مسیحیان اصفهان به پیشواز سال نو میلادی می روند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی كه مامن پیروان ادیان الهی است، در روزهای اخیر و همزمان با مسیحیان سراسر دنیا شاهد جنبش و جوش هموطنان مسیحی برای خرید لباس، لوازم خانگی، خانه تكانی و استقبال از سال نو میلادی است.
مسیحیان اصفهان به پیشواز سال نو میلادی می روند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جلفا محله ای تاریخی از شهر اصفهان است كه در آن هموطنان مسیحی ایرانی زندگی می كنند.

بنای این مكان از زمان شاه عباس درسال 1606 میلادی و در جنوب شهر اصفهان بنیان گذاشته شده و400 سال است كه در كنار همشهریان مسلمان، كلیمی و زرتشتی این منطقه، زندگی مسالمت آمیزی باهم دارند.

مسیحیان اصفهانی هر ساله با فرارسید آغاز سال نومیلادی با آداب و رسوم خاصی به پیشواز آن می روند.

'مغدی هایراپتیان' از شهروندان مسیحی اصفهانی كه برای شب سال نو در حال تدارك و خرید درخت كریسمس بود و صاحب سه فرزند نوجوان است، دراینباره به خبرنگار ایرنا گفت: بازار خرید و تزیین درخت كریسمس از هیاهو و نشاط خوبی برخوردار است بخصوص اینكه كودكان بخواهند آن را تهیه و تزیین كنند.

وی با اشاره به اینكه قیمت درخت ها هرساله افزایش پیدا می كند، اظهارداشت: در زمان حاضر قیمت درخت كاج بین 12 تا 20 هزار تومان متغیر است.

وی افزود: بدلیل اینكه این مراسم سالی یك بار برگزار می شود بنابراین كمتر كسی از افزایش قیمت درخت كاج گلایه می كند.

وی در تشریح تزیین درخت كاج گفت: بستن لامپ، كاغذهای رنگی، قراردادن كیسه های كوچك برنج، آرد و زدن ستاره شرقی روی درخت از تزیینات این درخت است و در شب سال نو میلادی هم هدایا را زیر آن می گذارند.

'اوشین ساهاكیان' ملی پوش اصفهانی تیم بسكتبال ایران نیز با تبریك آغاز سال نو میلادی گفت: زیباترین لحظه سال نو برای هر مسیحی ساعت 12 شب اول ژانویه است كه تمامی ما در آن لحظه آرزوهای خود را می گوییم.

این ملی پوش كشورمان گفت: برقراری صلح، سرافرازی كشور، موفقیت ورزشكاران ایرانی در مسابقات و سلامتی خانواده از آرزوهای مهم من در این شب خواهد بود.

وی با شاره به اینكه بابانوئل از شخصیت های جذاب سال نو میلادی است گفت: من هیچوقت آن را ندیده ام اما همیشه ابتدای سال نو كادو و هدیه ام را دریافت كرده ام.

وی با بیا اینكه این شخصیت در بین كودكان محبوب است افزود: باور مسیحیان بر این است كه بابانوئل شخصی است با گوزن های پرنده كه با سورتمه اش هرساله هدایایی را از راه دودكش به كودكان می دهد.

'مغدی هاسپیان' دیگر شهروند مسیحی اصفهانی هم به ایرنا گفت: خانه تكانی و پختن غذاهای سنتی از رسومات شب سال نو میلادی است .

وی با بیان اینكه در این شبها كوچكترها به دیدن بزرگترها می روند و هدیه می گیرند، افزود: برخی هم به كلیساها برای خواندن دعا و درخواست مغفرت و توبه از درگاه الهی می كنند.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر منطقه جلفای اصفهان در حدود شش هزار و 500 ارمنی را در خود جا داده كه در محلات میدان بزرگ، میدان كوچك، محله چهارسوق، هاكوپیان، تارگل، محله سنگ‌تراشها، تبریزیها و ایروان زندگی می‌كنند.

این منطقه از نظر تقسیمات شهری در محدوده شهرداری منطقه پنج شهر اصفهان قراردارد و شعب برخی ادارات دولتی هم در آن مستقر است.

كلیسای بیدخم ،كلیسای مریم ،كلیسای گیورك، موزه و كلیسای وانك، كلیسای هاكوپ، كوچه نمازخانه مریم، كوچه خواجه عابد، مدرسه كاتارینیان مقدس، مدرسه كاناتیان، میدان جلفا، چهارسوخاقانی، دیر سیاه پوشان، حمام قدیمی، باشگاه قدیم ارامنه از مكان های تاریخی و فرهنگی این محله است.

روز یكشنبه یازدهم دیماه مصادف با اول ژانویه و شروع سال 2012 میلادی است.