باغ فدک قطب گردشگری شمال اصفهان می‌شود

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

۷۰۰ میلیون تومان، هزینه‌ی نگهداری از باغ فدک
به گزارش ایمنا، شهردار منطقه‌ هفت اصفهان با تاکید بر این که در سطح این کلان شهر پتانسیلی مانند باغ فدک وجود ندارد اظهار داشت: موانع پیشرفت این باغ در حال برطرف شدن است تا باغ فدک به عنوان قطب تفریحی گردشگری شمال شهر تبدیل شود.

به گزارش ایمنا، احمد رضا مصور شهردار منطقه هفت اصفهان در بازدید از خبرگزاری ایمنا به تشریح پروژه ها و اقدامات سال جاری این شهرداری پرداخت و یادآور شد: این منطقه  از شمال به خیابان لوله گاز از تقاطع بزرگراه معلم تا صد و ۶۰ متر قبل از جاده دولت آباد، از جنوب به ميدان شهدا، خيابان مدرس و خيابان آيت الله اديب، از شرق به خيابان بعثت و خيابان آل بويه و از غرب به فلکه شهدا در امتداد کاوه – بزرگراه معلم تا تقاطع خیابان گاز محدود مي شود.
به گفته وی كل بودجه شهرداري منطقه ۷ در سال جاري بیست و سه میلیارد تومان پیش بینی شده ا كه از اين رقم ۱۶ میلیارد تومان مربوط به فعالیت های عمرانی است.

_پروژه ها در این منطقه با چه رویکرد و روندی در حال انجام است؟
کلیه پروژه های سال جاری این شهرداری با رویکرد محله محوری در حال انجام است حتی پروژه های بزرگ نیز در راستای بهبود شرایط در محلات در نظر گرفته شده است.
از مهمترین پروژه های محله محوری که از سال ۸۸ شروع شده و در سال ۹۰ و ۸۹ نیز ادامه یافت می توان به احداث خیابان های اشراق جنوبی و شاهد اشاره کرد که هر دو خیابان در قلب منطقه فرسوده واقع شده اند و افتتاح آنها به شدت به توسعه پایدار و بهبود این منطقه کمک خواهد کرد.
طی سالهای ۸۸ و ۸۹، هشتاد و پنج درصد از آزاد سازی خیابان اشراق جنوبی انجام شده است و در سال جاری نیز تا کنون ۹۴ درصد از آزادسازی های این پروژه به اتمام رسیده است.
قسمت دوم اين خيابان حد فاصل خيابان هاي ۱۵خرداد تا پورياي ولی در دست احداث است و عمليات روکش آسفالت آن به زودي انجام مي شود، ۹۷درصد از آزاد سازي قسمت اول اين طرح حدفاصل خیابان ۱۵ خرداد و بزرگراه چمران نیز انجام
” بافت فرسوده منطقه هفت ۸/۸ مساحت کل بافت های فرسوده‌ی شهر اصفهان را شامل می شود “
شده همچنين در قسمت سوم اين طرح كه حد فاصل خيابان پورياي ولي تا خيابان اديب واقع شده ۸۵ درصد از آزاد سازي ها انجام شده است و پس از اجراي قسمت دوم اين خيابان با توجه به همكاري شهروندان در بحث آزادسازي ها عمليات اجرايي يكي از دو قسمت باقي مانده آغاز خواهد شد.
با احداث اين خيابان يكي از آرزوهاي ۳۰ ساله مردم اين منطقه محقق خواهد شد از اين رو شهرداري تمام سعي خود را به كار مي برد كه تا پايان سال جاري اين پروژه مهم را محقق نمايد.
همچنین خیابان شاهد نیز در دل بافت های فرسوده به صورت شمالی جنوبی در حال احداث است، این خیابان نیز با طولی در حدود ۵/۱ کیلومتر اتصال دهنده زینبیه به بزرگراه چمران می باشد.
با توجه به این که شهرک ولیعصر در ابتدای جاده‌ی خورزوق یکی از محروم ترین شهرک های این منطقه به حساب می آید شهرداری با همکاری خیرین اقدام به احداث مجموعه ای فرهنگی خدماتی با امکاناتی از جمله کتابخانه، مسجد، حسینیه و درمانگاه در این شهرک نموده است، همچنین خیابان سازی خیابان ورودی این شهرک در دست انجام است و پارک و زمین ورزشی روباز در آن نیز احداث شده است تا از محرومیت این شهرک کاسته شود.همچنین امتیازاتی برای افرادی که قصد اجرای اقدامات عمرانی دارند در این منطقه در نظر گرفته شده است.

_ نوسازی بافت های فرسوده منطقه چه روندی را دنبال می کند؟
بافت فرسوده منطقه هفت ۸/۸ مساحت کل بافت های فرسوده‌ی شهر اصفهان را شامل می شود. کل این منطقه به سه قسمت تقسیم می شود قسمت اول مربوط به شمال بلوار فرزانگان است که خارج از محدوده به حساب می آید و ۵۰ درصد از کل مساحت منطقه را در بر می گیرد که در این منطقه ارائه خدمات هست اما اجازه‌ی ساخت و ساز وجود ندارد.
قسمت دوم از بلوار آزادگان تا بزرگراه چمران و قسمت سوم بزرگراه چمران تا میدان شهدا است که بافت های فرسوده در جنوب این منطقه واقع شده است.
شهرداری با احداث خیابان های اشراق جنوبی و شاهد که هر دو از گذر های بافت های فرسوده عبور می کنند سعی دارد بافت های فرسوده‌ی منطقه را به سرعت
” با توجه به این که منطقه ۷ رتبه‌ی اول طول معابر را در بین مناطق ۱۴ گانه دارد ترمیم، لکه گیری و آسفالت معابر نیز در دستور کار این شهرداری قرار دارد “
احیا نماید.
همچنین استقبال شهروندان این منطقه از تسهیلات بافت های فرسوده نیز قابل توجه بوده است و آمار رو به رشد نوسازی و صدور پروانه های ساختمانی در این منطقه دیده می شود.
با توجه به این که منطقه ۷ رتبه‌ی اول طول معابر را در بین مناطق ۱۴ گانه دارد ترمیم، لکه گیری و آسفالت معابر نیز در دستور کار این شهرداری قرار دارد.

_با توجه به پتانسیل تفریحی بالای باغ فدک، عدم استقبال شهروندان از این باغ از ديدگاه شما چيست؟
باغ فدک یک پارک جنگلی ۸۵ هکتاری است که با توجه به وسعت زیاد آن و مشکلات آبیاری تا کنون اقدامات زیادی جهت حفظ و نگهداری آن انجام شده است و سالانه ۷۰۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری از آین باغ هزینه می شود.
به اعتقاد من باغ فدک در آینده ای نزدیک به یکی از بهترین اماکن تفریحی گردشگری برای خانواده ها تبدیل خواهد شد چرا که از مساحت بسیار خوب، امکانات مناسب و پتانسیل تفریحی قوی ای برخوردار است.در این باغ برنامه های فرهنگی تفریحی، خدماتی و کمپ مسافران نوروزی برپا می شود که این برنامه ها شهروندان را با این فضای تفریحی آشنا خواهد کرد.
نامناسب بودن دسترسی ها و کمبود روشنایی از جمله‌ی دلایل عدم استقبال از این باغ است. در خصوص روشنایی تامین اعتبار شده و هم اکنون در حال اصلاح سیستم های روشنایی هستیم تا با این راهکار اسکان موقت خانواده ها تسهیل شود.
دسترسی از سوی بلوار فرزانگان فراهم شده است همچنین امکانات تفریح، فرهنگی و خدماتی در این باغ با همکاری سازماهای خدمات شهری و فرهنگی تفریحی در حال راه اندازی است.
از جمله‌ی این امکانات می توان به توسعه دریاچه، ایجاد امکان قایق سواری، احداث پارک بادی و پیست ماشین سواری کودکان در این مجموعه اشاره کرد.
با تبلیغات صورت گرفته و برنامه های اجرا شده امید است به زودی باغ فدک با جایگاه اصلی خود دست یابد.

آیا محدودیت ارتفاع در منطقه هفت وجود دارد؟
بله در اکثر نقاط این منطقه افزایش ارتفاع بیش از ۵ طبقه مجاز نمی باشد، بر اساس طرح بازنگری تفصیلی منطقه هفت از جمله مناطقی است که بلند مرتبه سازی و انبوه سازی در آن دیده شده است.
نفس انبوه سازی مشکلی ندارد اما اشکال زمانی پیش می آید که امکانات خدماتی و رفاهی کافی برای ساکنان آسمان خراش ها فراهم نشود از این رو انبوه سازی در این منطقه با برنامه ریزی دنبال می شود.

_چه برنامه ای
” توسعه دریاچه، ایجاد امکان قایق سواری، احداث پارک بادی و پیست ماشین سواری کودکان در باغ فدک در حال احداث است “
برای افزایش سرانه‌ی ورزشی در این منطقه در نظر دارید؟
متولی احداث ورزشگاه‌ها شهرداری نیست اما با توجه به نیازی که در شهر دیده می شد شهرداری ها نیز در این خصوص وارد شده اند. در حال حاضر احداث یک ورزشگاه در خیابان مولوی با مشارکت بخش خصوصی در برنامه قرار گرفته است همچنین یک سالن ورزشی دیگر با همکاری سازمان تربیت بدنی در ضلع جنوبی چمران در حال ساخت است و سالن ورزشی سرپوشیده ارغوان نیز در دست احداث است.
چندین ورزشگاه روباز نیز در شهرک ولیعصر، پارک میخک و در حوالی پل شاه مرادی احداث خواهد شد.

_با توجه به این که خیابان های اصلی این منطقه همیشه با مشکل تردد خودرو های سنگین رو به رو بوده است چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟
طبق برنامه ریزی های انجام شده با احداث رینگ چهارم ترافیکی مشکل عبور و مرور ماشین های سنگین در این منطقه مرتفع می شود و آنها دیگر اجازه‌ی ورود به منطقه را نخواهند داشت.
در حال حاضر بلوار فرزانگان قسمتی از رینگ سوم ترافیکی محسوب می شود که به دلیل ترانزیت ماشین های سنگین در این محور همواره دغدغه آفرین بوده است.در سال جاری برای بهبود شرایط این بلوار ۴ میلیارد تومان در جهت تخریب و بازسازی کل آسفالت در نظر گرفته شد. در حال حاضر عملیات اجرایی آن در حال انجام است و به یاری خداوند پروژه‌ی مرمت آسفالت این بلوار نیز تا پایان سال جاری انجام می شود که این مهم تاثیر به سزایی در حمل و نقل این منطقه خواهد داشت.
همچنین برخی از خودرو های سنگین به دلیل حضور سنگبری ها در منطقه تردد می کنند که قرار است این مشکل نیز با همکاری ارگان های مربوطه جهت انتقال این کارگاه ها به شهرک سنگ مرتفع گردد.

_طرح های گسترش فضاي سبز در این منطقه به چه صورت انجام می شود؟
با توجه به رشد ۵/۴ درصدی جمعیت در این منطقه، شهرداری در نظر دارد تا متناسب با رشد جمعیت، سرانه فضای سبز را نیز افزایش دهد. این در حالیست که از لحاظ استاندارد ها سرانه در این منطقه مطلوب است.
عملیات اجرایی احداث سه پارک محلی خردمند، بهشت و فلاطوری نیز آغاز شده است و خانه جوان در حال تکمیل است همچنین احداث یک پارک در رو به روی سالن مطالعه آل محمد، پارک توحید و فلاطوری نیز تا پایان سال آغاز خواهد شد.
گفت و گو از نازیتا زجاجی