احتراق ناقص سوخت عامل آلودگی شهر اصفهان

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: رئيس مركز شيمي جو، ازن و آلودگي هواي استان اصفهان گفت: آلودگي هواي مركز شهر اصفهان ناشي از منو اكسيد كربن بوده که این امر حاصل احتراق ناقص موتورهاي خودرو و همچنين حامل‌هاي انرژي است.

به گزارش ایمنا ويكتوريا عزتيان در همايش نكوداشت هواي پاك در ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: تحقيقات به خوبي نشان مي‌دهد كه ميزان دي اكسيد نيتروژن موجود در هواي شهر اصفهان كه ناشي از آلايندگي‌هاي صنايع است كمتر از حد مجاز بوده كه به معناي عدم ارتباط آلودگي هواي این شهر با فعاليت صنايع از جمله ذوب‌آهن است.
وي با اشاره به این‌که آلودگي هواي مركز شهر اصفهان ناشي از منو اكسيد كربن است، افزود: این آلودگی‌ها حاصل احتراق ناقص موتورهاي خودرو و همچنين حامل‌هاي انرژي است.
رئيس مركز شيمي جو، ازن و آلودگي هواي استان اصفهان تصریح کرد: در روزهاي كه با اينورژن (وارونگي دما) مواجه هستيم و آلودگي هوا به اوج مي‌رسد، حتي اگر صنايع آلايندگي هم داشته باشند به دليل سكون هوا و عدم وجود باد، امكان انتقال اين آلايندگي‌ها از فاصله ۴۰ كيلومتري به مركز اصفهان وجود ندارد.
وی بیان داشت: به دليل منواكسيد كربن ناشي از تردد خودروها، استفاده ناصحيح از منابع انرژي و عدم مديريت ساخت و سازه‌هاي شهري، آسماني كدر و هوايي ناپايدار در مرکز شهر اصفهان وجود دارد.
عزتيان تاکید کرد: برخورداري از صنعت به معناي از بين رفتن محيط زيست نيست بلكه مطابق توسعه پايدار بايد در كنار فعاليت‌هاي صنعتي مجموعه‌اي از الزامات و استانداردهاي زيست محيطي رعايت شود تا شرايط اقتصادي آسيب نبيند و همچنین محيط زيست حفظ گردد.
وي با بیان این‌که آلودگي هواي شهر اصفهان علاوه بر منواكسيد كربن كه بيشتر حاصل كثرت خودروهاي شهري است، گفت: این آلودگی‌ها از ساخت كويري منطقه كه توليد گردوغبار مي‌كند نيز ناشي مي‌شود و آلاينده‌هاي ديگر از جمله ازن سطحي نيز كه از تركيب آلاينده‌هاي نخستین در مجاورت نور خورشيد حاصل شده در اين امر نقش مهمي دارد.
رئيس مركز شيمي جو، ازن و آلودگي هواي استان اصفهان راهكارهاي مقابله با آلودگي هواي شهر اصفهان را اين‌گونه اعلام كرد: بهبود ناوگان حمل و نقل شهري، مديريت بر ساخت و سازه‌هاي شهري، افزايش سرانه فضاي سبز، احداث پوشش‌هاي زميني ناهموار و غيره است.