حضور باندهای زمین‌خواری در محمودآباد اصفهان

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری فارس: شهردار اصفهان نسبت به شکل‌گیری باندهای زمین‌خواری در محدوده محمودآباد منطقه ۱۲اصفهان هشدار داد و گفت: با وجود اینکه شهرداری خرید و فروش اراضی را در این محدوده را زیر نظر دارد، ولی با کمال تأسف زمین خوارانی در وسعت‌های بسیار قابل توجه، اقدام به خرید زمین کرده‌اند و تخلف‌های بزرگی در این رابطه صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس: حضور باندهای زمین‌خواری در محمودآباد اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان،سید مرتضی سقاییان نژاد با اشاره به این که آلودگی‌های کلان‌شهر اصفهان بسیار نگران کننده است، تاکید کرد: محدوده ممنوعه استقرار صنایع در اطراف مرکز شهر اصفهان ۵۰ کیلومتر است که با توجه به وسعت آلودگی‌ها، افزایش شعاع محدوده عدم استقرار صنایع به 100 کیلومتر ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به علت پستی در اقلیم، در ماه‌های آبان و آذر و اوایل فصل زمستان در شرایط سکون و هشدار قرار می‌گیرد تاکید کرد: امسال برای دومین سال پیاپی است که مدارس آموزشی و دستگاه‌‌های دولتی و بسیاری از دیگر نهادهای اصفهان به دلیل آلودگی هوا و بروز پدیده‌ اینورژن و وارونگی هوا تعطیل شده است.
وی با بیان این که بیش از 200 روز از سال تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان سکون هوا رخ می‌دهد اذعان داشت: وجود صنایع در اطراف اصفهان بر عمق آلودگی‌ها افزوده، به گونه‌ای که وضعیت هوای اصفهان را در وضعیتی خطرناک قرار داده است.
دکتر سقاییان نژاد با تاکید بر اینکه این صنایع باید به خارج از شهر منتقل شوند اظهار داشت: لازم است تلاش شود بوم صنعتی برای اصفهان در نظر گرفته نشود و شرایط انتقال صنایع از داخل این کلان شهر به خارج از آن فراهم گردد.
وی اضافه کرد: صنایع مادر فولاد از جمله صنایع ذوب آهن و فولاد مبارکه و همچنین صنایع پتروشیمی و پالایشگاه می‌بایست به خارج از محدوده ۵۰ کیلومتری و حتی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری انتقال یابند.
دکتر سقاییان نژاد گسترش شعاع محدوده ممنوعیت استقرار صنایع از۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان به ۱۰۰ کیلومتر را ضروری دانست و تصریح کرد: این مهم باید در اصفهان همانند شهر تهران اجرایی شود، در غیر این صورت سکونت در این کلان شهر با مشکلات و معضلات زیست محیطی متعددی مواجه می‌شود.
وی تعداد روزهای پاک امسال و سال گذشته را انگشت شمار عنوان داشت و ادامه داد: بر اساس طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا که مصوبه قانونی سازمان محیط زیست بوده و برای ۸ کلان شهر به خصوص شهر اصفهان تدوین و ابلاغ شده است، لازم است فعالیت‌هایی از جمله انتقال صنایع از کلان شهرها، گسترش محدوده کمربند حفاظتی صنایع از ۵۰ به ۱۰۰ کیلومتر و توسعه حمل و نقل عمومی انجام شود.
شهردار اصفهان با استناد به برخی آمارهای موجود در زمینه صنایع آلاینده شهر اصفهان گفت: نیروگاه‌های شهید منتظری و اسلام آباد از جمله صنایع آلاینده‌ای هستند که از ابتدای سال جاری تا ۱۸آذر ماه امسال، بیش از یک میلیارد لیتر مازوت مصرف کرده‌اند که منجر به افزایش صدها تن آلاینده در محیط زیست شهر شده است.
وی از جمله دیگر راهکارهای برون رفت از وضعیت آلودگی فعلی شهر اصفهان را تعطیلی کورهای آجر پزی و افزایش استفاده از اتوبوس‌های گازسوز، ارتقا کیفیت گازوئیل اتوبوس‌های دیزلی و رعایت استانداردهای یورو ۵ در وسایل حمل و نقل عمومی ذکر کرد و افزود: جدی گرفتن معاینه فنی خودروها از سوی نیروهای پلیس راهور، اجرای طرح زوج و فرد با نظارت دقیق، بررسی استفاده از انرژی‌های پاک و غیر فسیلی همچون انرژی خورشیدی و باد، به حداقل رساندن دفن زباله با ترویج فرهنگ تفکیک از مبدأ، حفظ و گسترش کمربند سبز اصلی و شرق با تأمین منابع آبی کافی، حراست از باغات و فضای سبز حاشیه شهر به ویژه منطقه ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر و ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده از راهکارهای مهمی است که می‌بایست جهت رفع آلودگی هوای اصفهان بدان بیشتر توجه شود.
وی فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ شهروندی در راستای کاهش استفاده از خودروهای شخصی را بسیار با اهمیت  خواند و اظهار داشت: شهروندان برای دست‌یابی به محیط شهری سالم و پاک تلاش کنند و همکاری‌های لازم را در این خصوص داشته باشند
دکتر سقاییان نژاد در ادامه سهم خودروها و وسایل حمل و نقل در آلودگی هوای اصفهان را ۶۰ درصد دانست و گفت: ۱۶ درصد از میزان آلودگی را نیروگاه‌ها و ۱۹ درصد از این سهم را صنایع به خود اختصاص داده‌اند که در مجموع، ۳۵ درصد آلاینده‌ها توسط نیروگاه‌ها و صنایع این کلان شهر ایجاد می‌شود و این در حالی است که آلودگی مصارف خانگی قریب به ۵ درصد است.
وی به استفاده از سوخت‌های فسیلی توسط صنایع اصفهان و تشدید آلودگی هوا اشاره نمود و اعلام داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تجمع مشاغل مزاحم و آلاینده در شهرک صنعتی محمود آباد تهدیدی برای شهروندان این محله است.
شهردار اصفهان تاکید کرد: لازم است برای حفظ سلامت شهروندان، برنامه ریزی‌های مناسب و اصولی صورت گیرد و حتی در برخی از مواقع فعالیت صنایع زمان‌بندی شود تا خطر تهدید جان مردم را تهدید نکند.
دکتر سقاییان نژاد شمال شهر اصفهان را از لحاظ پراکندگی صنایع و مشاغل مزاحم و وجود صنایع پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه شهید منتظری، از آلوده‌ترین نقاط اصفهان معرفی و بیان داشت: بیشترین درصد میزان جمعیت در منطقه شمال شهر مستقر شده و این در حالی است که پالایشگاه با استقرار در همسایگی سکونت گاه‌های بختیار دشت، کوی دانشگاه صنعتی، شهرک محمودآباد، امین آباد و ده نو سلامت همشهریان این مناطق را تهدید می‌کند که رهایی از این معضل نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد.
وی اضافه کرد: در غرب اصفهان به دلیل استقرار پالایشگاه اسلام آباد، ذوب آهن و فولاد مبارکه، افزایش محدوده شهرک صنعتی محمود آباد مغایر و ضد و نقیض با مباحث فنی و اصلی زیست محیطی است و میزان آلاینده‌ها در این منطقه قابل توجه است که ساماندهی این صنایع در این نقطه از شهر را ضروری می‌نمایاند.
شهردار اصفهان ایده احداث شهرک‌های صنعتی را در کلان شهر اصفهان مثبت ارزیابی و تصریح کرد: متأسفانه به مرور زمان سکونت گاه‌هایی در این شهرک‌ها شکل گرفته که اهداف اصلی شهرک‌های صنعتی را تحت شعاع قرار داده که به عنوان مثال می‌توان به منطقه محمودآباد اشاره کرد.
وی تجمیع مشاغل مزاحم و آلاینده در شهرک صنعتی محمود آباد را تهدیدی برای شهروندان این محله عنوان کرد و گفت: پیش بینی انتقال این مشاغل برای حفظ سلامت و جان اهالی و شهروندان محمود آباد لازم و ضروری است و می‌بایست هرچه سریع‌تر جانمایی هایی برای خروج آن‌ها به خارج از محیط شهری اصفهان صورت گیرد.
وی با انتقاد از افزایش محدوده شهرک صنعتی محمود آباد و مغایرت احداث آن با مباحث فنی و اصلی زیست محیطی تصریح کرد: در روزهای اخیر صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده که با توجه به وجود حجم زیادی از جمعیت در این شهرک، این گونه صحبت‌ها بسیار قابل تحمل است و بیان این مباحث در شرایطی است که این موضوع با نفس برنامه ریزی‌ کاهش آلاینده‌های زیست محیطی مغایرت دارد و به صورت غیر کارشناسی مطرح شده، لذا امید است مسوولان استان که حساسیت ویژه‌ای برای حفظ جان و سلامتی شهروندان دارند تدابیر لازم را جهت جلوگیری از بروز مشکلات شدید تر بیندیشند.
وی از مسوولان استان به خصوص کمیته بحران رفع آلودگی هوای استانداری و سازمان حفاظت از محیط زیست خواست در خصوص جلوگیری از توسعه و گسترش شهرک صنعتی محمود آباد مقاومت کنند که شاهد چندین برابر شدن آلاینده‌های اصفهان نشویم.
وی تصریح کرد: گسترش و توسعه شهرک صنعتی محمود آباد هیچ گونه هم‌خوانی با طرح بازنگری طرح تفصیلی و جامع شهر ندارد و عواقب و پیامدهای منفی زیست محیطی بسیار قابل توجهی به دنبال دارد.
شهردار اصفهان نسبت به شکل‌گیری باندهای زمین‌خواری در محدوده محمودآباد منطقه ۱۲اصفهان هشدار داد و گفت: با وجود اینکه شهرداری خرید و فروش اراضی را در این محدوده زیر نظر دارد، ولی با کمال تأسف زمین خوارانی که به باندهای قدرت و ثروت متصل هستند در وسعت‌های بسیار قابل توجه، اقدام به خرید زمین کرده‌اند و تخلف‌های بزرگی در این رابطه صورت گرفته است.
دکتر سقاییان نژاد با تاکید بر این که ارگان‌های نظارتی باید جهت برخورد با زمین خواری و جلوگیری از ترویج این خلاف کاری اقدامات لازم را انجام دهند خاطر نشان کرد: مدیریت شهری برای مقابله با این تخلف بزرگ شهری در صورت ضرورت در آینده اطلاع رسانی بیشتری به مردم ارائه می‌دهد.