آژانس جمع آوری نخاله ها در اصفهان راه اندازی شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: آژانس جمع آوری نخاله ها و ضایعات ساختمانی از سوی مدیریت نظارت و کنترل شهرداری اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان در مراسم راه اندازی آژانس جمع آوری نخاله ها و ضایعات ساختمانی گفت: این آژانس با همکاری اتحادیه صنف فروشندگان و توزیع کنندگان مصالح ساختمانی و به منظور پاکیزگی هر چه بهتر محیط شهری و تسهیل در دسترسی شهروندان به امکانات ویژه حمل نخاله های ساختمانی و تفکیک و جداسازی پسماندها راه اندازی شده است.

سامع با اشاره به این که روزانه به طور میانگین دو هزار تن ضایعات ساختمانی از سطح شهر جمع آوری می شود، اذعان داشت: این در حالی است که میزان نخاله های ساختمانی در روز حتی به پنج هزار تن افزایش می یابد .

وی با اشاره به اینکه ضایعات پروژه های شهری با صدور مجوز شهرداری مناطق ۱۴ گانه توسط بخش خصوصی به گردنه زینل و شمال فرودگاه حمل می شود، ادامه داد: اما برای نخاله های پراکنده ساختمانی هیچ روش و ضابطه اجرایی وجود نداشت و ضایعات به صورت غیر مجاز جمع آوری و حمل می شد و منجر به بروز مشکلاتی میشد، در این راستا طی جلسات مکرر با متولیان امر راه اندازی آژانس جمع آوری نخاله ها و ضایعات ساختمانی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: انتظار می رود با راه اندازی آژانسهای جمع آوری نخاله های ساختمانی و ضایعات مشکل شهروندان در این زمینه به طور کلی برطرف شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان به تهیه برچسب مخصوص خودروهای جمع آوری نخاله های و ضایعات ساختمانی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ خودرو دارای استاندارد و ایمنی لازم این برچسب را دریافت کرده اند و در آینده خودروهای حمل ضایعات ساختمانی به ۱۰۰ دستگاه خواهد رسید.

وی تاکید کرد: طی هماهنگیهای صورت گرفته با معاونت دادستان و پلیس راهور شهرستان با خودروهای غیر مجاز که اقدام به جمع آوری نخاله های ساختمانی می نمایند، برخورد می شود.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در ادامه این مراسم با اشاره به این که ضایعات ساختمانی در شبانه‌روز چند برابر زباله، خاک و نخاله تولید می‌شود که این معضل علاوه بر ناهمگونی سیمای شهر منجر به مزاحمت در تردد و ایجاد تصادفات می‌شود افزود: در همین راستا بنا به سیاستهای شهرداری اولین آژانس جمع آوری ضایعات ساختمانی راه اندازی شده که با فعال شدن این آژانس با خودروهای غیر مجاز حمل نخاله های ساختمانی برخورد جدی خواهد شد زیرا ایمنی در حرکت برای پلیس بسیار حائز اهمیت است.

آژانس جمع آوری نخاله های ساختمانی و ضایعات واقع در خیابان جابر انصاری (خیابان پنج آذر، تقاطع سوم نبش آذر(3) راه اندازی شده و شماره تماس ۴۳۳۴۳۸۶و۴۳۳۴۳۵۴ در اختیار شهروندان اصفهانی است.

هوای پاک با حرکت تدریجی به سمت بوم شهرها محقق می شود

معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان گفت: کلید اصلی کاهش آلودگی هوا حرکت تدریجی به سمت اکوسیتی ها یا بوم شهرها و به تبع آن مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است.

مهدی جمالی نژاد در حاشیه چهارمین سمینار آموزشی مدیران استان در سالن همایش های ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلودگی هوا نباید از مقادیر مجاز برای آلاینده‌هایی نظیر منوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن ها، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق و غیره تجاوز کند. مقادیر مجاز این آلاینده‌ها در استاندارد هوای پاک سازمان بهداشت جهانی تعیین گردیده است.

وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی به دو صورت استفاده از سوخت‌های فسیلی و آزاد شدن مواد آلاینده در طی فرآیند تولید، هوا را آلوده می کنند بنابراین مکان‌یابی و ساماندهی صنایع مانند نیروگاه‌ها و کارخانجات از جمله صنایع فولاد حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان ادامه داد: کلانشهر اصفهان علاوه بر افزایش روز افزون وسائل نقلیه، وجود صنایع و کارگاه‌های کوچک درون شهری و صنایع بزرگ آلاینده تأثیرگذار نظیر نیروگاه شهید منتظری، نیروگاه اسلام آباد، کارخانه سیمان اصفهان، پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی اصفهان و غیره، موضوع بیابان زدایی و تغییر کاربری های گسترده اراضی شرق اصفهان (منطقه قهاب و سگزی) نیز افزوده شده و در حال حاضر تهدیدی برای کلان‌شهر اصفهان به شمار می‌آید، به گونه‌ای که برداشت‌های معادن گچ، خاک رس، شن و ماسه این منطقه را به دروازه ورود بیابان به اصفهان تبدیل نموده است.

ایجاد حساسیت در میان مردم هدف نامگذاری روز هوای پاک است

وی هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه دانست و اذعان داشت: کلید اصلی کاهش آلودگی هوا حرکت تدریجی به سمت اکوسیتی ها یا بوم شهرها و به تبع آن مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است.

جمالی نژاد با تاکید بر این که برگزاری مراسم نمادینی مانند هفته هوای پاک می‌تواند تصویر روشنی را از اهمیت حفظ منابع ملی و مصرف بهینه انرژی ترسیم کند، تصریح کرد: این تصویر با فرهنگ‌سازی موثر نقش ماندگاری دارد که هرگز پاک نخواهد شد.

وی اضافه کرد: از نظر سازمان بهداشت جهانی هرگاه حضور یک یا چند ماده آلاینده یا مجموعه‌ای از آنها در هوا فراتر از حدی معین و در مدتی تداوم یابد که برای انسان، جانوران، گیاهان و ابنیه زیان‌آور باشد و یا آسایش مردم و مالکیت افراد را خدشه‌دار کند، آن هوا آلوده خوانده می‌شود.

جمالی نژاد با بیان این که آلودگی هوا مفهومی وسیع تر از آلودگی صرفاً زیست ‌محیطی است و شامل جوانب اجتماعی، مانند آسایش مردم و حفظ حقوق مالکیت نیز می‌گردد افزود: آلودگی هوا ۱۱ برابر آلودگی خاک و ۱۶ برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک بوده و دو درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به آلاینده‌های هوا می باشد همچنین منابع مولد این آلودگی نیز کارخانجات و کارگاه ها، وسایط نقلیه موتوری و منابع متفرقه است.