نقش رسانه در پیشرفت و توسعه

ارسال در سایرعناوین

maghaleبه گفته مولانا، در جهان یک فضیلت وجود دارد و آن آگاهی و تنها یک گناه و آن هم جهل است و یا به گفته شریعتی فقر در یک اجتماع تنها گرسنگی و عریانی نیست بلکه تیغه های ماشین بازیافتیست که روزنامه های ناخوانده برگشتی را خرد می کند.

در این راستا رسانه همگانی می تواند ابزار کاری در راه پیشرفت های فرهنگی و ضروری جامعه باشد. رسانه همگانی خود فرآیندی ضروری است برای پدید آوردن بینش و داوری در خواسته ها و فراهم آوردن ابزار کارهای رشد اجتماعی که خود موجب اعتلای منزلت و خودباوری بشر خواهد شد.

زیر بنای بیشتر سازندگی های اجتماعی ایجاد زمینه های رشد فرهنگی جامعه است. بنابر این دست اندرکاران شهر از جمله برگزیدگان مردم بایستی هر چه بیشتر در ارتقاء رشد فرهنگ جامعه کوشا باشند. با رشد فرهنگی، مردم در مقام آن قرار می گیرند تا بهتر در راه برداشتن موانع بازدارند رشد اجتماعی داوری کنند. دیدگاه های خیر و نیک اندیشی مردم در امور اجتماعی شهر زمانی رشد می یابد که دسترسی به اظهار نظرهای گوناگون ارباب تشخیص مصلحت امکان پذیر باشد. برای دسترسی به نظرهای گوناگون اولیای امر، رسانه گروهی ضرور و اجتناب ناپذیر است.

بنابراین هر فرد مردم دوستی که خواهان رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، مورد ستایش است و می تواند کوتاه و یا دراز مدت باری که در اثر نقصان های سالهای خمودگی و خاموشی عقل گرایی جامعه به جای مانده را مرتفع کند. من به عنوان یک شهروند ساده و آرزومند به خرد همگانی دست هر فردی که در راه روشنایی نقاط تاریک فرهنگی شهر ما قدم بردارد را می بوسم و به عملکرد او ارج می نهم.

شاید تاکنون در میان اربابان تشخیص مصلحت شهر ما، خمینی شهر، بیشتر تغییرات فیزیکی و ظاهری مورد نظر بوده است. ولی ما بر این باوریم که تغییرات فیزیکی در شهر ما نمی تواند جایگزین نقاط ضعف فرهنگی شود، که سالها جامعه خمینی شهر را همراهی کرده اند.

خوشبختانه با مطالعه آخرین شماره خبرنامه اجتماعی «فرصت» بیشتر با دیدگاه های شورای منتخب شهر از جمله آقای صهری و نقطه نظرهای شهردار قبلی شهر آقای پورکاظم آشنا شدم.

با در نظر گرفتن بینش و افق دید این اولیا، امکان آگاهی و شاید اظهار نظر ما برای دگرگونیهای بنیادی اجتماعی، اقتصادی در جامعه فراهم آمده است.

در بستر نوآوریها با اعتقاد به دگرگونیهای بنیادی در فرهنگ شهر می توان امیدوار بود که شهر در انتظار جهش های فرهنگی- اقتصادی نوینی باشد.

همانطوری که در بیشتر اظهار نظرهای مسؤولین دیده می شود، تعامل و تفاهم دست اندکاران جامعه با یکدیگر، یکی از پایه های درمان پذیری دردها و مشکلات یک شهر را شامل می شود. امروز نقش وسایل ارتباط جمعی در شدت بخشیدن یا راکد کردن رشد ملی و ساختارهای زیربنایی آن یعنی اقتصاد و در این رابطه کم کردن معضلات اجتماعی و پیشبرد رشد فرهنگی بر هیچکس پوشیده نیست. اگر دست اندرکاران شهر ما چشم اندازهای رهبر فرزانه انقلاب را در رابطه جهاد اقتصادی مد نظر داشته باشند، خود موجب فراهم آوردن ساختارهای زیربنایی رشد در جامعه خواهد شد. با این منظر برای عملی کردن این امر بایستی در بستر جامعه پیش فرضهای لازم را فراهم آورد و یکی از اساسی ترین پیش فرضهای بایسته می تواند آمادگی افکار عمومی در این راه باشد که باز وسایل ارتباط جمعی و در شهر ما بولتن خبری فرصت می تواند نقش خود را با در نظر گرفتن هماهنگی اولیای امور و تعامل و یکدلی و با در نظر گیری افقهای باز و دوری از برخوردهای محلی و کوته نظری های فردی یا به معنای دیگر اصل قرارگرفتن رشد اجتماعی ایفا نماید.

با رشد فرهنگی و خرد همگانی می توان امیدوار بود که به عوامل ترمز کننده رشد اجتماعی و بیماری های بازدارنده شکوفایی اقتصادی خود فائق آییم برای گشایش این مهم، انتخاب انسانهایی با دید باز و تحلیل گر می تواند بسیاری از مشکلات که موجب آسیب پذیری رشد فرهنگی و اقتصادی ما شده را از پیش پا بردارد.

با توجه به نقطه نظرها و گفتمانهایی که در نوشتارهای فرصت آورده شده عوامل بازدارنده رشد اجتماعی شهر ما بیشتر در مشکلات اقتصادی شهر دیده می شود. بنابراین برای فراهم آوردن بسترهای رشد اجتماعی و بر طرف کردن کمبودهای اقتصادی می توان امیدوار بود که بتوانیم سنگلاخهای رشد جامعه را هموار سازیم و دیدگاههای کارشناسان برای بهینه سازی رشد اقتصادی و عوامل بازدارنده آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا بتوانیم شهرمان را با تعامل دست اندرکاران به جایگاه بایسته و منزلت اجتماعی شایسته ارتقاء بخشیم.