شانس یا برنامه ریزی؟

ارسال در سایرعناوین

zare-bin1گاه و بیگاه از گوشه و کنار اخباری از موفقیت های فرزندان شهرستان خمینی شهر مانند خبرهای اخیر در شعر و کتاب و ورزش و کنکور و رسانه منتشر می شود.

این موفقیت ها از کنکور تا جشنواره های مختلف ادبی و هنری و ورزشی و روزنامه نگاری و وبلاگ نویسی و امورخیریه و کارآفرینی و مدیریت را در بر می گیرد و بی شک اگر در زمینه ای دیگر هم ملاک های سنجش وجود داشته باشد چهره های دیگری شناخته خواهند شد و البته حافظه تاریخی این مردم هم مثلاً در دفاع مقدس چهره هایی پرفروغ را به خاطر می آورد.

 

اما ظهور و بروز چنین افرادی در صحنه های مختلف ناشی از چه عواملی است؟ شانسی و تصادفی است یا فردی و یا ناشی از برنامه ریزی؟  شناخت دقیق عوامل مؤثر در درخشش افراد در صحنه ها و عرصه های مختلف از این لحاظ مهم است که شناسایی و استخراج آنها می تواند موفقیت ها را دائمی و قابل پیش بینی کند. مطلب پیش رو هم با این ضرورت نگارش یافته است.

 

در یک نگاه اجمالی چندین عامل در موفقیت ها طرح می شود که به آن می پردازیم:

1- شانسی و تصادفی: بروز برخی پدیده ها را عده ای به شانس و تصادف ارتباط می دهند. منظور از شانس مواردی است که با محاسبات و دانسته ها و دانش فرد قابل ارزیابی و دلیل یابی نیستند و لذا آن را به شانس مرتبط می دانند. اگر دقیق نگاه کنیم می بینیم هر پدیده ای علتی دارد ولی ممکن است دانش ما و حتی دانش فعلی بشر آن را نشناسد پس در ردیف موارد شانسی قرار می گیرد. اما چون علل ناشناخته می ماند پس قابل تکرار نبوده و تکیه به آن از عقل و منطق به دور بوده و تنها فرصت سوز خواهد بود.

 

2- فردي: خود فرد قطعاً در کسب موفقیت مؤثر است چون باید استعداد لازم را داشته باشد و سپس دانش و مهارتهای لازم را کسب کند و علاقه و پشتکار به ویژه پشتکار نیز چاشنی راهش باشد اما با این همه قاعدتاً فرد به تنهایی لااقل براي همیشه نمی تواند تمامی موانع را به ویژه در صحنه های حرفه ای پشت سر بگذارد و به عواملی حمایتی مادی و معنوی و علمی نیازمند است که باید آن را خانواده، محیط، مدیریت ها و سیاست ها فراهم کنند. اگر موفقيت به تلاش های فردی منحصر شود فقط باید انتظار درخشش گاه و بیگاه از فردی در گوشه ای را داشت و عمده استعدادها رشد و تعالی لازم را نخواهند داشت و هدر خواهند رفت و اصطلاحاً حرام می شوند.

 

3- برنامه و متولی: تنها عامل قابل اتکاء که می تواند خروجی مناسب و حساب شده ای داشته باشد برنامه و متولی است. یعنی اینکه برای هر کاری افرادی چه دولتی، چه بخش خصوصی و چه سازمانهای مردم نهاد وجود داشته باشند که هدف خاصی را با برنامه مشخص و تخصص های لازم دنبال کنند تا از این طریق استعدادهای مناسب شناخته شده و مهارتهای لازم را کسب کند و پرورش یابد و طبق برنامه در رقابت ها هم شرکت نماید.

 

مثالهایی می توان در اثبات ادعای فوق از جامعه خودمان آورد. مثلاً موفقت اخیر شاعران جوان شهرستان در جشنواره های استانی و کشوری را علاوه بر وجود استعداد لازم می توان در تاریخچه فعالیت های انجمن ها و  برنامه ها و کنگره های شعر طی بیست، سی سال اخیر در شهر دانست که اینها دست پرورده آن شرایط هستند. و یا ریشه موفقیت های تعدادی از جوانان برومند در میادین و تیمهای استانی و کشوری و ملی در زمینه های هندبال، بسکتبال، اسکیت، ورزشهای رزمی آقایان و بانوان را می توان در برنامه های زیربنایی و کوششهای مربیان و هیأت های کاربلد یافت. و حتی برخی طرح های عمرانی در سطح شهرستان هم ریشه در استفاده از برخی استعدادها و علایق توسط مدیران وقت دارد که نمونه آن چشمه لادر است. و نیز موارد دیگر در زمینه های ادبی، هنری، ورزشی، کارآفرینی، علمی و غیره که نگارنده حضور ذهنی ندارد و شما خواننده فهیم می توانید یاری نمایید.

 

وظیفه مسؤولین و مدیران

به نظر می رسد مواردی که استعداد در آنها در شهر وجود دارد باید شناخته شود و در مواردی که مؤسسه ای، باشگاهی، گروهی در مورد آن فعالیت می کنند تقویت و حمایت شود و لااقل مزاحمتی برای آنها فراهم نشود و به آنها میدان بدهند و در مواردی که متولی وجود ندارد برای آن متولی مشخص و حمایت لازم را به عمل آورد و در مواردی که افرادی موفقیتی به دست می آورند، حداقل از طریق روابط عمومی با چاپ یک تشکر خشک و خالی در رسانه های شهر مثل فرصت، فرصت آنلاین و یا یک بنر از آنها قدردانی کرد.

 

چکیده:

  • در شهرستان خمینی شهر به عنوان یک شهر متراکم، پرجمعیت و خود جوش و فعال و غیرتمند استعدادهای زیادی در زمینه های مختلف هنری، ادبی، ورزشی، کارآفرینی، علمی و غیره وجود دارد.
  • برای رشد و شکوفایی این استعدادها از بین بخش های دولتی، خصوصی و مردم نهاد برای هر مورد یک متولی لازم است که با برنامه و تخصص اقدام نماید.
  • لازم است مسؤلین و مدیران شهر از نهادهای که برای هر حوزه وجود دارد و یا به وجود می آید حمایت کنند و کمبودها را برطرف نمایند.
  • مسؤولین و مدیران شهری به جاست از افرادی که در سطح استان و کشور برای شهر افتخار آفرینی می کنند قدردانی حتی به شکل چاپ یک آگهی و زدن بنر به عمل آورند.