چه كسي خبر واقعه خميني شهر را به رسانه ها كشاند؟

ارسال در سایرعناوین

 

rooznameفرصت آنلاين: در روزهاي اخير خبرهاي تأسف آوري از تجاوز گروهي به زنان در برخي شهرهاي كشور از جمله كاشمر و يكي از شهرهاي گلستان و يزد در رسانه ها منتشر گريده است.

 

اما پوشش رسانه اي هيچ كدام از اين وقايع كه برخي از آنها به مراتب تكان دهنده است مانند تجاوز گروهي 10 تا 20 نفر به يك زن در يك روستاي شهر كاشمر به اندازه واقعه خميني شهر رسانه اي نشد.

در اينكه جنايت رخ داده شده بسيار تأسف آور، وحشتناك و تكان دهنده بود و اينكه جانيان اين جنايت بايد به اشد مجازات برسند ترديدي نيست اما كشيده شده خبر به رسانه هاي عمومي كشور و حتي خارج از كشور و نوع خبررساني رسانه ها درباره اين موضوع، وجهه شهرستان را به شدت تخريب كرد.

اينك و با فرونشستن گرد و غبارهاي اوليه، بد نيست به اين سئوال بپردازيم كه چه كسي اين واقعه را در داخل رسانه اي كرد؟ و چه كسي آن را به رسانه هاي فارسي زبان خارج از كشور كشاند؟

در داخل، رسانه اي شدن موضوع جنايت خميني شهر با انتقاد گسترده مسئولان انتظامي و قضايي روبرو گرديد.

از جمله سردار كرمي فرمانده انتظامي استان با بيان اينكه پلیس در آستانه دستگيري کلیه مجرمین این حادثه بود افزود: "اما متاسفانه اظهارنظرهاي غيركارشناسي و برانگيخته شدن خشم مردم براي برخورد با متجاوزان، سرنخهاي پليس را از بین برد و كار دستگيري آنها را سخت تر نمود. کرمی با اظهار نارضایتی از این اظهار نظرهای بیجا، گفت: برخی از اظهار نظرها مجرمان را هوشیار کرد و کار دستگیری را برای نیروی انتظامی سخت تر نمود ".

دادستان عمومي و انقلاب شهرستان هم هفته گذشته بدون نام بردن از فرد خاصي گفت: " این حق خمینی شهر نبود که عده ای با مقاصد شوم شخصی این ماجرا را رسانه ای کنند. این حق خمینی شهر نبود با این همه شهید و جانباز و آزاده با این همه عالم که حسینیه ایران است و مزین است به نام امام که نامش لکه دار بشود چرا این موضوع باید رسانه ای بشود و به BBC و رادیو فردا برسد و نه تنها دردی دوا نکند بلکه باعث فرار متهمین بشود؟ وی در ادامه گفت: اگر این موضوع رسانه ای نشده بود ما زودتر از این ها متهمین را دستگیر کرده بودیم".

ديگر مسئولان شهرستان هم از رسانه اي شدن ماجرا انتقاد كرده بودند.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شوراي اسلامي سه شنبه 24 خردادماه در نطق ميان دستور 5 دقيقه اي خود ، با اشاره به حادثه رخ داده در یكی از باغ‌های اطراف خمینی‌شهر و جریحه‌دار شدن احساسات مردم شهرستانبه اظهارنظر پیرامون واقعه اخیر پرداخت. سیدمحمدجواد ابطحی گفت: " متاسفم كه در ماه رجب ماه توبه و استغفار، رسانه‌ها و مطبوعات به طور گسترده و بی‌سابقه حادثه زشت و اتفاق شنیع ·ورود به حریم یكی از باغات خمینی‌شهر و انجام آدم‌ربایی و تجاوز به نوامیس را در صدر اخبار قرار داده‌اند، به گونه‌ای ·كه قلوب جریحه‌دار مردم متدین این شهرستان به مانند پاشیدن نمك بر زخم بیشتر جریحه‌دار شده است. "

وي ادامه داد: " این فاجعه وحشتناك در شهرها و مكان‌های دیگر هم ممكن است اتفاق افتاده باشد یا بیفتد. لذا معتقدم رسانه‌ای كردن آن ممكن است قبح عمل را از بین ببرد یا فرصت را برای اختفا و متواری شدن مجرمان فراهم كند."

در همان روزهاي ابتدايي واقعه، خبرنگاران فرصت به دنبال دريافت خبرهايي از ماجرا بودند اما مسئولان شهرستان اعلام داشتند كه بر اساس مصوبه شوراي تأمين، اطلاع رساني درباره واقعه با فرمانده انتظامي خميني شهر است.

اين وضعيت سكوت در كنار موج شايعات درگوشي در بين مردم شهرستان و بعضاً اصفهان ادامه داشت تا روز 16 خرداد ماه يعني تقريباً دو هفته از وقوع جنايت. تا اين روز، درباره واقعه جلسات زيادي برگزار شده بود و استاندار اصفهان هم نمايندگاني براي بررسي موضوع مقرر كرده بود. در اين روز بود كه خبرگزاري ايمنا در خبري به نقل از نماينده خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي به انعكاس ماجرا پرداخت. ايمنا نوشت: " نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس شوراي اسلامي در تشريح حادثه ناگوار شب جمعه ششم خرداد در خميني‌شهر گفت: با توجه به استمرار اينگونه جنايات در شهرستان‌هاي خميني‌شهر و فلاورجان قوه‌قضائيه بايد در برخورد با متجاوزان به نواميس، سريع و صريح باشد. ‌وي با بيان اينكه متأسفانه اتفاق ناگواري كه در خميني‌شهر رخ داد اوضاع اين شهر را ملتهب و آرامش رواني مردم را مختل كرده است، افزود: گروهي از اشرار، اراذل و اوباش شب جمعه مصادف با ششم خرداد با حضور در باغي در خميني‌شهر مشغول فسق و فجور بودند و با بستن دست و پاي نواميس مردم، اعمال منافي عفت انجام دادند كه افكار عمومي شهر را به شدت جريحه‌دار كرد. نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بيش از ده نفر در اين جنايت شركت داشته‌اند، بيان كرد: تعداد چهار نفر از آنها دستگير شدند و بقيه فراري بوده و خود را مخفي كرده‌اند. ابطحي افزود: اين چندمين باري است كه چنين فجايعي در شهرستان‌هاي خميني‌شهر و فلاورجان رخ مي‌دهد و اين موضوع موجب ايجاد فضاي رعب و وحشت در منطقه شده است.

وي با بيان اينكه قوه قضائيه بايد با اعزام گروهي، مجازات اين افراد شرور و متجاوز به نواميس مردم را مشخص كند، افزود: رسيدگي قاطع قوه قضائيه مي‌تواند التيام بخش اين درد عظيم وارد شده بر مردم منطقه باشد."

اين خبر ماجراي خميني شهر را بطور رسمي وارد رسانه هاي عمومي كرد و نقطه آغاز ماجرا شد و به اصطلاح رسانه اي، بمب خبري منفجر گرديد و سيلي به راه انداخت كه ديگر قابل كنترل نيست. مصاحبه نماينده و اظهارات وي، با انتقاد برخي مسئولان شهرستاني هم روبرو شد كه در گفتگو با خبرنگاران فرصت اين اقدام را بر خلاف مصوبات جلسات مي دانستند اگر چه برخي ديگر مي گفتند مصوبه شوراي تأمين به اطلاع نماينده نرسيده بود.

دو روز بعد در روز 18 خردادماه، خبرگزاري ها از قول معاون سياسي امنيتي استاندار در مورد حادثه اتفاق افتاده در خميني شهر اصفهان و تدابير امنيتي استان نوشتند: " پس از گزارش چنين حادثه ناگواري در خميني شهر اصفهان، جلسه شوراي تامين استان براي رسيدگي اين پرونده تشكيل شد. وي با بيان اينكه اين موضوع بسيار نگران كننده براي استان بود، افزود: تمهيدات و پيگيري سريعا از طريق بسيج نيروها صورت گرفت. معاون سياسي امنيتي استاندار با تاكيد بر اينكه از دلايل بروز اين حادثه در كنار خباثت افراد شرور بي مبالاتي شركت كنندگان در مهماني و نبود ساماندهي مناسب در باغات اين شهرستان بوده است افزود: مردم خميني شهر مردم مذهبي هستند و بروز چنين اتفاقي تا كنون در خميني شهر سابقه نداشته است. "

در همين روز، نماينده بار ديگر به ميدان آمد. خبرگزاري مهر در روز 18 خردادماه خبري مخابره كرد كه در آن از قول نماينده خميني شهر در مجلس آمده بود: "خانواده‌ای به یکی از باغهای اطراف خمینی شهر آمده و بدون آنکه موازین شرعی و عرفی را رعایت کنند اقدام به برگزاری یک میهمانی مختلط کردند که تعدادی از اراذل و اوباش این منطقه نیز از این موضوع مطلع و با هماهنگی با دیگر دوستانشان ضمن ورود غیرمجاز به داخل باغ زنان و دختران این خانواده را مورد اذیت و آزار جنسی قرار دادند."

اما سئوال بعدي آنست كه چه كسي ماجرا را در اين ابعاد به رسانه هاي خارجي كشاند تا بي بي سي فارسي و voa و ... دهها خبر و مقاله و ميزگرد و ... پيرامون واقعه خميني شهر ترتيب دهند و توجه و تمركز آنها به اين واقعه جلب شود؟

برخي خبرها حاكي است يك روزنامه نگار اصفهاني به نام ف – ص در انتقال خبر و نيز هماهنگي با رسانه هاي اصطلاحاً آنور آبي نقش ويژه اي داشته است. اين فرد اصالتاً خميني شهري است و فرزند يكي از روزنامه نگاران مشهور است.

اين فرد در هفته گذشته براي مدت چند روز بازداشت شده بود.