3 برابر شدن یارانه پیشنهاد است نه وعده/مخالفان با افزایش یارانه هم مخالفند!

ارسال در مهم ترین خبرهای استان و کشور

احمدی نژاد:آنهایی که تا آستین دست در جیب مردم داشته اند از بابت بریده شدن دست شان حنجره پاره می کنند/هرکس باید به زندگی کریمانه دست یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالفان این قانون به هر بهانه‌ای یا با ورود به مرحله جدید یا با ارائه پیشنهادی اعلام مخالفت کردند تا اذهان عمومی را نسبت به این قانون که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی "جراحی اقتصادی" است بدبین می‌کنند.

ماه گذشته "محمود احمدی نژاد" در همایش جامعه اسلامی کارگران یکی از مهمترین عوامل زندگی کریمانه را عدالت عنوان کرد و گفت: عدالت به معنای دادن حقوق هر کس به خود اوست تا آن‌ شخص بتواند بوسیله حقوق خودش به زندگی کریمانه دست یابد.

به گفته رییس جمهور، مهمترین کار دولت این است که به این نیازها پاسخ دهد که در این مسیر گام‌هایی برداشته است ولی آنهایی که تا آستین دست در جیب مردم داشته‌اند از بابت بریده شدن دست شان حنجره پاره می‌کنند.

بر همین اساس رییس قوه مجریه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها که با هدف ایجاد عدالت اجتماعی از دی ماه سال گذشته اجرایی شد اشاره کرد: پیش از این 70 درصد از یارانه‌ها در جیب 30 درصد از افراد بود اکنون که می‌خواهیم یارانه به مساوات در بین مردم توزیع شود، آن 30 درصد بسیار ناراحت شدند.

البته دولت تا آخر ایستاده و همه حقوق ملت را استیفا و به صاحبان اصلی‌اش باز خواهد گرداند و آنها که دنباله‌شان در خارج است فکر نکنند که با جوسازی دولت را مجبور به عقب نشینی می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون تنها 40 هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها در میان مردم بازتوزیع می‌شود ولی جا دارد که این میزان تا سه برابر افزایش یابد.

مجلس: عملیاتی نیست!

این در حالی است که "علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود وعده سه برابر شدن یارانه های را غیر اجرایی دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری روز دوشنبه 28 شهریور امسال خود نیز وعده‌ی سه برابر شدن یارانه‌های نقدی را غیر قابل اجرا دانست و گفت:‌ فکر نمی‌کنم که اقتضائات مالی در این حد باشد که وعده سه برابر شدن یارانه‌ها به مردم داده شود چرا که دولت هنوز در اجرای این طرح نواقصی دارد که باید حل شود و وعده سه برابر شدن یارانه ها نمی‌تواند بحثی اجرایی باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس که مخالف افزایش سه برابری یارانه نقدی است، برای مسکوت ماندن این پیشنهاد دولت اعلام کرده دولت فعلاً موضوع افزایش 3 برابری یارانه نقدی را پیگیری نمی کند و ظاهراً از دستور کار دولت خارج است.

"محمد حسین فرهنگی"، در پاسخ به چگونگی تحقق وعده افزایش سه برابری یارانه‌ها که توسط رئیس جمهور مطرح شد، اظهار داشت: زمانی که دولت این موضوع را پیگیری نمی‌کند حاکی از آن است که دیگر نیازی به ارائه نظرات در خصوص چگونگی افزایش یارانه‌ها نیست.

همچنین بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باورند که اگر به جای افزایش پرداخت یارانه به خانوار این مبالغ به امور زیربنایی و تولید اختصاص پیدا کند بسیاری از مشکلات اشتغال حل شده و به تحقق ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال جاری هم نزدیک خواهیم شد.

"محمد خوش‌چهره" یکی از نمایندگان دور هفتم مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار نظر کرد و تاکید دارد: سه برابر شدن یارانه نقدی شدنی است.

این نماینده ادامه داد: اما این کار تبعاتی دارد که گریبانگیر دریافت‌کننده را خواهد گرفت.

محمد خوش‌چهره چگونگی انجام این کار را تنها از طریق یک روش انحرافی! در منابع مالی دانسته و گفته که از طریق افزایش قیمت ارز، دولت می‌تواند درآمد زیادی را به دست بیاورد و این‌گونه به ظاهر امکان دو یا سه برابر کردن یارانه‌ها فراهم خواهد شد.

پیش از این کارشناسان و صاحبنظران امکان سه برابر شدن یارانه نقدی را به صورت علمی تبیین کرده‌اند.

او با اشاره به این كه سه برابر شدن یارانه نقدی تنها از طریق یك راه غیر متعارف امكان پذیر است، هشدار داد كه در صورت انجام این كاری تورمی گریبانگیر دریافت كننده یارانه خواهد شد كه از تورم یارانه ابتدایی بسیار بیشتر خواهد بود.

به گفته این استاد دانشگاه ارزش سه برابر شدن یارانه نقدی بسیار كمتر از یارانه‌ای خواهد بود كه در حال حاضر مردم دریافت می‌كنند.

دولت وعده نداده است بلکه پیشنهاد کرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه سه برابر شدن یارانه‌ها بازی دو لبه است، گفت: در یک بعد با افزایش یارانه‌ها و توزیع پول در جامعه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و تقاضا تقویت پیدا می‌کند. از سوی دیگر با افزایش نقدینگی بدون توجه به بخش تولید شاهد تورم خواهیم بود.

"یحیی آل اسحاق"  اظهار داشت: من نشنیده‌ام که دولت چنین وعده‌ای داده باشد ولی این را شنیده‌ام که دولت گفته است ما می‌توانیم یارانه فعلی را سه برابر کنیم. اما این به معنای آن نیست که این اتفاق می‌افتد بلکه معنایش این است که به طور بالقوه این قابلیت و توانایی وجود دارد.

وی افزود: قطعا قانون بودجه اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی رخ دهد مگر اینکه دولت متمم بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه سه برابر کردن یارانه‌ها بازی دو لبه است گفت: در یک بعد با افزایش یارانه‌ها و توزیع پول در جامعه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و تقاضا تقویت پیدا می‌کند و این در نهایت باعث تقویت بخش تولیدی کشور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نقدینگی بدون توجه به بخش تولید ما شاهد تورم خواهیم بود.

به گفته وی، اگر رشد نقدینگی چند برابر رشد اقتصادی باشد عدم تعادل بین این دو تورم‌زا است و نکته مهم این است که باید بین قدرت خرید مردم، تورم و میزان تولید همخوانی وجود داشته باشد و در مدل مشخصی به یک نقطه تعادل برسیم.

وی افزود: اگر به این نقطه تعادل برسیم این عدم تعادل از جایی بیرون می‌زند ممکن است اجاره بها و یا حتی رفاه اجتماعی مردم را هدف قرار دهد.

گزارش مثبت بانک جهانی ازروند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار که به همراه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در اجلاس جهانی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شرکت کرده بود فضای عمومی این اجلاس را به نفع جمهوری اسلامی ایران دانست.

"هادی قوامی " حمایت کارشناسان و مدیران صندوق بین‌المللی پول از هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران را مثبت ارزیابی و این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که دنیای غرب که تصمیم به تحریم جمهوری اسلامی ایران گرفته باعث شده است تا ایران برای حل مشکلات اقتصادی از شرایط «فشار» و «بحران» به نحو مطلوب بهره‌برداری کند و مشکلات اقتصادی داخلی خود را حل کند.

بر اساس این گزارش یارانه‌ها در ایران اثرات مثبتی بر رشد و توسعه‌ی اقتصادی و صرفه‌جویی در بخش انرژی داشته است.

این گزارش در ادامه بر تسری یافتن اثرات یارانه‌ها به بخش تولید تاکید کرده است و این اتفاق را موجب کامل شدن آثار مثبت این طرح بزرگ اقتصادی دانسته است.

قوامی افزود: گروه 24 که سوی از 24 کشور در حال توسعه تشکیل شده است گزارش ایران را مثبت ارزیابی کردند از این رو جو اجلاس نیز تحت‌الشعاع این گزارش قرار گرفت.

این نماینده مجلس طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را با حداقل تورم مواجه دانست و افزود: گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره‌ی ایران برای سران کشورهای صنعتی تلخ بود. گزارش صندوق چنین بازتاب یافت که گویی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی برخی کشورهای اروپایی و آمریکا برای به زانو درآوردن ایران تاثیر داشته است.

در اجلاس سال جاری برخلاف سال‌های قبل که گزارش‌های منفی اقتصادی علیه ایران منتشر می‌شد، گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول سران کشورهای صنعتی را با پارادوکس پذیرش یا رد گزارش صندوق روبه‌رو کرده بود.

نماینده‌ی مردم اسفراین کاهش اتلاف انرژی و بهبود شفافیت و بهره‌وری در کشور را از آثار مورد توجه کارشناسان صندوق بین‌المللی پول برشمرد.