آثار سوء نوسانات ارزی اخير بر توليد و اشتغال

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

دوكارآفرين ارشد ايراني در گفتگو با خبرنگار الف، آثار نوسانات ارزي اخير بر سرمايه گذاري، توليد و اشتغال را بسيار بد توصيف كردند.

دکتر قبادی؛ كارآفرين و اقتصاددان ايراني با اشاره به اينكه نوسانات شدید بازار ارز به تولید و اشتغال در كشور لطمه وارد کرده، این سوال را مطرح کرد که دولت اگر توانایي مهار این بحران را داشته است چرا اکنون به این کار مبادرت می ورزد؟

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاكيد كرد این نوسانات با توجه به گفته مسئولین مبنی بر داشتن ارز کافی نمی تواند دلیل و منشاء اقتصادی داشته باشد

دكتر قبادي با ابراز تردید نسبت به برنامه های اعلامی دولت براي يكسان سازي نرخ ارز متذکر شد که کارهایي که باید برای تک نرخی شدن ارز صورت بگیرد انجام نشده است. وی با بیان اینکه که نرخ ارائه شدده توسط بانک مرکزی نمی تواند تداوم داشته باشد، پيش بيني كرد این نوسانات همچنان ادامه خواهد داشت.

اين اقتصاددان درباره آثار تورمي شوك ارزي اخير گفت: دولت با وارد کردن کالاهای ارزان قیمت خارجی سعی در مهار تورم داشته است که این امر خود به صورت مستقیم بر تولید داخلی و نیز اشتغال تاثیر گذاشته است.

دكتر قبادي با انتقاد از محيط نامساعد کسب و کار در ایران در مقایسه با سایر کشورها از به معضل سفارش بعضی از برندهای داخلی به بعضی از کشورها از جمله چین اشاره كرد و آنرا صادرات اشتغال و فرصتهای شغلی برای دیگر کشورها دانست.

سیده فاطمه مقیمی كارآفرين و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نيز درباره تاثير نوسانات اخير در محيط كسب و كار ايران گفت: عدم اطمینان به ثبات بازار باعث شده تولید کننده ها از عرضه تولیدات کنونی خود نيز امتناع کنند چون آنها نگران هستند که نتوانند توليد محصول خود را با قیمت كنوني ادامه دهند.

اين كارآفرين ايراني با اشاره به چگونگی بوجود آمدن تفاوت نرخ ارز دولتی و غیر رسمی آن را معلول عدم کنترل دقیق و مدیریت درست در تیم اقتصادی دولت دانست و با ابراز تردید و نگرانی از وضعیت اقتصادی در سطح جامعه از مسئولان اقتصاد كشور خواست به چند سوال اساسي كارآفرينان ايراني پاسخ دهند:

آیا ارز ۱۲۲۶ تومان نرخ واقعی و مبتني بر عرضه و تقاضا در بازار آزاد است؟
آیا فعالان اقتصادی مي توانند به دلار ۱۲۲۶ توماني دسترسی داشته باشند؟
چه زماني با سازوكار جديد ارز تخصیص داده خواهد شد؟