زاینده رود 15 آبان در اصفهان جاری می‌شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

اصفهان - خبرگزاری مهر: استاندار اصفهان گفت: از 15 آبان ماه آب در زاینده رود جاری خواهد شد و کشاورزان از غرب تا شرق می توانند برای کشت پاییزه از آب زاینده رود بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا ذاکر اصفهانی جمعه در همایش یک روزه در همایش هم اندیشی زاینده رود، خشکسالی، چالشها و راهکارها با اشاره به اینکه باید از کارشناسان امر جهت جلوگیری از خشکسالی استفاده شود، افزود: بهره گیری و جمع بندی پیشنهادات علمی در خصوص مدیریت خشکسالی با حضوراساتید دانشگاه ها و خبرگان کشاورزی از مهمترین عوامل شکل گیری این جلسه است.

ذاکر اصفهانی همچنین در ادامه سخنان خود طرح مسائل مختلف پیرامون اثرات خشکسالی در استان، اقدامات انجام شده به منظور مدیریت خشکسالی، نیازها و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات بخش تامین آب در استان در شرایط خشکسالی و همچنین نیازها و راهکارهای لازم جهت حمایت از بخش کشاورزی استان را نیز تشریح نمود.

آبرسانی سیار به 380 روستا و 10 شهر

در بخش دیگری از این جلسه مدیرکل بحران استانداری اصفهان آب را یکی از بحرانهای جدی سالهای اخیر در سطح استان دانست و ادامه داد در همین راستا تاکنون نزدیک به 300 جلسه کاری با عنوان ستاد مدیریت خشکسالی برای مدیریت وضعیت خشکسالی تشکیل شده است.

منصور شیشه فروش وضعیت جغرافیایی استان را از مهمترین عوامل خشکسالی دانست و از ایجاد گازهای گلخانه ای را اصلی ترین عامل تغییر وضعیت اقلیمی نام برد.

وی آبرسانی سیار به بیش از 380 روستا و 10 شهر در معرض خشکسالی، اجرای روشهای نوین آبیاری در حدود 20 هزار هکتار از اراضی، حفظ حدود 30 هزار گونه حیوانات، تهیه سند راهبردی مدیریت خشکسالی استان و تلاش در جهت توزیع مناسب آب را برخی از اقدامات انجام شده توسط دستگاه های اجرایی برشمرد.

شیشه فروش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت بحران در استان اصفهان به مدیریت ریسک تبدیل شده، افزود: 30 هزار گونه جانوری و 10 هزار خانوار عشایری به دلیل بروز خشکسالی در استان در معرض تهدید قرار داشتند که با اجرای اقداماتی به منظور رفع آن تا حدودی این مشکل برطرف شده است.

نبود الگوی کشت مناسب از عوامل خشکسالیهای اخیر است

در بخش دیگری از این جلسه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی بصیری عدم رعایت ظرفیت محیط ، عدم رعایت حقوق بهره برداران، عدم مدیریت یکپارچه زاینده رود و مناسب نبودن الگوی کشت منطقه را عامل اصلی خشکسالیهای اخیر دانست.

افزایش گازهای گلخانه‌ای کاهش باران را به همراه دارد

در بخش دیگری از این جلسه یک استاد دانشگاه اصفهان نیز اظهار داشت: تغییرات اقلیمی جزء جدایی ناپذیر از طبیعت است که مقابله صحیح با آن را از راهکارهای مدیریت قوی قلمداد می شود.

غیور تصریح کرد: تغییرات پس از انقلاب صنعتی مانند استفاده روزافزون از اتومبیلها، نابودی جنگلها، افزایش جمعیت و ... منجر به افزایش گازهای گلخانه ای ( SO3, CO, CH4 و CO2 ) شده که در نهایت افزایش دما و تغییر اقلیم را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: افزایش گازهای گلخانه ای منجر به کاهش بارندگی به صورت برف و باران، افزایش تبخیر، نزدیک شدن درجه حرارت روز و شب، شروع زودتر سال زراعی جدید و ... شده است.