تاکنون چند انسان متولد شده اند؟

ارسال در سایرعناوین

statisticsامید به زندگی یعنی اینکه یک انسان برای خود در چه حدود عمر در جامعه ای که زندگی می کند باید انتظار داشته باشد.

این را از محاسبه متوسط عمر افراد در یک جامعه می توان به دست آورد و خود شاخصی است که با آن آدمی می تواند خیلی از چیزها را بفهمد، مثلاً اینکه وضعیت بهداشت و درمان در چه حدی است، برنامه های کنترل بهداشتی مثل واکسیناسیون، مراقبت های مراحل خاص مبارزه با آلوده کننده های میکروبی و غیره و تغذیه درست مردم در چه حالی است؟ عادات و سبک زندگی مردم در جامعه و نیز کل کشور چگونه است، حتی وضع اقتصاری مردم و سهم آورده دولت و مردم در سبد خانواده در این مورد چقدر است و حتی مزان حوادث و اتفاقات و آنچه در طول عمر و سلامت یک جامعه نقش دارند.

پس امید به زندگی خود یک شاخص است که البته برای پی بردن به اوضاع و احوال یک جامعه شخص های متععدی وجود دارد که معمولاً اعداد و ارقامی هستندکه با متوسط های جهانی مقایسه می شوند و بر اساس هر شاخص کشورها ردیف می شوند، درست مثل رده بندی که در فوتبال انجام می گیرد بنابر این با دانستن این شاخص ها و یافتن رتبه کشور و جامعه در ان می توان حال و روز جامعه خود را فهمید و درجهت بهبود آنها تلاش کرد، یکی از این شاخص ها امید به زندگی یا عمر متوسط است که از زبان آمار به آن می پردازیم.

میانگین عمر متوسط جهان یا امید به زندگی جهان: حدود 63 سال

  • کشورهای صدرنشین جدول:

ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سوئیس، استرالیا که متوسط آنها حدود 83 سال است (22 درصد بالاتر از متوسط جهان)

  • کشورهای پایین جدول: سوازیلند، موزامبیک، زیمبابوه، سیرالئون و لسوتو که متوسط عمر در آن 42 سال یعنی 38 درصد کمتر از متوسط جهان است.
  • ایران: برای زنان 6/72 سال و برای مردان 4/69 سال و کل 71 سال است.
  • رتبه ایران: در بین 195 کشور جهان رتبه ایران 109 می باشد. که 5/5 درصد بالای میانگین جهانی است.
  • زنان به طور متوسط 5/4 سال بیشتر از مردان عمر می کنند.
  • بد نیست بدانیم متوسط سرانه تقاضای بیمه عمر در جهان 92 برابر ایران است یعنی اینکه ایرانیها اهمیتی به بیمه کردن خود بابت عمر نمی دهند.

مقایسه: متوسط عمر زنان در برخی کشورها حدود 30 تا 40 سال و در ژاپن حدود 88 سال است.

عوامل افزایش دهنده متوسط عمر

ورزش به میزان 15 دقیقه در روز 3 سال متوسط عمر را افزایش می دهد.

تغذیه مناسب، معنویت و دوری از استرس از عوامل دیگر افزایش دهنده متوسط عمر هستند، اما چقدر؟

عوامل کاهش دهنده امید به زندگی

بی تحرکی، استرس، برداشتن تخمدانها، تماشای زیاد تلویزیون و بی تحرکی، تغذیه نامناسب و کم خوابی از عوامل کاهش دهنده عمر متوسط انسانها شناخته شده است و آمار و ارقامی هم برای آنها ذکر شده است مثلاً اعتیاد به تماشای تلویزیون به میزان 6 ساعت در روز سبب کاهش 5 سال از طول عمر می شود و برداشتن تخمدانها در زنان نیز اثر زیادی در کاهش امید دارد.

تاکنون چند انسان متولد شده اند؟

بر اساس یک سری از محاسبات و ادعاها تاکنون 57 میلیارد نفر پا به این کره خاکی نهاده اند که در حال حاضر 12 درصد آنها ردحال نفس کشیدن هستند.