تصویب برنامه توسعه مشاغل شهری در شورای برنامه‌ریزی اصفهان

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از تصویب برنامه توسعه مشاغل شهری در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: تصویب برنامه توسعه مشاغل شهری در شورای برنامه‌ریزی اصفهان

سید رضا حکیم فعال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اصفهان با اشاره به اینکه برخی مشاغل سطح شهر نیاز به ساماندهی داشتند، اظهار داشت: بعد از مدت‌ها پیگیری سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان برنامه توسعه مشاغل شهری در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه جلسات متعددی در قالب کمیته علمی داخلی سازمان با  تشکیل گروه‌های کاری سه‌گانه تخصصی تشکیل شد، افزود: گروه‌هایی شامل گروه امور شهری با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، گروه بازرگانی با همکاری سازمان بازرگانی، گروه اجتماعی و اقتصادی با همکاری استانداری و همچنین کمیته ساماندهی مشاغل استان اصفهان تشکیل شد.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با عضویت نه نهاد اصلی با هماهنگی دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی استانداری، پیشنهاد سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با عنوان برنامه توسعه مشاغل شهر اصفهان در جلسه شورای برنامه ریزی توسعه استان در مهر ماه به تصویب رسید.
وی ادامه داد: برنامه توسعه مشاغل شهر اصفهان با شش هدف کلان به ارائه راهبرد و استراتژی‌هایی در مورد مشاغل شهری پرداخته است.
حکیم فعال با تاکید به اینکه از ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه گشودن باب مذاکره و مشارکت در امر ساماندهی مشاغل، با ارگان‌های مرتبط با امور مشاغل است، بیان داشت: تصویب برنامه توسعه مشاغل شهر اصفهان با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی، مجمع امور صنفی شهرستان و اتاق بازرگانی و در راستای هم‌افزایی بین دستگاه های اجرایی استان صورت گرفت.
وی به اهداف توسعه مشاغل شهری اشاره کرد و افزود: بهبود نظام توزیع کالا و خدمات در بخش خرده فروشی شهر اصفهان، ارتقاء جایگاه ملی و بین‌المللی شهر اصفهان در ارتباط با بخش خرده فروشی، بهبود محیط زیست شهری و افزایش زنده دلی شهر، فرهنگ سازی در راستای تحقق استراتژی خرده فروشی، احیاء و رعایت اصول معماری و شهرسازی در بخش خرده فروشی، هدایت و جهت‌دهی جریانات اقتصادی مشاغل در راستای توسعه پایدار شهر، از اهداف این برنامه است.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان بیان داشت: از میان اهداف کلان برنامه، دو هدف بهبود نظام توزیع کالا و خدمات در بخش خرده فروشی شهر اصفهان و بهبود محیط زیست شهری و افزایش زنده دلی شهر، به تفصیل مشکلات مطروحه و راهبرد در مورد کنترل محسوب شده که به آن پرداخته می‌شود.
وی گفت: همچنین کنترل آلایندگی و رفع مزاحمت و ناسازگاری مشاغل شهری، بهبود سلسله مراتب خدمات تجاری شهر و منطقی کردن تعداد و نحوه فعالیت عوامل توزیع در بخش خرده فروشی، حفاظت محیط زیست از محیط‌های باستانی و عمومی شهر از رشد مخرب مشاغل از دیگر موارد مطرح شده در این برنامه توسعه مشاغل است.
حکیم فعال ادامه داد: هماهنگی بین کاربری زمین، حمل و نقل، پارکینگ و بخش‌های تجاری شهر، تقویت ارتباط و همکاری‌های اتحادیه‌های صنفی با برنامه‌ریزان بخش خرده فروشی، فرهنگ‌سازی در راستای مشارکت اقتصادی در پروژه‌های توسعه مراکز خدماتی ـ تجاری، استقرار مشاغل شهری و منطقه‌بندی مشاغل شهری براساس کاربرد مشاغل از جمله دیگر مزایا و مسائل مطرح شده در این برنامه ساماندهی است.
وی با بیان اینکه از این طریق قصد پالایش مشاغل شهری را داریم، ادامه داد: تمرکززدایی مشاغل ناسازگار از هسته مرکزی شهر، کاهش تقاضای سفرهای درون شهری، بهینه‌سازی بهره‌وری شهری ـ اقتصادی از زمین و فضای موجود در شهر، ایجاد امکانات لازم برای توسعه مشاغل تولیدی کوچک شهری، احیاء راسته بازارها و بازارهای سنتی شهر ویژه گردشگری، کاهش فشار و اتکای بافت‌های جدید و بهبود جلوه‌های ویژه مشاغل شهری از جمله مزایای اجرای کامل و صحیح این برنامه است.