لطفا «نقره داغ» کنید

ارسال در سایرعناوین

و نهایتا مخاطب پیام را هم بگیرد، اهداف مورد نظر حاصل نمی شود و لازم است همزمان با اقدام فرهنگی اقدامات دیگری نیز صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. 

به عنوان مثال سالهاست شهر ما با معضلی به نام ترقه زنی روبروست که در نیمه های شب آسایش شهروندان را به هم زده و خساراتی به زیبایی شهر و مال و جان مردم وارد می کند. اصحاب فرهنگ و رسانه های شهر به ویژه فرصت و فرصت آنلاین و همچنین اهالی تئاتر، عکاسان، کاریکاتوریست ها، شاعران و... قباحت موضوع را طرح کرده اند اما علی رغم اینکه آموزه های شرعی نیز مغایر این رفتار هاست این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.


به نظر می رسد علت عدم تاثیرگذاری عمیق اقدامات فرهنگی در این مورد در طول سال های اخیر را باید در عوامل زیر جستجو کرد:


1- نبودن سیاست واحد مدیریت شهری در برخورد با معضل

2- عدم ثبات سیاست های اتخاذ شده

3- فقدان حمایت های قانونی و نقره داغ نشدن خاطیان

 

1- نبودن سیاست واحد مدیریت شهری:
به عنوان مثال اداره جهاد کشاورزی یک منطقه را به عنوان منطقه کشاورزی معرفی می کند ولی همزمان اداره گاز کوچه های آن را گازرسانی می کند که می تواند مقدمات ساخت و ساز در این منطقه را فراهم آورد. لذا لازم است برای حل معضلاتی که همه جانبه هستند، همه جانبه هم وارد عمل شد یعنی مدیریت واحد شهری به کار برد و تصمیم کارشناسی شده ای اتخاذ کرد که همه به آن پایبند باشند.


2- عدم ثبات در سیاست های اتخاذ شده:
در مقاطع مختلف مدیران بنا به مقتضیات زمان، تصمیمی برای مقابله با معضلی می گیرند که گاه اثرات خوبی هم دارد ولی پس از مدتی با تغییر مدیریت یا تحت فشارهای خارجی آن قانون تعلیق می شود و معضل اینبار به شکل بدتری رخ می نماید مثلا در یک مقطع برای جلوگیری از مزاحمت کاروان های عروسی، چاپ کارت عروسی فقط با هماهنگی نیروی انتظامی و گرفتن تعهد از خانواده عروس و داماد ممکن بود و همین سبب شده بود میزان مزاحمت ها به شدت کاهش یابد ولی مدتی بعد این رویه متوقف شد و در عوض ترقه زنی ها و مزاحمت کاروان های عروسی در نیمه های شب افزایش یافت.


3-فقدان حمایت های قانونی:
درست است که کار فرهنگی در راس است اما در همه جای دنیا پس از اطلاع رسانی به جامعه و توجیه مردم اگر کسی خلاف عمل کرد مسوول عواقب آن خواهد بود و جرایم مالی و زندان شامل حال او می شود. اینگونه نیست که کسی به اموال عمومی مثل فضای سبز، تابلوها و درب و دیوار خسارت برساند و آب از آب تکان نخورد بلکه باید خسارات وارده را جبران کند و جریمه هم بشود به ویژه دریک جامعه اسلامی که خسارت به اموال عمومی خسارت به بیت المال و حق الناس به حساب می آید.


مطالعات علمی نشان می دهد که پشتیبانی و حمایت مراجع قانونی و انتظامی مثل پلیس درجلوگیری وکاهش آسیب و معضل و بهبودی و تغییر رویه خاطیان نقش اساسی دارد و در غیر این صورت متخلفین به کار خود ادامه خواهند داد و دیگرانی نیز جرات انجام آن را می یابند پس کار فرهنگی همراه با نقره داغ کردن و اعمال مجازات ها پاسخ موثر می دهد.