موج بیماران دیفتری در اصفهان مشاهده می شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیشترین مورد دیفتری در استان اصفهان در هفت ماه پایانی هر سال مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا فدایی ظهر چهارشنبه در کنفرانس علمی دیفتری و سیاه سرفه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه هر ساله بر علیه بیماری سیاه ‌سرفه و دیفتری واکسیناسیون انجام می‌گیرد؛ بنابراین در چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیری مبتلایان به این بیماری‌ها بودیم.

وی بیان داشت: از سال 88 تاکنون 21 مورد محتمل بیماری دیفتری در استان اصفهان گزارش شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه شاهد بیماری دیفتری بیشتر در مناطق شهری هستیم، تصریح کرد: این در حالی است که 80 درصد جمعیت استان اصفهان،  شهرنشین هستند که این امر طبیعی است.

وی افزود: با وجودی که پزشکان خانواده ابزار اصلی مراقبت از بیماری‌ها هستند، اما این دسته از پزشکان فرصتی برای آموزش و آشنایی با نظام مراقبت از بیماری‌ها را ندارند .

فدایی ادامه داد: اگر پزشکان خانواده با سیستم مراقبت از بیماری‌ها آشنا شوند، تعداد بیشتری از این بیماری‌ها در مناطق روستای گزارش می‌شود.

وی با بیان اینکه لزوم تجدید واکسیناسیون بیماری دیفتری هر 10 سال یکبار است، اضافه کرد: این مسئله در بیشتر موارد در جامعه فراموش می‌شود، اما برای کنترل بیماری در سطح جامعه ضرروری است.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته 26 مورد مشکوک به سیاه سرفه در استان اصفهان گزارش شده است، گفت: بیشترین موارد مشکوک به این بیماری در کودکان زیر پنج سال مشاهده شده است و این در حالی که در تمام فصول سال با بیماری سیاه سرفه در گیر هستیم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مراقبت‌های سیاه‌سرفه در کشور موردی است، ادامه داد: در سیستم بهداشتی ایران برای تمامی موارد گزارش شده با علائم سیاه سرفه آزمایش‌های مربوطه انجام می شود و نتایج آن به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌شود.

فدایی تاکید کرد: تجربیات سایر کشورها نشان می‌دهد که تضعیف واکسیناسیون به دلایلی مثل دریافت هزینه، سبب افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از سیاه سرفه و دیفتری شده است.

وی بیان داشت: لازم است تعداد افراد تحت پوشش واکسیناسیون را افزایش داده و جامعه پزشکی را برای ارائه گزارش موارد بیماری ترغیب کرد.