جدول کامل نرخ جدید تخلفات رانندگی منتشر شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

جریمه عبور از چراغ قرمز: 100هزار تومان
خبرگزاری ایمنا: لیست کامل جريمه‌هاي تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در كليه نقاط كشور و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي (در ۱۷۱ رديف) که از ابتدای دی ماه در سراسر کشور اجرایی می شود، به شرح جدول پيوست كه تاييد شده به مهر « دفتر هيئت دولت» است، اعلام شد.

به گزارش ایمنا، با تصویب لایحه ۵۰ ماده‌ای اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی، شاهد افزایش نرخ جریمه‌ها تا سقف ۲۰۰ هزار تومان و محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف از ابتدای دی ماه خواهیم بود.
مهم‌ترین بخش این لایحه اختصاص نمره منفی به رانندگان متخلف است که درصورت بی‌توجهی متخلفان، به ابطال گواهینامه خواهد انجامید. همچنین هرگونه حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به‌طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و یا مواد افیونی، عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم‌رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی، نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم‌رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم‌رعایت شرایط مندرج در گواهینامه، بی‌توجهی به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه و عدم‌ رعایت مقررات حمل بار از مواردی است که برای متخلف نمره منفی دارد.
اگر راننده متخلف دارای ۳۰ نمره منفی شود گواهینامه‌اش به‌مدت ۳ ماه ضبط می‌شود و بعد از ۳ ماه با پرداخت ۴۰ هزار تومان جریمه نقدی گواهینامه به وی برگردانده می‌شود. اگر پس از اعمال مقررات بند یک یعنی گرفتن ۳۰ نمره منفی و ضبط ۳ ماه گواهینامه دوباره مرتکب تخلفات دارای نمره منفی شود و ۲۵ نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش به‌مدت ۶ ماه ضبط می‌شود و با پرداخت ۶۰هزار تومان جریمه، گواهینامه‌اش برگردانده می‌شود. همچنین اگر برای مرحله سوم ۲۰ نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش ابطال می‌شود و البته بعد از یکسال می‌تواند مانند کسی که تاکنون گواهینامه نگرفته دوباره ثبت‌نام کند، ضمن اینکه ۱۰۰ هزار تومان هم جریمه می‌شود. براساس این لایحه، راهنمایی و رانندگی موظف است که سامانه الکترونیکی و اینترنتی راه‌اندازی کند تا افراد بتوانند از وضعیت تخلفات و نمرات منفی خود آگاه شوند.
بر این اساس جريمه‌هاي تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در كليه نقاط كشور و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي (در ۱۷۱ رديف) به شرح جدول پيوست كه تاييد شده به مهر « دفتر هيئت دولت» است، به حضور کاربران محترم خبرگزاری ایمنا اعلام می گردد.
گفتنی است این اين تـصويب‌نامه در تاريخ ۲۱ آبان ماه سال جاری به تأييد مقـام محترم رياسـت جمهوري رسيده است.