی هوا نیز جلوگیری می کند.


علاوه بر دلایل فوق که بر وجود چنین مکان هایی در خمینی شهر صحه می گذارد، دلایل دیگری از قبیل رونق گردشگری در شهر به دلیل احداث این مکان در کنار بام سبز، تغییر نگاه منفی به سرمایه گذاری در شهر به دلیل اجرای طرح های نوآورانه در این سرای سالمندان و همچنین استفاده از این مکان برای برگزاری جنگ ها و دیگر برنامه های فرهنگی گفته های ما را در این زمینه تایید می کند.