دود سیگار، كودكان را مستعد ابتلا به سینوزیت می كند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - فوق تخصص گوش و حلق و بینی گفت:سیگار كشیدن و در معرض دود سیگار بودن مخاط بینی و سینوس‌ها را ملتهب می كند و افراد بویژه كودكان در این فضا مستعد ابتلا به سینوزیت می‌ شوند.
دود سیگار، كودكان را مستعد ابتلا به سینوزیت می كند

دكتر 'مسعود هاشمیان' روز شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت:اهمیت مصرف سیگار در تشدید بیماری سینوزیت بحدی است كه پزشكان به افراد سیگاری مبتلا به سینوزیت مزمن كه كاندیدای جراحی سینوس هستند،توصیه می‌ كند ابتدا سیگار را ترك كرده سپس برای جراحی مراجعه كنند.

وی همچنین به والدین كودكانی كه دچار سینوزیت هستند،گفت: كودكانشان به هیچ وجه نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرند.

این فوق تخصص گوش و حلق و بینی تصریح كرد:تا زمانی كه شخص به مصرف سیگار ادامه دهد،سینوزیت درمان نخواهد شد‌.

به گفته وی،'سینوس‌ها' فضاها یا حفره‌های اطراف بینی هستند كه از هوا پرشده اند و شامل سینوس‌های فكی پیشانی 'اتموئید' (اطراف چشم‌ها) و 'اسفنوئید' (در قاعده جمجمه) است.

دكتر هاشمیان با بیان اینكه سینوس‌ها همیشه ترشحاتی به صورت طبیعی دارند كه به سیستم ایمنی بدن كمك می كنند،گفت: ذرات موجود در هوا در این لایه گرفتار و از ورود آنان به سیستم تنفسی جلوگیری می‌شود.

وی گفت:این حفره های پر از هوا مانندكیسه هوا عمل كرده و در ضربات وارده به سر و صورت مانع از وارد آمدن آسیب به عناصر حیاتی مانند مغز و چشم می‌شود.

این فوق تخصص گوش و حلق و بینی افزود: در سینوسها ترشحاتی وجود دارد كه از طریق سلولهای داخل بینی به ته حلق راه یافته و ما همیشه مقداری از این ترشحات را همراه با بزاق دهان خود می بلعیم.

دكتر هاشمیان تصریح كرد:گاهی حجم ترشحات افزایش و یا كیفیت آنها تغییر پیدا كرده و حالت چركی پیدا می‌كند كه این حالت را مبتلایان به سینوزیت در خود احساس می‌كنند.

وی افزود:سیـنوزیت بـه عـفـونـت، التـهـاب و تـورم مـخـاط یـك یـا تـمام سینوس‌های مجاور بینی اطلاق می شود و بیماری‌است كه بویژه در فصول سرد تعداد زیادی از افراد را دچار مشكل می‌كند‌.

به گفته وی، التهاب سینوسها می‌تواند از بیماریهای عفونی و سرماخوردگی‌های ویروسی آغز شود.

هاشمیان با بیان اینكه سرماخوردگی تنها عامل مستعد كننده و ایجاد كننده سینوزیت نیست، گفت:عفونت‌های باكتریایی، قارچ، آلرژی و مواد شیمیایی كه در محیط وجود دارد، نیز از عوامل ایجاد سینوزیت هستند.

وی با بیان اینكه عوامل مادرزادی نیز می‌تواند باعث سینوزیت شود،گفت:ساختار سینوس‌ها در این حالت به شكلی است كه دهانه آن تنگ بوده و با كوچكترین التهابی دهانه آن بسته می شود و سینوزیت را بوجود می آورد‌.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود:علاوه بر این موارد، ساختار آناتومیك سینوس‌های بیمار، ممكن است به نحوی باشد كه تخلیه سینوس‌ها از دهانه آن بخوبی انجام نشود و عاملی برای بروز سینوزیت می شود.

هاشمیان، گرفتگی بینی، احتقان سر و صورت، كاهش حس بویایی، افزایش حجم یا تغییر كیفیت ترشحات بینی یا ترشحات پشت حلق را از مهمترین علایم ابتلا به سینوزیت عنوان كرد.

وی علایم دیگر ابتلا به سینوزیت را درد در ردیف بالای دندان‌ها،‌ درد صورت، سردرد، احساس درد در صورت كه با خم شدن ممكن است افزایش یابد، سرفه بویژه سرفه‌هایی كه در شب بیشتر می‌شود، بوی بد دهان یا حتی حالت تهوع بویژه در كودكان ذكر كرد.

این متخصص حلق و بینی با بیان اینكه درمان سینوزیت حاد بستگی به عامل ایجاد كننده سینوزیت دارد،گفت: اگر عامل بیماری ویروس باشد درمان آن آنتی بیوتیك نیست.

وی تاكید كرد: بیماران در مقابله با هر گونه مشكل از جمله آبریزش بینی و مشاهده علائم سرماخوردگی نباید بلافاصله و به صورت خودسرانه آنتی بیوتیك مصرف كنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح كرد:سینوزیت‌های حادی كه ناشی از ویروس سرماخوردگی هستند اغلب با استراحت، بخور، شست و شوی بینی با سرم نمكی در مدت یك هفته تا ده روز بهبود می‌یابد.

به گفته وی، اگر علایم بیش از 10 تا 14 روز طول بكشد و ترشحات و آبریزش بینی به ترشحات چركی تبدیل شود، نشاندهنده این است كه سینوزیت بیمار از حالت ویروسی خارج شده و میكروب‌های باكتری بر روی آن سوار شده‌اندكه در صورت نیاز پزشك برای بیمار آنتی بیوتیك تجویز خواهد كرد‌.

وی افزود:برای درمان سینوزیت مزمن، ابتدا درمان‌ دارویی برای بیمار انجام می‌شود و اگر بیمار بهبود نیافت، اقدامات درمانی دیگری از جمله جراحی‌های آندوسكوپی سینوس انجام می‌شود.

دكتر هاشمیان با بیان اینكه سینوزیت‌ ‌در تمام گروه‌های سنی وجود دارد،‌ گفت:در گروه سنی كودكان بدلیل اینكه عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شایع تر است، سینوزیت نیز با شیوع بالاتری در كودكان دیده می‌شود‌.

وی خاطر نشان كرد:اگر كودكی به درمان طبی جواب نداد، پزشك می‌تواند اقدام به جراحی كند كه اولین قدم جراحی برای كودكان عمل جراحی لوزه سوم است كه می‌تواند به درمان سینوزیت كمك كند.

دكتر هاشمیان تاكید كرد:تعدادی از بیماران به گمان اینكه سینوزیت آنان قابل درمان نیست از مراجعه به پزشك خودداری می‌كنند غافل از اینكه سینوزیت می‌تواند عوارض مشكل‌سازی را برای آنان به همراه داشته باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت:از آنجایی كه سینوس‌ها به عناصر حیاتی بدن از جمله مغز و چشم نزدیك هستند، التهاب سینوس‌ها و سینوزیت می‌تواند عوارض متعددی از جمله عوارض چشمی ایجاد كند كه بویژه در كودكان شایع‌تر است.

به گفته وی، گاهی اوقات كودكان به دنبال سینوزیت دچار تورم پلك، قرمزی و مشكلات شدید چشمی می‌شوند كه اگر به موقع رسیدگی نشود، ممكن است به نابینایی منجر شود.

دكتر هاشمیان تصریح كرد:سینوس‌هایی كه در پیشانی هستند و مجاورت نزدیك با مغز دارند یا سینوس‌هایی كه در كنار چشم هستند یا سینوس‌هایی كه در خلف هستند، عفونت آنها می‌تواند به مغز راه پیدا كند.

این متخصص گوش و حلق و بینی یادآور شد: افرادی كه سیستم دفاعی و ایمنی آنها ضعیف است، مانند افراد مبتلا به دیابت یا افرادی كه به هر دلیلی پیوند اعضا شده‌اند، اگر سینوزیت به موقع درمان نشود می‌تواند بسیار خطرناك باشد.

وی درباره پیشگیری از ابتلا به سینوزیت گفت:از آنجا كه سینوزیت یك عفونت ثانویه است دوری از آلودگی هوا، پرهیز از كشیدن سیگار، دوری از مواد آلرژی زا و درمان اولیه سرماخوردگی و آلرژی مهمترین موارد پیشگیری از سینوزیت بشمار می رود.

هاشمیان تاكید كرد:اگر توسط پزشك برای بیمار آنتی بیوتیكی تجویز شد در طول مدت تعیین شده باید دارو را به طور كامل مصرف كنند و اگر پس از چند روز احساس بهبودی كردند، هرگز درمان خود را قطع نكنند،زیرا این كار باكتری‌های مقاوم را ایجاد می كند.