مردم سكه نخرند ، قيمت ها حبابي است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

در حالي كه قيمت جهاني طلا طي روزهاي اخير با رشد لاك پشتي و اندكي همراه بود، اما نرخ سكه طلا در بازار داخلي گوي سبقت را از قيمت هاي جهاني ربود و به شكل حيرت آوري سير صعودي طي كرد.
اين اختلاف قيمت به حدي رسيد كه هر سكه بهار آزادي با اختلاف 40 الي 50 هزار توماني با نرخ جهاني طلا معامله شد.
البته بازار طلا و سكه از روزهاي پاياني سال گذشته همواره با نوسان مواجه بود و در مقاطعي حراج سكه هاي 100 تايي در بانك كارگشايي باعث شد تا قيمت سكه در بازار داخلي به حد تعادل برسد اما در روزهاي اخير هرچه بر حراج سكه افزوده شد قيمت سكه نيز به همان ميزان افزايش يافت.لذا اين مسئله نشان داد كه حراج سكه در حال حاضر نتوانسته مشكل چنداني را از بازار حبابي سكه حل كند.
البته حبابي شدن بازار داخلي سكه در مقطعي به قيمت هاي جهاني مرتبط مي شد اما اينك كارشناسان و مسئولان اقتصادي اذعان دارند كه اين دو موضوع ديگر ربط چنداني به هم ندارند زيرا قيمت جهاني با يك رشد معقول و اندكي مواجه است ولي قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار داخلي با رشد نامعقول همراه است. به طوري كه كشتي آراي رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ديروز گفت: طي چهار هفته گذشته به طور متوسط قيمت جهاني طلا با رشد 4 درصدي همراه بوده و همين درصد رشد در قيمت طلاي داخلي هم اتفاق افتاده؛ بنابراين افزايش قيمت طلا در بازار داخلي مطابق با قيمت جهاني و منطقي است. اما در همين مدت قيمت سكه ها با رشد حدود 12درصدي مواجه شده يعني رشد قيمت سكه ها 8 درصد بيش از رشد قيمت طلا در بازارهاي خارجي و داخلي است. وي تأكيد كرد: رشد 8 درصدي مذكور سكه ها بيش از قيمت منطقي طلا غيرمتعارف و حبابي است.
از سوي ديگر مقابله با بورس بازي در بازار سكه و طلا از مواردي بود كه از سوي بهمني رئيس كل بانك مركزي در هفته هاي اخير اعلام شد اما با گذشت چند روز از اين سخنان وي، هنوز آرامش به بازار سكه برنگشته و همچنان قيمت ها به واسطه سفته بازي در بازار سكه رو به افزايش است.
اين اتفاقات در حالي صورت مي گيرد كه به دستور بانك مركزي حراج انواع قطعه سكه و شمش طلا در بانك كارگشايي صورت مي گيرد اما گزارشها حكايت از جولان دلالان در جلسات حراج اين بانك دارد.
با وجود اينكه قصد بانك مركزي افزايش عرضه سكه به بازار و كاهش رشد حبابي قيمت ها در اين بخش است اما آنچه اين روزها در بانك كارگشايي اتفاق مي افتاد بيانگر بورس بازي در سالن حراج عليرغم هشدارهاي بانك مركزي است.
عرضه شمش و سكه بدون هيچ محدوديتي تنها با ارائه كارت ملي به افراد موجب شده تا دلالان از اين وضعيت سوءاستفاده نموده و با حضور در جلسات حراج و خريد سكه هاي 100 و 200 تايي در انواع مختلف و فروش آن در بازار آزاد سودهاي ميليوني را ظرف كمتر از يك روز به جيب بزنند. همچنين گزارش خبرنگار كيهان از بانك كارگشايي حاكي است كه قيمت هر سكه ربع بهار آزادي در حراج ديروز به 165هزار تومان رسيد كه به نظر مي رسد اين وضعيت عرضه نيز خود به التهاب در بازار قيمتي سكه دامن مي زند و مانع از دستيابي به اهداف حراج سكه در بانك كارگشايي است.
بنابراين به نظر مي رسد مسئولان بانك مركزي بايد در عرضه طلا و سكه از طريق بانك كارگشايي تغيير رويه اي صورت دهند و به جاي اينكه سكه ها را از طريق چوب زدن بفروشند با قيمت واقعي بين مردم از طريق بانك هاي مختلف عرضه كند تا از سوداگري در اين بازار كاسته شود.
همچنين اگر توجهي به خريداران سكه و مقدار عرضه در حراج صورت گيرد شايد همانند بازار سياه دلار اين بازار تهي از وجود دلالان شود. از سوي ديگر در حالي كه برخي مسئولان بازار طلا و جواهر از وجود دست هاي پشت پرده براي بالا بردن قيمت ها در بازار سكه و جلسات حراج بانك كارگشايي خبر مي دهند هنوز اقدامي براي افشاي ماهيت اين افراد و دلايل بالا رفتن قيمت ها صورت نگرفته است.
همچنين به گزارش فارس طبق اعلام يك مقام مسئول و مطلع هرگونه تصميم گيري براي حراج گسترده سكه و شمش منوط به بازگشت رئيس كل بانك مركزي از اجلاس واشنگتن است.
وي ادامه مي دهد: البته دبيركل بانك مركزي اختيار لازم را براي تصميم گيري در اين امر و عرضه شمش هاي 5/12 كيلوگرمي دارد ولي فعلاً تصميمي در اين باره اتخاذ نشده است.
مصنوعات طلا امسال كد مي گيرند
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، در سال 90 طلاجات موجود در كشور داراي شناسه ملي كالا- ايران كد- مي شود.
محمد كشتي آراي گفت: مطابق بررسي هاي انجام شده، طرح شناسنامه ملي كالا و خدمات يا ايران كد در صنف طلا و جواهر قابليت اجرا و پياده سازي دارد و مي تواند از ورود كالاهاي قاچاق به كشور جلوگيري كرده و اطمينان مصرف كنندگان را به دنبال داشته باشد.

قيمت انواع سكه
گزارش ها حاكي است: روز گذشته هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم 475 هزار تومان، طرح جديد(امامي) 450هزار تومان، نيم سكه 229 هزار تومان، ربع سكه 160هزار تومان و سكه يك گرمي 65 هزار تومان معامله شد.
همچنين قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني 1495 دلار قيمت گذاري شد.
از سوي ديگر قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در بازار تهران 40هزار و 400 تومان نرخ گذاري شد.