تمام بیمارستان های كشور تا سال 91 به سیستم بی خطرسازی زباله مجهزمی شوند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران - مدیر دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام بیمارستان های كشور تا پایان سال 91 به سیستم دستگاه بی خطر سازی مجهز می شوند.
' فرهاد پورسخا' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: 860 بیمارستان در سراسر كشور وجود دارد كه 50 درصد آنها به سیستم بی خطرسازی زباله های بیمارستانی مجهزند كه باید تا پایان سال 91 به 100 درصد برسند.

وی اظهارداشت: همچنین 95 درصد بیمارستان های تهران به سیستم بی خطرسازی زباله مجهز شده اند كه در حال راه اندازی هستند و تا پایان سال جاری این رقم به 100 درصد می رسند.

پورسخا ادامه داد: همچنین در این راستا آزمایشگاه های معتمد پیش بینی شده كه بر كار بیمارستان ها و وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی بی خطر سازی زباله های بیمارستانی نظارت كند.

مدیر دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این آزمایشگاهها زباله های بی خطر شده را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهند و زمانی كه بی خطر بودن آنها تایید شد شهرداری می تواند مانند زباله های بی خطر و عادی آنها را دفع كند.

وی درباره نحوه كاركرد آزمایشگاه های معتمد اظهارداشت: به عنوان مثال این آزمایشگاهها هر 20 روز باید زباله های بیمارستانها را كه بی خطر شده اند مورد آزمایش قرار دهند و در صورت تایید بیمارستان مورد نظر گواهی دریافت می كنند.

پورسخا گفت: برای 15 درصد از پسماندهایی كه ویژه هستند و امكان بی خطر سازی آنها وجود ندارد قرار شد در هر استان یك زباله سوز مركزی نصب شود تا این پسماندها سوزانده شوند.

وی افزود: در حال حاضر استان مركزی به این زباله سوز مجهز شده اند و تا چند ماه دیگر در استان اصفهان نیز راه اندازی می شود و سرمایه گذار استان تهران نیز مشخص شده است .

پورسخا با بیان اینكه این تمهیدات در كارگروه پسماند تصویب شده است گفت: در جلسات این كارگروه وزارت كشور ، بهداشت درمان و آموزش پزشكی ، نیرو و جهاد كشاورزی برنامه های خود را در زمینه نوع پسماند ، نحوه بی خطر سازی و بودجه اعلام كردند و كارگروه موارد فوق را تصویب و به دستگاه هایی ذیربط ابلاغ می كند.