سونامی واردات، تار و پود نساجی کشور را پوسانده است

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی نساجی را فلج می کند
خبرگزاری ایمنا: اتفاقی که طی سال های اخیر پی در پی مشاهده شده واحدهای تولیدی صنایع نساجی با وجود مزیت های نسبی فراوان که موجب دستیابی به بازارهای صادراتی و ارزآوری می شود، یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

به گزارش ایمنا، نزدیک به ۹ ماه از سالی که به گفته رهبر معظم انقلاب سال جهاد اقتصادی نامگذاری شد، می گذرد سالی که توسعه صنعت و حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی را در خود معنا کرده، در این میان وضعیت نساجی، صنعتی که قدمت تار و پودش به بیش از هزار سال می رسد نگران کننده است و می توان بیان کرد که نه تنها شاهد رونق کسب و کار در آن نیستیم بلکه فعالان این صنعت همچنان نگران افزایش ورشکستگی در بین واحدهای تولیدی نساجی هستند.
قاچاق کارخانجات نساجی را به تعطیلی می کشاند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با وجود قابلیت های بسیار نساجی، طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مسئولان و واردات بی رویه، این صنعت نه تنها
” نساجی اصفهان به عنوان نخستین استان کشور در زمینه این صنعت، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند “
پیشرفتی نداشته بلکه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه قاچاق گسترده البسه به کشور مشکلات صنعت نساجی را دو چندان کرده است، گفت: متاسفانه هم‌اکنون قاچاق گسترده البسه از اکثر معابر مرزی کشور مشکلات صنعت نساجی را دو چندان کرده و مسئولان باید پاسخگوی عواقب تعطیل شدن کارخانه‌های نساجی باشند.
وی با انتقاد از این که محصولات قاچاق بازارهای داخلی را اشباع می کنند، اظهار داشت: در این راستا مصرف کنندگان ایرانی کمتر به سراغ تولیدات داخلی می روند و فروشندگان عمده نیز به دلیل سود بیشتر گرایشی به سمت محصولات نساجی کشور ندارند و تمامی این عوامل ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کارخانه‌های نساجی اصفهان به عنوان نخستین استان کشور در زمینه این صنعت، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و تداوم چنین شرایطی بطور حتم به بیکار شدن حجم وسیعی از کارگران این کارخانه‌ها در ماه‌های آتی می‌انجامد.
وی یادآور شد: صنعت نساجی برای جلوگیری از رکود و
” ۳۰ درصد کارگاه ها و کارخانه های نساجی اصفهان به دلیل فرسودگی ماشین آلات و نبود مواداولیه مورد نیاز این صنعت و عدم رونق نساجی ایران از کار افتاده اند “
تعطیلی، نیازمند حمایت دولت از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابله با واردات بی رویه پارچه و نخ است.
معاون اتحادیه نساجان اصفهان نیز با بیان این که واردات بی رویه، صنعت نساجی کشور و اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: واردات بی رویه محصولات نساجی از چین، هند، تایلند و ترکیه صنعت نساجی را با رکود مواجه کرده است.
کاهش اشتغال ۴۰ درصدی در صنعت نساجی اصفهان
مرتضی منصوری گفت: به دلیل نبود ماشین آلات مدرن و عدم حمایت دولت از بخش نساجی حدود ۶۰ درصد از کارخانجات نساجی اصفهان در حال تعطیلی هستند.
وی به ۲ هزار و ۵۰۰ کارگاه کوچک ریسندگی و بافندگی به صورت تعاونی و انجمن زیر پوشش اتحادیه نساجان اصفهان اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد کارگاه ها و کارخانه های نساجی اصفهان به دلیل فرسودگی ماشین آلات و نبود مواداولیه مورد نیاز این صنعت و عدم رونق نساجی ایران از کار افتاده اند.
وی ادامه داد: به جرات می گویم اشتغال در صنعت نساجی اصفهان ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.
صنعت نساجی نیازمند حمایت دولت است
معاون اتحادیه نساجان اصفهان با بیان این که ماشین آلات بروز نساجی نیازمند حمایت مستقیم دولت است، تصریح کرد: حتی اگر کارخانه داران صنعت نساجی سرمایه گذاری لازم را در این بخش اجرایی کنند به دلیل تحریم ها و اینکه ایران را کشوری جهان سومی می دانند، ماشین آلات بروز وارد کشور نمی
” دولت و مجلس برای نجات نساجی، باید این صنعت را مورد حمایت های مالی، اقتصادی و سیاسی قرار داده همچنین مردم را تشویق به خرید اجناس ایرانی کنند “
شود.
وی تاکید کرد: دولت و مجلس برای نجات نساجی، باید این صنعت را مورد حمایت های مالی، اقتصادی و سیاسی قرار داده همچنین مردم را تشویق به خرید اجناس ایرانی کنند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس بروز نبودن ماشین آلات صنعت نساجی را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: این مسایل رقابت واحدهای تولیدی نساجی را با همتاهای خارجی خود دچار مشکل کرده است.
وی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به هدفمندسازی یارانه ها بروز نبود ماشین آلات نساجی، مصرف حامل های انرژی این صنعت بیشتر و موجب افزایش هزینه تولید و پایین شدن کیفیت محصولات شده است که دولت با حمایت از صنعت نساجی تاحدودی می تواند راهگشای مشکلات آن شود.
سنگ اندازی های داخلی، نساجی ایران را نابود می کند
دبیر انجمن نساجی استان اصفهان در اظهار نظری متفاوت، گفت: به جرات عنوان می کنم نساجی اصفهان اکنون با بروز کردن ماشین آلات و امکانات خود، توان رقابت با دیگر کشورها را دارد.
مظفر چلمقانی با تاکید بر این که مشکلات و تحریم‌های داخلی بیش از همه سبب دلسردی صنعت نساجی کشور شده است، بیان داشت: با وجودی که گفته شده سرمایه‌داری که قصد توسعه صنعت خود را داشته باشد، طبق قانون دولت باید تا درب کارخانه از سرمایه‌دار حمایت شود، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و سنگ اندازی موانع داخلی
” اگر در خارج گروه ۱+۵ مانع است در کشور گروه ۱۰+۵ وجود دارد و دلسردی صنعتگران نساجی را موجب می شود “
بیشتر نساجی را با بحران مواجه می کند.
وی اضافه کرد: برای مثال سرمایه‌دار صنعت نساجی با وجود مشکلات بسیار و با دور زدن تحریم‌های بسیار اقدام به خرید ماشین‌آلات و کارخانه کرده اما متاسفانه در محل کارخانه‌ها واقع در شهرک صنعتی، برق منطقه همکاری نکرده و برق های آنها را وصل نمی‌کند.
وی با انتقاد از همکاری نکردن ادارات آب و برق از صنعت‌گران به خصوص صنعت نساجی تصریح کرد: اگر در خارج گروه ۱+۵ مانع است در کشور گروه ۱۰+۵ وجود دارد و دلسردی صنعتگران نساجی را ایجاد می کنند.
دبیر انجمن نساجی استان اصفهان خاطر نشان کرد: معتقدم تحریم‌های داخلی با سنگ‌اندازی، قصد نابودی نساجی ایران را دارند.
۸ میلیارد قاچاق در صنعت نساجی کشور
وی با انتقاد از این‌که چرا از واردات محصولات نساجی جلوگیری نمی‌شود، بیان کرد: بر اساس گفته دادستان مبارزه با قاچاق و واردات، از ۱۶ میلیارد تومان کالای قاچاق وارده به کشور، ۸ میلیارد آن مربوط به صنعت نساجی است.
وی تاکید کرد: با وجود واردات، صنعت نساجی هنوز نفس می‌کشد و نساجی کشور ۲۰ سال است که با وجود این سونامی و نامهربانی‌ها
” در حال حاضر نساجی اصفهان فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند “
هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.
چلمقانی با بیان اینکه در حال حاضر نساجی اصفهان تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند، گفت: واردات بی‌رویه، نبود نقدینگی، فروش و سنگ‌اندازی بانک‌ها سبب کاهش ظرفیت کار کارخانجات نساجی شده است.
نیم میلیون نفر زیر چتر نساجی قرار دارند
نساجی استان اصفهان نیز که همانند کشور هزار سال قدمت دارد و توانسته از ۷ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی شناسنامه‌دار استان، ۲ هزار و ۳۰۰ واحد را به خود تعلق دهد که به غیر از این تعداد حدود ۳ هزار واحد نساجی بدون مجوز در اصفهان فعالند و براساس آمارهای گفته شده بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این صنعت شاغل که با احتساب خانواده‌های آنان نیم میلیون نفر زیر چتر نساجی قرار دارند و باید اقرار کرد که در سالی که جهاد در راه اقتصاد دستور کار قرار گرفته نباید واردات، صنعتی را که می تواند موجب اشتغال زایی فراوان شود را فلج کند و در این راه علاوه بر تلاش مضاعف سرمایه داران و صنعتگران، دولتمردان کشور در تمام رده ها از این صنعت قدیمی حمایت کنند تا در سراشیبی کامل سقوط قرار نگیرد.
Share/Save/Bookmark