مردم اصفهان، خاک نشینی در صحرای عرفات را قدر دانستند

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری ایمنا: مراسم پرفیض دعای عرفه، امروز با حضور پرشکوه خانواده‌ها و جوانان اصفهانی در ضلع شرقی سی و سه پل و در نمایی شبیه به صحرای عرفات برگزار شد.

به گزارش ایمنا مراسم دعای عرفات، امسال با پرپایی ۱۲۰ چادر به صورت خیمه‌ای و در حالتی شبیه صحرای عرفات از ساعت ۱۴ با نوای گرم حجت‌الاسلام و المسلمین نیلی‌پور و با مداحی آقای یزدخواستی و میرباقری برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین نیلی‌پور در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از استقبال پرشکوه مردم اصفهان از این مراسم، گفت: امیدواریم با برگزاری اینگونه مراسم‌ها، شهر ما بیمه‌ی معنوی شود چراکه نور معنویت در دلهای مردم اصفهان می‌درخشد.
وی با بیان اینکه یکی از بهترین منابع خداشناسی، مناجات‌ها و دعاهای به جا مانده از اهل البیت (ع) مانند دعای عرفه است، افزود: انس با ادعیه و مناجاتها، روح حیوانی و هوای نفس را در انسان می‌کشد و بهترین سفره‌ی معنوی در تعالیم اسلامی، ادعیه‌ی اهل البیت (ع) است.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با اشاره به این سخن امام راحل (ره) که فرمودند" مفاتیح الجنان کتاب انسان سازی است" تصریح کرد: فطرت و روح ما تشنه‌ی خدا و خداپرستی است اما فرصت کمی داریم که بخواهیم برای خداشناسی به عدله‌ی عقلی و علمی مراجعه کنیم لذا آنچه می‌تواند از طریق فطرت، ما را سیراب کند، ادعیه اهل البیت (ع) است.
وی با تاکید بر اینکه مراقب باشید فرو رفتن در تجملات، شما را از یاد خدا غافل نکند، خاطرنشان کرد: اگر کسی از یاد خدا دوری کند، زندگی را بر او تنگ شده و در روز قیامت با چشم کور وارد می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین نیلی‌پور با تاکید بر مطالعه‌ی ترجمه‌ی دعاها و مناجاتها، اظهار داشت: مطالعه‌ی ترجمه‌ی دعای سیدالشهدا در روز عرفه، زیباترین حالات معنوی و روحانی را برای ما به ارمغان می‌آورد، لذا توصیه می‌کنم حتما ساعتی را برای زمزمه‌ی این دعا و مطالعه‌ ترجمه‌ی آن اختصاص دهید تا آثار شگفت‌انگیز آن را بر روح خود مشاهده کنید.
وی برهان فطرت را زیباترین برهان خداشناسی دانست و گفت: بهترین راه ارتباط با خدا توجه به مناجات و دعای اهل البیت (ع) است و خدا را شاکریم که امروز به ما توفیق داد که دعای اباعبدالله الحسین (ع) در روز عرفه را بر روی خاک و زیر آسمان، در محضر خدا زمزمه کنیم و همه‌ی ما این خاک نشینی را قدر می‌دانیم.
عرفه، روزی است براي پذيرش تضرع‌هاي عاشقانه‌ی‌ بندگان
بر اساس این گزارش، روایت است که حضرت امام حسین (ع)، بعد از ظهر روز عرفه در عرفات از خیمه‌ی خود بیرون آمدند و با گروهی از اهل البیت (ع)، فرزندان و شیعیان با نهایت تزلل و خشوع در جانب چپ کوه ایستادند، روی مبارک را به سوی کعبه گردانیدند و دستها را برابر رو برداشتند، مانند مسکینی که طعام طلبد و دعای معروف عرفه را خواندند.
این گزارش حاکی است، روز عرفه از ايام باشكوه و عظيم است. روزي است كه در‌هاي آسمان را براي پذيرش تضرع‌هاي عاشقانه‌ی‌ بندگان ذات اقدس اله مي‌گشايند و باز هم فرصت براي بازگشت انسان به اصل و جايگاه اعلي اوليه‌اش فراهم مي‌شود.
امام صادق (ع) فرموده‌اند: اگر شخص گناه‌كاري نتواند در شب‌هاي قدر، از قدر و منزلت خود به نحو احسنت استفاده كند، مي‌تواند در اين روز از امتيازات برخورداري از رحمت الهي برخوردار شود.
گفته می‌شود جبرييل پيك وحي الهي در صحراي عرفات، مناسك حج را به حضرت ابراهيم (ع) آموخت و ابراهيم (ع) هر يك از مراحل آن را با خلوص و عابدانه برپا داشت و نداي "عرفت" را در آن سرزمين سر داد.
امام حسين (ع) نیز در بعدازظهر روز عرفه، همراه با فرزندان و ياران خود در صحراي عرفات وقوف كرد. وي در آنجا بزرگترين همايش خودسازي و شناخت را در قالب ژرف‌ترين كلمات به ظهور رسانيد. سخناني كه از اعماق وجودش نشأت مي‌گرفت آن‌چنان والاست كه آدمي را به تفكر وا مي‌دارد.
عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خود دعوت کرده و سفره جود و احسان خود را برای آنها گسترده است. شیطان در این روز، از همه اوقات خوارتر و حقیرتر و خشمگین‌تر است.
عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است. زائران بیت‌الله الحرام در روز عرفه، نهم ذی الحجه از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند. در روایتی آمده است که آدم و حوا (ع) پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در این سرزمین همدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات » و این روز «عرفه » نام گرفته است.