حقابه تاریخی باغات کوشک تامین شود

ارسال در سایرعناوین

نایب رییس شورای اسلامی شهر کوشک گفت: باغات این شهر بزرگترین ظرفیت سرمایه گذاری برای جذب گردشگر است، همچنین این باغات حکم ریه‌های تنفسی اصفهان را دارد به شرط آنکه حقابه تاریخی آن همانند دوران‌های گذشته تامین شود.
به گزارش فرصت آنلاین علی مهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: این شهر دارای باغات زیادی است که به "باغ شهر کوشک" نیز معروف است و حقابه تاریخی آن در تقسیم نامه زاینده رود یا همان طومار شیخ بهایی به نام بخشی از "بلوک ماربین" ذکر شده است و در مسیر جاده نجف آباد اصفهان قرار دارد.
وی افزود: کوشک تا قبل از ایجاد کانال‌های بتونی آبیاری دارای دو مادی به نام‌های "دیمیتیان" و "کوشک" و پنج رشته قنات بود البته وسعت باغات آن حدود یک هزار و 200 هکتار است و باغداری بیش از زراعت در آن رواج داشته و دارد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کوشک با بیان اینکه کوشک زیر مجموعه شهرستان خمینی شهر است، افزود: از نظر جمعیتی با تعداد 14 هزار نفر کوشک سومین شهر در این شهرستان تلقی می‌شود.
مهرابی تصریح کرد: البته شغل اصلی مردم شهر کشاورزی و دامداری است که خشکسالی‌های اخیر تاثیر منفی برآن گذاشته، البته مشاغل کارگاهی گوناگونی نیز در اطراف جاده نجف آباد- اصفهان وجود دارد، اما فعالیت و حضور نیروی کار در آن زیاد چشمگیر نیست.
وی خاطر نشان کرد: باغات کوشک بهترین موقیعت برای جذب گردشگران است، زیرا می‌توان باغ تالارها و رستوران‌های خوبی در این منطقه گسترش داد، البته نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که خشکسالی، درختان گلابی و هلو کوشک را از بین برد و در حال حاضر عمق برخی از چاه‌ها حدود 150 متر نیز افزایش یافته که آبیاری با چنین آب‌هایی آسیب‌های جدی به درختان وارد کرده است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر کوشک، اظهار کرد: در این شهر مسجد جامع قدیمی از دوران صفوی وجود داشت که متاسفانه این مسجد در سال‌های قبل تخریب و نوسازی شد، ولی دو حمام قدیمی با قدمت چند صد ساله نیز وجود دارد و هنوز از آن استفاده می‌شود که با حفظ معماری قابلیت تبدیل به موزه تاریخی شهر را دارد .
مهرابی، تصریح کرد: قرار است سه کیلومتر از دو طرف جاده اصفهان نجف آباد با همکاری مسئولان استان جهت ایجاد واحدهای تجاری اختصاص یابد، همچنین حدود شش کیلومتر از زمین‌های خمینی شهر، دُرچه و روستای قلعه امیریه که در اطراف این جاده است و تا سه راهی آتشگاه یا همان سه راه دُرچه امتداد دارد نیز داخل این طرح تجاری سازی قرار می‌گیرد تا درآمد بیشتری برای این مناطق شهرستان کسب شود.
وی افزود: با توجه به بافت قدیمی شهر کوشک عمده فعالیت شهرداری صرف آزادسازی و توسعه معابر می‌شود که هزینه زیادی به خود اختصاص می‌دهد از طرفی با توجه به وضعیت مالی شهروندان این کار به کندی پیش می‌رود که در صورت کمک مالی از طرف مسئولان استان این کار سرعت بیشتری خواهد گرفت.
سخنگوی شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: احداث فروشگاه بزرگ کوثر در ورودی شهر کوشک از طرح‌های جذب سرمایه بخش خصوصی است، همچنین مرکز بازار فروش میوه با وسعت یک هزار متر مربع و تعداد 25 غرفه از دیگر پروژه‌های مهم اجرا شده است.
مهرابی افزود: یکی از دلایل احداث بازار میوه در کنار جاده ارتباطی اصفهان- نجف آباد، تجمع بیش از حد وانت‌های میوه فروشی در حاشیه بلوار الغدیر و ایجاد مشکلات ترافیکی منجر به حادثه‌های خطرناک و کندی عبور و مرور بود .
وی با یادآوری اینکه باغات کوشک بخشی از ریه‌های تنفسی غرب اصفهان است، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مقامات استانی جهت برقراری مجدد حقابه کشاورزان و صدور مجوز ساختمان در باغات کوشک این توان وجود دارد که مجددا باغ‌های کشاورزی احیا شود تا به دنبال آن پاکسازی هوا نیز اتفاق افتد.