ضوابط استفاده از سهمیه های آزمون دكتری تشریح شد

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

تهران- مشاورعالی سازمان سنجش آموزش كشور، ضوابط استفاده از سهمیه های مختلف برای داوطلبان شركت در آزمون نیمه متمركز دكتری سال 1391 را تشریح كرد.
ضوابط استفاده از سهمیه های آزمون دكتری تشریح شد

'حسین توكلی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: تمام قوانین ومصوبات مربوط به اعمال سهمیه‌های مختلف كماكان همانند گذشته به قوت خود باقی است و گزینش داوطلبان واجد شرایط براساس مصوبات مربوطه صورت می‌گیرد اما شركت تمام داوطلبان در آزمون كتبی نیمه متمركز دكتری (Ph.D) سال 1391 الزامی است و 20 درصد از ظرفیت پذیرش به ایثارگران انقلاب اسلامی، به شرط كسب حدنصاب نمره علمی اختصاص دارد.

مشاور عالی سازمان سنجش تاكید كرد: داوطلبان ایثارگر باید در آزمون كتبی دوره دكتری شركت كرده و حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را كسب كنند.

توكلی درمورد شرایط استفاده از سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون دكتری نیز توضیح داد: رزمندگانی كه‌ از تاریخ 31 شهریورماه 1359 تا 31 شهریورماه 1367، حداقل شش ماه متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم‌ است‌ ضمن مراجعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد كشاورزی، نسبت به تكمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام كنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترك سپاه پاسداران یا وزارت جهادكشاورزی مورد تائید نهایی قرار گیرد.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است پس از تكمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت كدرهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی كه در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج كنند.

به گفته توكلی،داوطلبان ‌متقاضی‌ استفاده ‌از سهمیه ‌رزمندگان -سازمان ‌بسیج مستضعفین- در صورت عدم‌ تایید سهمیه‌ و درج سهمیه آزاد بر روی كارت ورود به جلسه باید به‌ واحدهای

‌تابعه ‌شهرستان‌های ‌محل‌ تشكیل پرونده مراجعه كنند.

وی با بیان اینكه كد رهگیری 12 رقمی برای هر آزمون در هر سال متفاوت است، به داوطلبان توصیه كرد كه برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت كد رهگیری

12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام كنند.

مشاور عالی سازمان سنجش ادامه داد: مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و ماموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ شش ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.

توكلی یادآورشد: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج و همچنین فرزندان و همسران رزمندگانی كه منحصرا مدت حضور در جبهه را دارند نیز مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون دكتری نمی شوند.

این مقام مسوول در سازمان سنجش درمورد نحوه استفاده جانبازان‌ 25 درصد و بالاتر‌، فرزند و همسر جانبازان 50 درصد و بالاتر، آزادگان‌ و فرزندان‌ و همسران‌ آنان‌ و همچنین‌ فرزندان ‌و همسران‌ شهدا، مفقودین ‌و اسرا از سهمیه ‌رزمندگان در آزمون دكتری نیز گفت: این دسته از داوطلبان باید ضمن مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به نشانی WWW.isaar.ir با درج كد ملی و كد ایثارگری و اطلاعات لازم در لینك مربوط كد 12 رقمی رهگیری دریافت دارند و آن را در بند 12 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج كنند و پس از آن ضمن مراجعه به سایت ایثار در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تایید یا عدم تایید سهمیه خود مطلع شوند.

توكلی توضیح داد: جانبازان ‌با درصد جانبازی حداقل 25 درصد و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج كد رهگیری در تقاضانامه ثبت‌نامی، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد كشاورزی مراجعه و با ارائه كارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تكمیل كنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترك سپاه ‌پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد كشاورزی مورد تائید نهائی قرارگیرد و درگزینش نهائی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی و مدت اسارت اضافه شود.

وی ادامه داد: بر اساس‌ قوانین مصوب مجلس، داوطلبانی‌ كه‌ از سـال‌ 1368 به‌ بعد با سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ كارشناسی و كارشناسی ارشد پذیرفته‌ شده‌اند، در صورتیكه‌ دارای‌ حداقـل‌ مدت‌ 18 ماه‌ حضور داوطلبانه‌ در جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل ‌باشند می توانند در آزمون‌ دكتری با سهمیه‌ رزمندگان‌ شركت‌ كنند و به عبارت دیگر، به عبارتی به ازای هر شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل، می توان در هر آزمون ورودی از تسهیلات مربوطه برخوردار شد.

به گفته مشاورعالی سازمان سنجش، آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ كه‌ با استفاده از سهمیه رزمندگان یك بار در دوره كاردانی و یك بار در دوره كارشناسی ناپیوسته و یك بار در دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتیكه حداقل 24 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شركت كنند.

وی یادآورشد: آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ كه‌ با استفاده از سهمیه رزمندگان یك بار در آزمون دكتری (Ph.D) پذیرفته شده باشند، طبق ضوابط حق استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ورودی دكتری (Ph.D) سال 1391 را نخواهند داشت.

ثبت‌نام داوطلبان شركت در آزمون ورودی دكتری (Ph.D) سال 1391 از طریق شبكه اینترنتی سازمان سنجش آموزش كشور از روز یكشنبه، 25 دی ماه آغاز می شود و در ساعت 24 روز یكشنبه، دوم بهمن ماه 1390 پایان می‌پذیرد.

دومین آزمون نیمه متمركز دكتری به صورت سراسری، روز 25 فروردین ماه 1391 برگزار خواهد شد.