خميني شهر در ايام عزاداري بايد آرام باشد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

a-mazaheri1شهردار خمینی شهر، شهرداران مناطق، مدیران سازمان های وابسته و برخي از اعضاي شورای اسلامی شهر خميني شهر روز اول ماه محرم با آیت الله العظمي مظاهری مرجع تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان در دفتر ایشان دیدار کردند.

در اين ديدار، آیت الله مظاهری در سخناني خود با تاکید بر امتیازاتی که خمینی شهر نسبت به سایر شهرها دارد، تدین مردمان این خطه را اولین امتیاز آنها خواند و گفت: وجود علمای بزرگ در این شهر موجب شده است که ذات این مردم متدین باشد. ایشان در همین رابطه به یکی از فرمایشات امام خمینی (ره) اشاره کرد که در جایی فرموده اند به تجربه به من ثابت شده است که هر کجا مردم متدین باشند این تدین به واسطه وجود علما در آن مکان است و هر نقطه ای که ساکنینش لاابالی باشند یا عالمی در آن نقطه حضور نداشته و یا اگر عالمی هم بوده شبیه علماي الهي نبوده است.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاين، رییس حوزه علمیه اصفهان شیوه و میزان عزاداری خصوصا در ماه های محرم و صفر را از دیگر امتیازات خمینی شهری ها بر شمرد و تاکید کرد:  هم مسوولین کشور و هم مسئولين شهرستان اعم از فرماندار، شهردار، شورای شهر و مابقی ادارات باید به واسطه وجود این دو امتیاز برای این شهر اهمیت بسیاری قائل شوند.

آیت الله مظاهری در ادامه بیانات خود، کم توقع بودن خمینی شهری ها نسبت به دولت را چه در زمان طاغوت و چه در زمان جمهوری اسلامی از دیگران امتیازات این شهرستان بر شمرد و گفت: بعضی جاها توقعات بی جایی دارند که گاهی تبدیل به بحران می شود اما در این 30 ساله خمینی شهر از این نظر کم بحران داشته است و مسوولین و ادارات ما باید به خاطر این خصیصه هم از مردم تشکر کنند و هم به آن توجه نشان دهند.

عدم رسیدگی به خميني شهر از جمله انتقادات آيت الله العظمي مظاهري در اين ديدار بود. ایشان در جایی از سخنانش گفت: این شهر تنها اسمش عوض شده و از سده به خمینی شهر تغییر نام داده است اما انصافا وقتی وارد کوچه هایش بشویم [به لحاظ امكانات] هنوز همان سده سابق است.

آيت الله العظمي مظاهري افزود: در این 20-10 ساله ای که اینجا هستم هیچ کجا ندیدم بودجه ای ويژه هم برای خمینی شهر در نظر گرفته شود و من از این بابت متاسف هستم البته این تقصیر از جانب شهردار و شورای شهر هم نیست چرا که ایشان می خواهند عمران و فرهنگ این شهر را پیش ببرند اما بی مایه فطیر است. ایشان ادامه داد: مسوولان شهر هم نمی توانند روی کمک مردم حساب کنند چون مردم هم درآمدی ندارند و دولت هم آن طور که باید، بودجه نمی دهد. ایشان خطاب به مسوولان شهرداري خمینی شهر گفت: شهردار و مسوولان شهر اصفهان خیلی کار می کنند، ما واقعا از آقایان سقاییان نژاد و حاج رسولی ها تشکر می کنیم اما این ها میلیارد میلیارد می گیرند که میلیارد میلیارد خرج می کنند اما شما اگر بخواهید بگیرید باید شاهی شاهی بگیرید و مجبورید شاهی شاهی خرج کنید و خوب معلوم است که به جایی نمی رسید.

رئيس حوزه علميه اصفهان در ادامه از این بی توجهی به خمینی شهر اظهار نارضایتی کرد و گفت: برای این شهر خیلی ناراحتم اگر چه نه علمای این شهر با من در تماس هستند و نه مردم با من رفت و آمد دارند. ايشان به رفاقت و رابطه نزدیکشان با علمای خمینی شهر مثل آیات عظام جبل عاملی و امامی اشاره کرد و گفت: این شهر لیاقت دارد که شهر آبادی بشود اما نمی دانم چرا دولت به این شهر نرسیده است. آیت الله مظاهری تصريح کرد:  نظام باید به خميني شهر رسیدگی کامل بکند.

ایشان در ادامه خطاب به شهردار و مسوولان شهرستان گفت: به هر اندازه که می توانید به این شهر اهمیت بدهید و کاری کنید که این شهر واقعا شهر بشود و این کار تنها از شما بر می آید هر چند باز هم تاکید می کنم تا کنون شما مقصر نبوده اید اما باید با دولت مکاتبه داشته باشید و اصفهان هم باید با شما همگام بشود. فقط فرمانداری داشتن که خمینی شهر را شهر نمی کند.

آيت الله مظاهري در خلال سخنانش بارها از این بی مهری ها به خمینی شهر اظهار رنجش کرد و گفت:  این قدر که دلم برای خمینی شهر می سوزد برای اصفهان نمی سوزد، دولت باید کاری کند که درآمد این شهر بالا برود باید دست به احداث کارخانجات بزند. آیت الله مظاهری به وجود جوانان فعال در این شهر اشاره کرد و مردمان این شهر را پرتوان خواند و ادامه داد: اگر دولت زمینه ها را فراهم کند دیگر لازم نیست خودش هم کمک بکند.

آیت الله مظاهری در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي مسائل عزاداري ها در خميني شهر گفت: این مشکل نه به علما بر می گردد و نه در این مورد تقصیری بر گردن خواص و عوام است. حتی آن زمان هم که ما قم بودیم این سرزنش متوجه سده آن زمان بود.

وی با اشاره به مسئله قمه زني در خميني شهر تاکید کرد: برخي مسائل اين شهر در خصوص عزاداري براي آن تبدیل به نقطه ابهامی شده که از گذشته وجود داشته است البته زمان طاغوت جلویش را نمی گرفتند بلکه به آن دامن می زدند تا سوءاستفاده هاي خاص خود را صورت بدهند و اكنون هم متأسفانه حل اين مسئله گاهي منجر به برخي درگيري ها شده است. این مرجع تقلید افزود: اين اقدام  نقطه ضعفی برای این شهر به حساب می آید.

آيت الله العظمي مظاهري با تاکید بر اینکه عزاداری برای ائمه اطهار(ع) بسیار ارزشمند است و ثوابش از حج عمره هم بیشتر است و باعث نظر لطف امام حسین (ع) به خمینی شهر می شود از مسوولان شهر خواست تا همگام و همراه با یکدیگر و بدون اختلاف به حل این مشکل بپردازند. ایشان همچنین تاکید کرد: این مشکل باید با تلطف و مهربانی پیگیری شود و اگر به زور و بحران بیانجامد، دولت ضربه می خورد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ایجاد ممانعت و بحران و وضع قانون در این زمینه از جانب دولت، نیروی انتظامی و فرماندار و ديگر مسئولان را نادرست قلمداد کرد و گفت: این باعث می شود محبوبیت شما در میان مردم از بین برود. ایشان همچنین ادامه داد: هر سال که نیروی انتظامی پیش من می آید تذکر می دهم که پیشگیری از رفتارهاي نادرست و افراطي در تعزیه ها و عزاداری ها مد نظر مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی هست اما اگر بنا باشد یا بحران داشته باشیم یا افراطی گری، بگذاریم افراطی گری ها بماند اما بحران ایجاد نشود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولان توفیق خدمت به مردم خوب خمینی شهر را پیدا کرده و باعث سرافرازی این نظام بشوند.

در پایان این دیدار، شهردار خميني شهر مراتب ارادت خمینی شهری ها را به این مرجع تقلید ابلاغ و اظهار تمایل نمود که در برنامه ای در شهر میزبان آیت الله مظاهری باشد و آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام کرد.