شهرداری‌ها با وزارت کشور بیگانه هستند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اختیارات شهرداری در دسترس نیست
خبرگزاری ایمنا: شهردار اصفهان گفت: دوران بعد از شوراها تاكنون شايد هزاران پروژه در شهرها اجرایی شده است و حركات خوبي صورت گرفته، اما در حال حاضر شهرداري‌ها با وزارت كشور بيگانه هستند و بسياري از اختيارات شهرداري در دسترس نيست.

به گزارش ایمنا سيدمرتضي سقائيان‎نژاد با حضور در جلسه هيئت مديره سازمان نظام مهندسي به بحث و تبادل نظر پيرامون مسائل این سازمان و مديريت شهري پرداخت و اظهار داشت: بايد ارتباطات بين سازمان نظام مهندسي ساختمان و شهرداري اصفهان منسجم شود و با تعامل بين اين دو مجموعه مي‎شود در پيشرفت اصفهان تأثيرگذار بود.
وی با اشاره به منحل شدن اتحاديه شهرداري‌ها و انجمن آن در سال ۱۳۵۹ از سوی شوراي انقلاب، اظهار داشت: با توجه به اين‌كه ۷ فصل از قوانين در ارتباط با انجمن شهرداري‌ها در قانون اساسي آمده، اما اين قانون تا سال ۷۸ به اجرا در نيامد ولی شوراهاي شهر در اين سال تشكيل شد.
جايگاه‎هاي براي دفاع از حق و حقوق شوراها و شهرداري در مجلس نيست
شهردار اصفهان به محدود شدن فعاليت‎ها و گستره‎ فعاليت‎هاي شوراي شهر اشاره کرد و افزود: در سال‎هاي مختلف قوانين وضع شده در خصوص شوراي شهر و شهرداري به تضعيف آنها تمام شده و در حال حاضر شوراي شهر محدود به شهرداري است.
وی با اشاره به عدم توجه لازم و كافي مجلس به شوراي شهر و شهرداري‎ها تصریح کرد: در مجلس شناخت كمتري نسبت به شهرداري است و به راحتي مصوبه‎هاي مختلفي صورت مي‎گيرد، متأسفانه در آن هيچ جايگاه‎هاي براي دفاع از حق و حقوق شوراها و شهرداري نيست.
سقائيان‎نژاد یادآور شد: دوران بعد از شوراها تاكنون شايد هزاران پروژه در شهرها اجرایی شده است و حركات خوبي صورت گرفته، اما در حال حاضر شهرداري‌ها با وزارت كشور بيگانه هستند و بسياري از اختيارات شهرداري در دسترس نيست.
بودجه پايدار برای برنامه‎ريزي شهري وجود ندارد
وی اظهار داشت: با تلاش بسياري توانستيم در چند سال اخير كميسيون امور شهري و شوراها را در مجلس شوراي اسلامي نهادينه كنيم تا بتوانيم حرف‎ها و خواسته‎هاي خود را در اين كميسيون مطرح نماييم.
شهردار اصفهان مساله توسعه پايدار و تمركز‎زدايي را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: اين امور مربوط به مسائل محلي است و محور اجراي آن شوراي شهر و شهرداري‌ها محسوب می‌شود كه متأسفانه وظايف شوراها هر روز محدود شده و اين مسائل از دست شهرداري خارج است.
وی با اشاره به مشكلات تنظيمي بودجه در شهرداري، تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر امكان در نظر گرفتن بودجه پايدار برای برنامه‎ريزي شهري وجود ندارد و بخش عمده بودجه براساس فروش تراكم تأمين مي‎شود.
بيش از ۹۵ درصد برنامه‎هاي شهرداري تحقق يافته است
سقائيان‎نژاد هدفمند بودن برنامه‎هاي شهرداري را مهم ارزیابی کرد و گفت: تمام مناطق شهرداري و سازمان‎هاي آن برنامه و هدف ویژه‌ای دارند و در حال حاضر بيش از ۹۵ درصد برنامه‎هاي شهرداري تحقق يافته است.
وی ادامه داد: همكاري و همياري مديران و كارمندان شهرداري با يكديگر رمز موفقيت و انسجام و هماهنگي لازمه اجرايي شدن اهدف و برنامه‎ريزي‌ها است.
شهردار اصفهان افزود: تقويت سرمايه‎هاي اجتماعي يكي از اهداف بلندمدت است كه در حال حاضر به عنوان نمونه با ورود به عرصه‎هاي رسانه‎اي و راه‎اندازي روزنامه اصفهان زيبا، خبرگزاري ايمنا، راديو صداي شهر، سامانه ۱۳۷ و ... توانسته‎ايم به عرصه‎هاي اجتماعي ورود كنيم.
وی با اشاره به اقدامات فرهنگي، اظهار داشت: در مبحث فعاليت‎هاي فرهنگي نيز شهرداري اصفهان گرچه متولي اصلي نیست، اما از پيشگامان اصلي در شهر محسوب مي‎شود.
شهرداری اصفهان رتبه نخست رضایت‌مندی را بین کلان‌شهرها کسب کرد
سقائيان‎نژاد خاطر نشان کرد: با احتساب تمام اين فعاليت‎ها شايد نيازمند قانون‎مند كردن فعاليت شهرداري‌ها‎ باشيم گرچه اين كار صورت گرفته، اما با محدوديت‎هاي بسياري روبه‎رو هستیم.
وی یادآور شد: با تمام اين موارد مركز پژوهش‎هاي مجلس طي بررسي‎هاي خود شهرداري اصفهان را در رتبه نخست رضايت‎مندي در بين كلان شهرها اعلام کرده است.
شهردار اصفهان به تصريح ضرورت ارتباط بين نظام مهندسي ساختمان استان اصفهان و شهرداري اصفهان پرداخت و گفت: این سازمان با بيش از ۱۵ هزار عضو و شهرداري اصفهان هنوز تعامل و انسجام مؤثري را برقرار نكرده‎اند و تا به حال انسجامات اجتماعي شكل نگرفته است.
وی بیان داشت: بايد ارتباطات بين اين دو نهاد منسجم شود و با تعامل بين اين دو مجموعه مي‎شود در پيشرفت اصفهان تأثيرگذار بود.
سقاییان‌نژاد تصریح کرد: تعامل مطلوب سازمان نظام مهندسی و شهرداري اصفهان مي‎تواند در حل بسياري از مشكلات مشترك و كارهاي هم سو تأثيرگذار باشد.